ukjentbrukergitt Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 jeg har stadig munnsår, det kommer og går i perioder, har som regel 3 om gangen og sånt, men nå har jeg ett som har vært der en evighet, en måned hvertfall. er det noe effektivt som funker som får det vekk? helst så raskt som mulig. det er altså munnsår inni munnen, sånne hvite som er pain å få mat borti f.eks Lenke til kommentar
BlueCreature Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Må innrømme at det er no jeg hater. Sliter med de, ca 1 hver månde. Små eller store hvite sår inne i munnen. Kanskje det har en ting med stress, lite søvn eller at du drikker for lite. Kanskje den eneste er et munnskyllemiddel ved navn coredoskyl eller noe sånt. Lenke til kommentar
Ceridwen Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Bruk zendium. Merker jeg har mindre munnskjold med den tannkremen. Selv om de kommer av og til. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Kanskje den eneste er et munnskyllemiddel ved navn coredoskyl eller noe sånt. Corsodyl Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg pensler et middel, som har høy alkoholinnhold, rett på munnsåret. Desverre finnes ikke akkurat dette i norske apoteker, mens kanskje de har noe lignende. Engang kjøpte jeg myrratinktur (Tinktur Myrrae) - men det hadde veldig dårlig virkning. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Slenger meg på denne her, sliter med munnsår jeg også. Hvite blemmer inne i munnen som kommer og går. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Har desverre mykje erfaring med dette, og har gjort meg nokre meiningar om det. - Om du ikkje har gjort det, bytt til tannkremen Zendium og bruk den alltid. Den vil ikkje forhindre munnsår, men den bidrar ikkje til å gjere det verre. Dei fleste tannkremer har såpe som ikkje er bra for såret. - Det finnes ein del produkter som anbefales brukt for å dempe smerte samt få fart på groprosessen. Det er vanskeleg å vite om dei har noko funksjon, det ser ut til å variere frå person til person. Samtidig er det vanskeleg å vite om eit sår har grodd fortare på grunn av remediene eller om det hadde grodd like fort uansett. Eit sår kan du ha i vekevis, andre kan forsvinne etter dagar. Cordosyl, som nevt over. Eit skyllemiddel som brukes ved utbrot. Bør ikkje brukes for mykje sidan det gjev gule tenner. Apotekene har eit par produkter som påføres såret direkte. Det er hovudsakleg salver og væske som sprøytes på. Vademecum hjelper nok ikkje groprosessen, men det er alkoholbasert og ganske sterke saker. Kan brukes som bedøvelsesmiddel ved å helle det rett på såret. Det er ganske smertefullt når du påfører det, men går kjapt over og vil då være bedøvd nokre timar. Det beste er sjølvsagt å forhindre utbrot i utgangspunktet, men korleis? Ved svekka immunforsvar er du spesielt utsatt. Forkjølelse, sjukdom og lite søvn er eksempler som vil svekke immunforsvaret. Mykje direkte sol seies og å ha ein negativ effekt. Eg har prøvd forskjellig og synest kombinasjonen av vitamintablettene Longo Vital (fås på apotek og diverse matbutikkar) og tran/trankapsler fungerer fint. Det var ein undersøkelse som viste at Longo Vital hadde ein positiv effekt for å forhindre utbrot av sårene. Tran hjelper på å halde immunforsvaret oppe samt bidra med vitaminer. Vask hendene ofte, skyll munnen etter måltider, gjerne bruk munnskyll midt på dagen. Få nok søvn og hald eit variert kosthald som gjev deg det kroppen trenger for å fungere som den skal. Eg tar Longo Vital og trankapsler, har i tillegg Vademecum og salve/væske som lindrar og (i følge apoteket), får fortgang på groprosessen. Brukar alltid Zendium, ingenting anna er aktuelt. Det er veldig individuelt kva som fungerer og kva som ikkje fungerer, så prøv deg fram. Når det gjeld forebygging med vitaminer og den slags så kan det ta litt tid før du ser noko effekt av det. Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Vademecum munnvann hjelper mot munnskjold. Har ikke funnet noe som er mer effektivt og slagkraftig. Bruker det daglig for å rense munnen godt. Er 4 år siden sist jeg hadde munnskjold /munnsår nå Bare et tips til dere som sliter med dette "Vademecum munnvann Vademecum ble lansert i Norge i 1897. Under Vademecum-merket finnes, foruten munnvann, også munnspray og munnskyll m/fluor. Vademecum munnvann står for mer enn 85% av total Vademecum-omsetning. Listing Vademecum munnvann 75ml er listet i alle de 4 dagligvarekjedene i Norge – og har bortimot 100% distribusjon. I apotek er det 25ml som stort sett selges. Dagligvarehandelen står for ca 90% av all omsetningen." Endret 28. september 2009 av Magnolian Lenke til kommentar
BlueCreature Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Husker jeg prøvde den helt til høyre, tok vademecum på en pinsett og smurte på sårene. Dette forsette jeg med i en uke, før jeg så at dette ikke hadde virkning. Helt det motsatte, munnsåret mitt hadde vokst seg dobbelt så stort. Det var siste gangen jeg brukte vademecum. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Veit du at det hadde motsatt effekt? Ikkje sikkert det hadde vore noko forskjell om du brukte det eller ei. Eg veit ikkje korleis eit sånt sår verkar, det veit vel for så vidt ingen andre heller, men at Vademecum skal gjere det verre har eg litt vondt for å tru. Dersom det er bakteriar inne i biletet er det kanskje truleg at det hjelper sidan såret er reinare. Det er og veldig individuelt kva som fungerer. Enkelte kan skifte tannkrem og være kvitt problemet, andre prøver alt som finnes utan at det hjelper. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Jeg hadde et munnskyldnings vann som het decapinol fra nycodent i starten, prøvde først det. Merka ingen ting. Så leste jeg at Corsodyl var effektivt og det var det! Jeg har snart fjerna alle munnsåra mine. Endret 3. oktober 2009 av Sno Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 corsodyl er vel det eneste som faktisk virker. Alt annet har ikke funka på meg ihvertfall. Husker jeg kjøpte no greier fra apoteket, som svei noe helt sinnsykt, vet ikke om det hjalp første gangen, det kan hende, men andre gangen funka det ikke i det hele tatt, da ble det mye værre enn noe annet jeg har hatt noen gang. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Er Cordosyl meint som forebyggande eller kun lindrande? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) det forebygger ikke vil jeg tro. Det renser munnen så hjelper til med at det blir bra. Siden det å ikke pusse tennene fører til at det blir værre, er det vel ganske logisk at det blir bedre når det er rent. Det finnes noen ting på apoteket som man kan spraye på som lindrer og bedøver såret, slik at du f.eks får spist ordentlig. Husker ikke hva det heter. kan hvertfall si hva som forebygger, som jeg har merka: C vitaminer og Zink. Pusse tennene 2 ganger daglig og bruke Listerine. Endret 6. oktober 2009 av simster Lenke til kommentar
BlueCreature Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 hva om da zink er det som fører til munnsårene? Lenke til kommentar
simon11 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Har god erfaring med Cordosyl! Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Kanskje den eneste er et munnskyllemiddel ved navn coredoskyl eller noe sånt. Corsodyl dette er det eneste som har funket for meg i hværtfall... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Munnskyllevæske er tingen. Munnskold kommer av bakterier i munnen som kommer fra magen. Munnskyllevæske renser også sårene så det lindrer veldig en stund. Hvis jeg har 1-2 sånne og det begynner å svi/brenne skikkelig, tar jeg en skikkelig skylling med væske, så går det over igjen. Eller bare fylle munnen med vann og riste på hodet og spytte ut. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 hva om da zink er det som fører til munnsårene? med tanke på at jeg har ørten tusen munnsår og ikke tar zink, utelukker jeg den. Lenke til kommentar
BlueCreature Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Er det ikke zink i de fleste tankremer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå