SSSø Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Holder på å gå til anskaffelse av båt og lurer på hvor stor motor jeg trenger for å kunne dra vannski. Jeg er veldig nærme å kjøpe en 12/13 fots "speedbåt" med 40 hk. Har ikke fått testet den ennå så vet ikke så mye om hvordan den går. Vil dette kunne være nok til å stå på vannski? Hvor fort vil noe sånt gå? Jeg har null peiling på båter og dette vil bli min første båt. Lenke til kommentar
Responsive Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Funker, trust me. Har en 14foter med 30hk. Funker.. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Høres bra ut. Noen som vet noe om hva jeg kan forvente i toppfart? Vet det kommer an på skrog, propell osv, men sånn ca? Takker for svar... Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) vil tippe godt rundt 32+ knop har en terhi med 25 gamp, og den har rundt 22knop, den kan jeg fint bruke til vannski, går ikke så fort men går fint.. Endret 18. mai 2009 av toazty Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Dette virker jo veldig lovende. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Du trenger ikke mer enn 18-20 knop for å dra vannski, en GH10/With320 med 9,9 funker fint hvis du klarer å komme deg opp - Problemet er at motoren vil bli for svak når du "drar" til sidene slik at du mister (for mye) fart. - Men en 40HK fungerer helt topp. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) som resten sier så vil det funke fint. MEN 40hk på en 12/13 foter, blir ikke det veldig ustabilt ved tanke på at man har en på vannski bak i tillegg? blir vanvittig mye vekt bak for en såpass liten båt med en slik motor + en på vannski bak der igjen som også belaster. Endret 19. mai 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 som resten sier så vil det funke fint. MEN 40hk på en 12/13 foter, blir ikke det veldig ustabilt ved tanke på at man har en på vannski bak i tillegg? blir vanvittig mye vekt bak for en såpass liten båt med en slik motor + en på vannski bak der igjen som også belaster. Det blir jo ikek ustabilt når du kjører iallefall :=) - 60HK på GH10 funker som bare det det ... Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Har fått litt mer info om båten nå. Det er en Shakespear Mini (???) Clubman. Den har anbefalt motor på 10-50 hk, så jeg tror/håper den vil funke fint med 40. Jeg skal uansett prøvekjøre (ikke med vannski) den før kjøp, så om motoren er for tung vil jeg nok merke det da. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 De går greit med 40HK, har sett dem med større. Tror ikke du får noen problemer med vannski. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 jeg vet ikke om det er lettere eller tyngre å dra wakeboard en vannski men jeg klarte å dra kammeraten min med men ekstremt slapp 9,9 mariner på wakeboard. det var på en steady. skal nå sies at vi sleit med å få den opp, men det gikk. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Er nok mye tyngre å dra opp en på wakeboard ja. Tenke på at hele brettet gir en stor motstandsflate, i forhold til hva vannski gjør. Lenke til kommentar
Winrace-12 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Trar vannski med 9,9/15 hk på en speedbåt på 12-14 fot, å med 40hk gjør den nok ca 35 som nevnt tidligere. :!: 1 Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Da var båten kjøpt. Har kjørt opp en tank i et jævlig regnvær. Den gikk jo temmelig greit den, ja. Får kjøpe vannski på neste lønning, da. Har tenkt å pusse den litt opp også, men det får jeg vel ta i en annen tråd. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Gi oss bilder! Slitan med ny båt forresten! Håper du blir storførnøyd. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Bilder og en liten worklog kommer nok snart, må bare vente på litt bedre vær. Hittill er jeg storfornøyd, ja. Ting som skal gjøres er: Polstre og trekke om benken bak Bytte ut høyttalerne som står i med noe bedre (cd-spilleren er flott) Lappe et lite hull i presseningen Bytte glass i det ene frontlyset og håpe på at jeg får det helt tett og til slutt...lakkere hele båten Endret 21. mai 2009 av Arbakadarba Lenke til kommentar
spindle Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Er nok mye tyngre å dra opp en på wakeboard ja.Tenke på at hele brettet gir en stor motstandsflate, i forhold til hva vannski gjør. Min erfaring er tvert om. En vannski har så mye større flate, du trenger mye mindre fart for å komme opp av vannet. Så lenge brettet uansett er i overflaten er ulempen med potensielt større motstandsflate før du kommer oppe, oppveid med lettheten du kan reise deg allerede fra 10-12 knop. For å ta det motsatt - å komme opp med 1 vannski er vesentlig vanskeligere enn med 2, selv om det etter din teori er mindre motstandsflate her 40hk på en relativt lett (?) 12-foter er sikkert grei nok å dra opp folk med, selv om det kanskje tar litt tid med vannstart for en voksen person på 1 ski. Som nevnt vil det derimot være ganske merkbart når han bak er langt ut på sidene, tauet vil prøve dra båten ut av kurs. Bør dog ikke være noe stort problem. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg regner med du har prøvd wakeboard siden du uttaler deg her Når du skal opp på wakeboard, er jo hele langsiden motstandsflate, noe som gjør at det blir mye større motstand en et par smale ski . Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Fikk båten opp i 32 knop (målt med gps). Da var jeg aleine i båten, men hadde med meg rundt 70 kg i bensin. Med 2 i båten gikk den rundt 2 knop seinere. Var ikke akkurat blikkstille når jeg prøvde, men så veldig ille var det ikke. Regn derimot; det var det ekstremt mye av. Nå har jeg kun stått på vannski et par ganger før, og jeg er rett og slett elendig på å komme meg opp, så har en følelse av at båten vil gå litt tungt med meg dragende bak. Lenke til kommentar
spindle Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg regner med du har prøvd wakeboard siden du uttaler deg her Når du skal opp på wakeboard, er jo hele langsiden motstandsflate, noe som gjør at det blir mye større motstand en et par smale ski . Bruken av ordet 'erfaring' burde indikere at det er basert på å ha prøvd, kontra hva jeg tror. Leide brett for et par dager for noen år siden. Hadde da kjørt ski, 5-6 år og hadde god kontroll på det. Opplevde wakeboard som markant raskere å komme ut av vannet med enn 2 ski (50 hk 4-takt på 15-fot yamarin, ikke spesielt rask aks.) allerede fra første forsøk. Enda lettere ved start fra ripa på annen båt eller brygge, fordi man flyter oppå allerede i veldig lave hastigheter. Hvis du har andre erfaringer, kom gjerne med dem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå