yosraz Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Jeg skal kjøpe meg en ny pc og hadde tenkt å kjøpe en bærbar i starten. Men etter og ha lest og tittet litt rundt om på nettet har jeg funnet ut at en bærbar pc vil bli altfor dyr til de tingene jeg vil bruke den til. For det første blir jeg student fra og med høsten av. For det andre vil jeg bruke pcen til følgende: - enkel spilling - internett - skolearbeid Fra før har jeg en bærbar pc, Acer Aspire 7720Z. Denne er helt ok pc til hverdagsbruk. Men når det kommer til spill er det nyere spill som jeg får problemer med å kjøre. Etter og ha sett litt rundt på nettet og ikke minst lest her har jeg funnet ut at en bærbar pc vil bli altfor dyr og komme i en prisklasse 10k++ for at jeg skal kunne bruke den skikkelig. Og slik som pc-verdenen forandrer seg så vil den bli "gammel" etter bare noen uker. Dessuten vil jeg ikke kunne oppgradere den bærbare pcen. Dermed kom jeg på en fiks idè: Hvorfor ikke kjøpe meg en stasjonær pc som jeg bare bruker til spilling? I en slik pc vil jeg kun kjøre spill (selvsagt er et operativsystem installert). Siden denne stasjonære pcen vil bli brukt til spilling trenger jeg ikke så mye mer i den enn et bra skjermkort, hovedkort og mye minne. Til alt det andre vil jeg ha den bærbare pcen (les: se på filmer, lytte til musikk, skolearbeid etc.). Slik jeg forstår det så vil det være høl i hodet å investere masse i en bærbar pc med tanke på enkel spilling. For å få et brukbart skjermkort vil jeg måtte gå langt opp i pris og vil heller ikke kunne oppgradere en slik laptop. Jeg har sett på denne stasjonære pcen (uten skjerm): Produktbeskrivelse: Acer Aspire X3200 - Athlon X2 5000+ Type: Personlig datamaskin Produktformfaktor: Liten formfaktor Dimensjoner (BxDxH): 10 cm x 33 cm x 26.5 cm Prosessor: 1 x AMD Athlon X2 5000+ ( Dual-Core ) RAM: 2 GB (installert) / 4 GB (maks.) - DDR2 SDRAM Diskkontroller: Serial ATA ( Serial ATA-300 ) Harddisk: 1 x 320 GB - standard - Serial ATA-300 Optisk lagring: DVD±RW (±R DL) Kortleser: 18-i-1 Skjerm: Ingen. Grafikk-kontroller: NVIDIA GeForce 8200 Lydutgang: Lydkort - 5.1 surround Nettverkstilknytning: Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet,Gigabit Ethernet OS: Microsoft Windows Vista Home Basic Hva sier dere om en slik pc? Når det gjelder minnet så er den allerede på 2GB, men dette kan jeg få oppgradert senere. En skjerm til denne pcen vil ikke bli altfor dyr og pcen vil jo primært brukes til enkel spilling (spill som Warhammer 2, Diablo 3 når det kommer, The Witcher osv.). Jeg er ingen heavy gamer og spiller ikke online spill. For det meste går det i strategispill, rollespill osv. Noen som har en formening om dette? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Ikke smell til med en så sinnsyk mengde info. Skremmer mange bort med så mye tekst Altså, hvis du skal spille så bør du ikke går for den pc'en. Den har ikke kraftig nok skjermkort til det du vil bruke pc'en til. Anbefaler deg å se på denne: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10169 Den vil funke helt OK til ditt bruk. Ta også en titt på tilbudene komplett kjører på bærbare pc'er nå Endret 18. mai 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Ikke smell til med en så sinnsyk mengde info. Skremmer mange bort med så mye tekst Altså, hvis du skal spille så bør du ikke går for den pc'en. Den har ikke kraftig nok skjermkort til det du vil bruke pc'en til. Anbefaler deg å se på denne: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10169 Den vil funke helt OK til ditt bruk. Ta også en titt på tilbudene komplett kjører på bærbare pc'er nå Den stasjonære så jo bra ut, men med skjerm så vil den raskt komme opp i 7-9000 kr. Hvilken bærbar pc vil du anbefale i så måte? (med tanke på det jeg skrev i starten av innlegget). Og med den stasjonære pcen jeg henviste til, er ikke NVidia Geforce 8200 kortene gode nok? Kan du utdype litt nærmere om hva som er dårlig med de? Endret 18. mai 2009 av yosraz Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Jeg syns ikke de er gode nok hvertfall. 26fps i spill som Quake 4 er ikke akkurat noe å rope hurra for. http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti..._8200&num=5 Skjerm er ikke så dyrt, og du får en 24" for rundt 2 tusen nå. Har ikke peil på bærbare maskiner. Kjører selv samme strategi som du planlegger, med en shait-laptop og en god stasjonær Endret 18. mai 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg syns ikke de er gode nok hvertfall. 26fps i spill som Quake 4 er ikke akkurat noe å rope hurra for. http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti..._8200&num=5 Skjerm er ikke så dyrt, og du får en 24" for rundt 2 tusen nå. Har ikke peil på bærbare maskiner. Kjører selv samme strategi som du planlegger, med en shait-laptop og en god stasjonær Jeg skal studere i utlandet og vet ikke hvordan hybelen kommer til å være. Uansett så bør det ikke være noe problem med å kunne sette opp en stasjonær pc. Slik jeg ser det så er fordelene mange med en bærbar pc med tanke på dens mobilitet og størrelse. Men skal jeg da ha en god pc som kjører de fleste spill greit så må jeg nok opp i pris og anser kr. 8k++ som det mest relevante i denne sammenheng. Med stasjonær pc er fordelen(e) at man kan utvide minnet, skifte til bedre skjermkort etter hvert. Og ikke minst, en stor skjerm gjør spillopplevelsen optimal. Den bærbare jeg har nå er en Acer Aspire 7720Z og den kan maks. ha 2 gb RAM. Denne modellen har ikke støtte for større minne. Med denne pcen kan jeg fint surfe på nettet, gjøre skolearbeid og se på filmer. Prøvde å kjøre spill som Resident Evil 4, The Witcher og Red Alert 3 og felles for alle var at det gikk kjempe tregt. Ikke rart siden skjermkortet ikke er til å rope hurra for. Jeg er usikker på hva jeg skal satse på. En god stasjonær pc kan jeg få opp til kr. 4-5000 og en skjerm som du påpekte, til ca kr.2000. Dette vil i teorien koste meg omtrent kr. 7-8000 (stasjonær+skjerm). En bærbar vil koste fra kr. 8000 og oppover. Nå er jeg ingen heavy gamer. Jeg spiller ikke online-spill, for det meste går det i strategi og rollespill. Diablo 3 skal jo komme om ikke lenge for å ikke snakke om Starcraft 2 kommer vel snart også. Ettersom behovet ikke er som for en heavy gamer, hva anbefaler du - stasjonær eller bærbar? Bærbar pc er digg med tanke på dens fleksibiliet. Harddisk er vel ikke noe problem siden jeg har ekstern harddisk også (320 gb). Dessuten må jeg tenke kroner her også. Det sier seg selv at opplevelsen av et spill på 22 tommers skjerm (stasjonær pc) er noe helt annet enn 17 tommers skjerm på en bærbar. Men er det verdt det å kjøpe en pc som bare skal brukes til spilling? På en bærbar som jeg egentlig har brukt de siste 6 årene har ting vært helt ok. Jeg har kunnet spille på den og brukt den til alt som har med skolearbeid, nettsurfing, musikk osv å gjøre. Hva sier du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå