n83 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Hei. Jeg er 15 år og skal snart begynne på videregående (i teorien). Det eneste problemet er at jeg misliker skole veldig sterkt og det som frister meg mest er noe lignende hjemmeskole, men jeg vil fortsatt ha studiekompetanse slik at jeg kan studere videre senere i livet. Det jeg da lurer på er om det finnes en måte man kan oppnå studiekompetanse uten å faktisk gå på en skole, og eventuelt hvordan man må gå frem for å få til dette. Jeg er mer enn villig til å lære stoffet, men vil som sagt helst unngå skole. Noen foreslo at jeg kunne ta videregåendefagene som privatist, men jeg er litt usikker på om dette er mulig når jeg er så ung. Er det noen som vet mer enn meg om dette? Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Såklart kan du ta det som privatist men selv om det i teorien er valgfri skole på vgs, så krever kommunnen og fylket at du skal ha en jobb hvis du ikke går på vgs. Kjente en som ble plassert på en attføringsbedrift med akliser, narkiser og utviklingshemmede fordi han ikke fant seg jobb selv Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 pinnsvin: Han kan da bo hjemme, uten å jobbe eller noe som helst, så lenge han vil. Kommunen kan ikke tvinge ham til å gå på atføringsbedrift. Han får bare ikke noen penger hvis han lar være. Og ja, du kan ta fagene som privatist. Det skal dog MYE til for å klare å ta generell studiekompetanse som privatist, helt uten undervisning. Lenke til kommentar
SCV Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 skaff deg generell studiekompetanse, sikkert noe av det smarteste man kan jeg gjøre her i livet. sliter med og ta det nå, nyere historie eksamen er like rundt hjørnet. jeg tar det gjennom sonans, og det er fuckings dyrt, og angrer som en hund på at jeg ikke har gjort det før. eller så har du denne måten og gjør det på. og du kan ta et yrkesfag på VGS som elektro, mekanisk eller whatever og så ta påbyggingsår det siste året eller så finner du mye info om det på nettet, er en del måter og skaffe seg generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Hei. Jeg er en person som virkelig benytter meg av privatist systemet. Å tro meg det er genialt. Det er mange elever som ikke er klar over det, men benytt deg av det. Du sparer masse tid. Jeg skal nå prøve å guide deg igjennom litt av hva det vill si å være privatist, still gjerne spørsmål. Jeg kjenner dette systemet ganske godt. Jeg går selv i VG2 studiespesialisering, på en vanlig offentlig videregående skole. Akuratt som de fleste andre. I tilegg tar jeg de fleste VG3 fagene som privatist. Det gjør at neste år kan jeg slappe endel av. Jeg tar ikke hele studiekompetansen som privatist, som gjerne du tenker på. Jeg velger å være elev i noen fag ved skolen. Om du jobber veldig godt, kan du klare dette på et år. Men det er mye jobbing! Om du ikke er opptatt av å få noe spesielt gode karakterer, så er det ikke like mye jobbinh. På muntlig eksamen skal det veldig lite til for å snakke seg til en toer. Men om du leser godt, så har du mulighet for å gjøre det bra. Når det gjelder pris, så koster det ca 350 for nytt fag. Dersom du skal forbedre en karakter, koster det rundt 750. Men opplegge rundt eksamen er det samme med forbedring. Et eksempel på et løp du kan kjøre: Jul: Norsk muntlig Norsk hovedmål Norsk sidemål Engelsk muntlig Engelsk skriftelig Naturfag Geografi Samfunnsfag Mattematikk (velg deg ut en type matte. P, T, S eller R matte. (P er lettest) Fremmedspråk muntlig Fremmedspråk skriftelig Totalt 11 eksamener (ca 350 per eksamen = 3850) Sommer: Religion og etikk Historie Kroppsøving Programmfag (to med fordyning og to valgfrie uten) For eksempel: Rettslære 1 Rettslære 2 Sosiologi og sosialantropologi Sosialkunnskap (bygger på sosiologi og sosialantropologi) Markedsføring og ledelse 1 Entrepenørskap og bedriftsutvikling 1 Totalt 9 eksamener (ca 350 per eksamen = 3150) Totalt: 7000 må du ca betale for å ta hele studiekompetansen som privatist. Mye? Nei egentlig ikke i forhold til hva du tjener tidsmessig. Men som nevnt krever dette mye jobbing, om du ønsker gode karakterer. Du står på helt egne ben. Skulle jeg kommet med en anbefaling. Ville jeg tatt noen fag gjennom skolen din. Da dette er gratis. Det å være privatist krever selvdisiplin hele veien og det er lett å utsette lesingen. Jeg er usikker på om det er lov, men jeg tror du kan begynne på privatisteksamen for vgs fag uten å ha fullført grunnskolen. Dette blir nok ikke sjekket opp? Er noe usikker her. Men husk at du er veldig ung og det kreves mye av deg. Sensor ser ikke på alderen din. De måler kompetansen din. Om du er 15 år og kan snakke feks meget bra engelsk. Gratulerer til deg og du får en god karakter. Dette er også en fordel med privatist systemet. Du vill sjeldent oppleve stor grad av tryne faktor. Her treffer du ukjente sensorer som skal vurdere