Gå til innhold

Gjennomsnitslig belastning på lysnettet hos laptop strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye en gjennomsnitslig laptop lader trekker ved 230V?

Holder på å beregne hvor mange bærbare maskiner det er mulig å koble til på en 16A og 10A kurser.

Er det noen som kan hjelpe meg med et gjennomsnitt på ladere?

Har til nå sett, 50w, 60w, 90w, 100w, 150w ...

Har en veldig kort deadline på dette, så alt som kan være til noe hjelp setter jeg stor pris på :)

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk.. så om jeg regner med rundt 70w burde det holde for de fleste?

Hvordan er det med lading av maskinene? Vil de trekke mindre strøm om batteriet blir tatt ut?

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Joda, hvis halvparten av de oppmøtte kommer med nedtappede batterier, tror jeg strømforbruket vil øke noe. Nå er ikke jeg noen ekspert på laptop-batterier, men å lade et batteri noe over 1 Ampere, tror jeg nok begynner å bli på grensen for levetiden på batteriet. Likevel vil denne ladingen av batteriet, samtidig med at laptop-en er i drift, være en effektiv lading uten altfor mye effekttap. Så hvis en laptop med strømforsyning 18 Volt lader batteriet må man kanskje legge til 20 - 30 Watt pr maskin.

Det beste er likevel å måle i praksis. Så noen slike målere på Clas ohlson, eller var det Biltema. Uansett har nok en lokal radio- TV-reperatør nødvendig utstyr til å ta et rask test hvis du tar med deg en laptop med tomt batteri.

Lenke til kommentar

Grunnen til at dette hastet er at det nå er ett minutt til eksamen starter, her på skolen jeg jobber.

Det er to skap med 6 stikk som fordeler en 63A 230V trefase, trodde vi.

Det viser seg at skapene har kun 3 stk 16A sikringer, dvs. 2 stk stikk er koblet til en 16A.

Altså, 40 maskiner (laptoper) kobles på en 16A kurs.

Regnestykket på forhånd var 20 maskiner på hver av de 6 - 16A kursene (som nå viser seg å kun være halvparten)

Grunnen til at vi trodde det var 6 stk 16A var at 63A i enfase, er 109A altså, mer en nok til å dekke de 96A 3x16A hadde brukt ved full belastning.

Det stod også i katalogen til disse fordelingsskapene at det var: 6STK 16A 230V STIKK.

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Produsenten mente det var for å spare plass, da skapet også har 4 stk trefase sikringer og 2 jordfeilbrytere i tillegg til de 3x 16A til stikk.

Leste på en test at en lader trakk rundt 40w, og om vi regner med 90w på hver lader holder det fremdeles med en 16A kurs på 40 stk.

Den store eksamenen er neste mandag, så vi får bare se hva som skjer om ikke forhandleren kommer med et nytt skap kjapt.

I dag var det ikke mer enn rundt 40 maskiner fordelt rundt på kursene, så det oppstod ingen problemer.

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...