Gå til innhold

[Løst]Riks Tv spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i dag Riks Tv. Kjøpte innendørs antenne, og en cam-modul (?) til å sette bak i mitt Panasonic PX81 tv. Det fungerer strålende, virker som jeg har god dekning. Men jeg lurer på om det er noen måte å sjekke nøyaktig hvor mye dekning jeg har? I menyer eller noe? Dekning i prosent f.eks.? Det må jo bli gjennom menyene på tv, har letet, men ikke funnet noe.

Ett annet spørsmål; selv om jeg har veldig god dekning, er det en sjelden gang forstyrrelser på bildet, det blir litt pikselert osv. Og nå for en stund siden datt det faktisk helt ut et par minutter, før det kom tilbake. Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på riks tv sine nettsider har de en oversikt over signaler. denne stemmer ganske godt værtfall fra min ærfaring. det med forstyrrelsen skjer bare. har sett dette på all rikstv og vi må nok nøye oss med det til alle signaler er stopper. inklidert i sverige! disse signalene slår inn av og til og da får man fårig signal. skall kunne stå signalstyrge i menyen. hvilken merke boks har du eller er det bare rett i tven opplegg?

Lenke til kommentar
Men jeg lurer på om det er noen måte å sjekke nøyaktig hvor mye dekning jeg har? I menyer eller noe? Dekning i prosent f.eks.? Det må jo bli gjennom menyene på tv, har letet, men ikke funnet noe.
De dekoderboksene jeg har sett har visning av signalstyrke og signalkvalitet som et valg i menyene. Det bør finnes på en TV med innebygd digitaltuner også. :)
Ett annet spørsmål; selv om jeg har veldig god dekning, er det en sjelden gang forstyrrelser på bildet, det blir litt pikselert osv. Og nå for en stund siden datt det faktisk helt ut et par minutter, før det kom tilbake. Hva kan dette skyldes?
Med inneantenne kan det være mye som forstyrrer: Mobilen din som prater med sender, trådløst nettverk, andre elektriske apparater, noen som beveger seg i rommet etc. Uteantenne er klart å foretrekke.
Lenke til kommentar

Har funnet signalstyrkevisning i menyene nå. Der står alt på null, pga alt av signal forsvant for 10-15 minutter siden. Det er helt dødt. Har prøvd å flytte på antenna, restarte tv, ingenting hjelper. Jeg lurer på om Riks Tv har noen slags problemer med nettet, eller senderen? Jeg bor på Sortland i nord-norge.

Men det er merkelig, for tidligere hadde jeg perfekt bilde, signalene virket veldig bra. Også plutselig nå er det helt dødt.??

Noen andre som har samme problemer i området?

Endret av buzo
Lenke til kommentar

Ringte Riks Tv kundeservice tidlig i dag, hun jeg pratet med mente det hele skyldes at jeg hadde inneantenne, i stedet for ute/vegg antenne. Dro derfor på elkjøp og kjøpte en uteantenne, monterte opp på veggen og koblet til. Men fortsatt ikke signal. Frustrasjonen vokste i det jeg igjen ringte kundeservice. Fikk da prate med en som visste hva han holdt på med, vi gikk gjennom diverse 'sjekkpunkter' i forhold til tv'en. Løsningen ble at jeg gikk inn i menyen og valgte 'gjennopprett fabrikkinnstillinger', restartet tv, og voila, da var alle kanaler på plass igjen! Tydeligvis noe med tv som måtte resettes eller noe, for at det skulle funke ordentlig.

Tv er forøvrig Panasonic PX81. Så hvis noen andre sliter med det samme; prøv denne løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...