deg her og nå. Å om du ikke klarer å svare helt på et spørsmål, prøver de å spør om noe i den samme rettningen. Sensor skal vite hva du kan og ikke hva du ikke kan. Litt om fagene Norsk er et veldig krevende fag. Her må det leveres inn en leseliste om hva du har lest på. Leselisten skal omhandle udrag ifra hele pensum. Som noveller, dikt, ulike tekster osv. Eksempel finner du på fylket sine sider. I norsk muntlig skal du forberede et særemne på ca 10 minutter. Det skal det også stå kortfattet om i leselisten din. Hvilken problemstilling du har valgt etc. Dette kan du lese mer om på nettet. Særemne er et valgfritt tema og problemstilling du skal snakke rundt men dette må være innenfor norsk faget. Norsk hovedmål og norsk sidemål er det ikke noen form du kan forberede deg spesielt på. Utenom å rette på skrivefeil og norsken din generelt. Når det gjelder engelsk og fremmedspråk, skal det også leveres inn leselister for disse fagene. Dette gjelder den muntlige delen. Leselisten omhandler langt ifra så mye som i norsk muntlig. Utenom dette er det ikke noe leselister. Pensumbøker er selvfølgelig smart å lese. Disse må du kjøpe selv og kommer utenom eksamensutgiftene ovenfor. Eventuelt kan du gjerne få låne noen? Eksamenssituasjonen og hjelpemiddler i muntlige fag: Det er viktig å merke seg at under forberedelsesdelen, er alle hjelpemiddler tilatt Forberedelsesdelen varer i 30 minutter og selve eksamen i 30 minutter. Totalt 60 minutter. Eksamen i muntlige fag, har nokså lik fremgangsmåte. I norsk er det litt spesielt. I forberedelsesdelen får du utdelt en tekst du skal analysere. Å gjøre notater rundt. Deretter skal de 10 første minuttene av eksamen gå til at du snakker om teksten og forteller om analysen. De nste 10 minuttene går til at du får en tilfeldig tekst ifra leselisten din og skal reprodusere innholde i teksten. De siste 10 minuttene går til ditt særemne. I fremmedspråk blir forberedelsesdelen brukt til ta du skal høre på en tekst og deretter fortelle om denne til sensor under eksamen. I tilegg blir utdrag ifra din leselisten dratt inn under eksamen. Utenom dette, har de andre muntlige fagene ganske lik fremgangsmåte. Man har 30 minutter forberedelse. Man får da vite hovedtema for eksamen. Men det er også normalt at man får en oppgave på sparke under eksamen. (Jeg har opplevd begge former, der man får vite alt under forberedelsesdelen og der en kommer på sparket). Karakteren blir fastsatt når partiet er ferdig og du får vite resultatet etterpå. Eksamenssituasjonen og hjelpemiddler i skriftelige fag: Eksamenstiden vill variere ifra fag. Men det kan hver alt ifra 2 til 5 timer. I det store fagene (som norsk,engelsk, fremmedspråk osv. er det 5 timer) Nå har vi gått over til en ny reform, nemlig kunnskapsløftet. Det vill si at under skriftelig eksamen er alle hjelpemidler tilatt. Utenom internett og kommunikasjon. Det vill si at du kan ta med deg så mange bøker, utskrifter og notater du bare klarer å dra inn døra. Men alikevell skal besvarelsen skrives med egne ord. Dersom det merkes under sensuren at du bare kopierer noe en annen har skrevet (gjerne direkte ifra nettet?) å utgjør det for å være ditt. Ja da får du karakteren 1. Ikke noe bra. Husk å besvar med egne ord. Dersom du skriver et sitat ifra en nettside. Så referer til internettadressen og nedlastningsdato i besvarelsen. Tilretteleging Har du behov for tilretteleging ved eksamen er dette også fullt mulig. Det er mulighet å søke om feks pc og 1 time ekstra eksamenstid. I kunnskapsløftet har alle uansett lov å ta med pc ved eksamen (pågrunn av at alle hjelpemidler er tilatt). Selv bruker jeg pc og har en time ekstra som kan komme godt med når du skal skrive lengre stiller. Grunnen til jeg får dette, er fordi jeg har problemer med finmotorikken. Som gjør at jeg ikke kan skrive lengre besvarelser med håndskrift. Prøver jeg meg på det blir det uleselig og jeg blir sliten etter de fem første settningene. Derfor er pc en absolutt nødvendighet for meg. Det skal veldig lite til for å få en time ekstra på eksamen. Dersom du har en liten feil, så vill du høyest sannsynlig få det innvilget. Som feks astma, pollen, allergier osv osv. Her er det mange muligheter. Det er viktig at du legger ved legeattest når du søker om dette. Dette ble et litt rotete innlegg. Men jeg håer å ha gitt deg en liten innføring i hva privatisteksamen er og hva det går ut på. Lykke til! Still gjerne spørsmål dersom du lurer på noe Endret 24. mai 2009 av eddielie30 Lenke til kommentar
n83 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 eddielie30, tusen takk for fyldig svar! Jeg fikk mye informasjon som kan gjøre det lettere å ta en avgjørelse etter å ha lest innlegget ditt. Nå trenger jeg bare litt tid til å tenke gjennom saker og ting før jeg tar en endelig bestemmelse. Igjen, takk for svar. Det hjalp virkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå