bkf_94 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Ifølge loven så er det ulovelig å bære kniv på offentlige steder men er det lov til å bære lommekniv? En lommekniv har mange gode funksjoner, slik som saks, en dings som åpner flasker (ikke sånne flasker med kork men med sånn har ting som ikke går ann å dra av med hender), en liten sag og litt til. Jeg har ingen hensikter av å stikke ned noen med kniven, er ikke en ''gangster'' men har blitt litt vant til de nyttige funksjonene. Må jeg fjerne selve knvien før jeg har lov til å gå med den fyi, jeg er 15 år Takker på forhånd for alle svar Lenke til kommentar
Kakelagringsdirektivet Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 hei hei nei neidu trenger ikke å fjerne kniven, jeg tror dette kommer helt ann på størrelsen på bladet men i en lommekniv er den jo liten:D nei da det er bare å gå med den offentlig. MHV. HardWareGeek Lenke til kommentar
McStroke Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 For det første, så er jeg overrasket over at loven sier at det er ulovelig å bære kniv offentlig. Men om loven sier det, så svarer vell det på spørsmåle ditt. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 om du har ordentlig uniform har du i følge loven lov til å bære en kniv om jeg ikke husker feil Lenke til kommentar
HammerBro Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Tror den er under grensen for hvor lang den må være for å bryte loven. Mao bær den offentlig hvis du føler deg tryggere, bare ikke stikk ihjel noen. Lenke til kommentar
Kakelagringsdirektivet Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Tror den er under grensen for hvor lang den må være for å bryte loven. Mao bær den offentlig hvis du føler deg tryggere, bare ikke stikk ihjel noen. jeg er så enig med hammer bro Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Forbudet retter seg mot ting som er egnet til å skade. Det er altså ingen "minste størrelse". Andre skarpe gjenstander som egner seg til å skade noen (f.eks. saks og korketrekker) går også inn under forbudet, jf straffeloven § 352a. Det er unntak i bestemmelsens tredje punktum for "kniv og annet redskap" (altså for eksempel en lommekniv) som brukes i forbindelse med jobb, friluftsliv, eller "annet aktverdig formål". Jeg vil påpeke at HammerBro ikke gir verdens beste råd: Å bære kniv utelukkende for selvforsvar er ikke et aktverdig formål, se forarbeidene (Ot.prp. nr. 79, 92-93), og er dermed ulovlig. Formålet med straffebestemmelsen er for øvrig å senke voldsepisoders grovhet. Jeg kan ikke se at vi har noen rettspraksis på om en lommeknivs praktiske funksjoner regnes som aktverdig grunn. Jeg vil anta at siden en håndverker som har kniv som arbeidsredskap kan dømmes (dette følger også av forarbeidene) vil heller ikke det alene at kniven er praktisk gjøre det aktverdig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Har vært situasjoner der folk har blitt fratatt lommekniv og bøtlagt fordi brukte kniven til å skjære eit eple i parken. § 189. Ulovlig bevæpning på offentlig sted Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med a) skytevåpen, b) luft- og fjærvåpen, c) våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller d) skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart. På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en legemskrenkelse. Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål. Lovlyden er ganske streng, men det er mogleg det er forskjell på korleis den blir tolka av forskjellige polititjenestemenn. Eg antar at den vanlige tolkninga er at det er kun om du må ha kniv eller liknande redskap at det er lovleg. Altså at ein snekker kan jobbe med kniv og hammer på offentlig sted, men det er ikkje gitt at det i utganspunktet er lovleg for den samme snekkeren å bære kniven i handa når han går gjennom gågata på veg heim. Er også mitt inntrykk at det er mykje strengare å bli tatt med kniv på ein laurdags kveld en det er å bli tatt rundt lunsjtider på ein onsdag. Har ikkje funnet unntaket (er det annet aktverdig formål?), men om du går med bunad så kan du bruke kniv. Men med forbehold om at du er mann sidan bunadskniv på dame bunader er ein nymotens ting. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det TheAvtatar siterer er ny straffelov, den har ikke trådt i kraft ennå. Hovedinnholdet i bestemmelsen er uansett det samme, såvidt jeg husker (sue me if I'm wrong ) ønsket man ingen endring i gjeldende rett. Bunadskniv er "annet aktverdig formål", ja. Forskjellen mann/kvinne er ikke relevant, begge kjønn kan bruke bunadskniv iht loven. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det TheAvtatar siterer er ny straffelov, den har ikke trådt i kraft ennå. Oops, søkefunksjonen på lovdata er forrvirrende. Er ganske sikker på at eg har sett ein plass der det er forksjell på menn og damer som bærer kniv til bunad, rett og slett på grunn av paradokset med at kvinner som skjeldan bruker kniv i fylla ikkje hadde lov å bære kniv medan menn som hadde lov å bære kniv til bunad også var dei som hadde høgast sannsynligheit til å bruke kniven. Skal sjå om eg klarer å finne ut kvar eg har dette frå. @krikkert; har du muligheit til å søke opp kva som er vanlig rettspraksis på dette? Kvar går grensa om kva som er lov og kva som ikkje er lov. Kan eg f.eks kjøpe ein stor kjøkkenkniv hos ein jernvare handler å ta den i handa, eller må eg ha den i pose og med PVC plast rundt bladet? Kva med å ha med kniv med begrunnelsen om at du skal ein tur på fjellet snart? Kan du gå med kniv som du har med i tilfelle du har bruk for den til livreddande innsats, som f.eks å kutte eit setebelte, eller eit skjerf som har satt seg fast i ei rulletrapp? Altså om du lover å kun bruke den til gode ting og ikkje onde ting Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det TheAvtatar siterer er ny straffelov, den har ikke trådt i kraft ennå. Oops, søkefunksjonen på lovdata er forrvirrende. You tell me... Er ganske sikker på at eg har sett ein plass der det er forksjell på menn og damer som bærer kniv til bunad, rett og slett på grunn av paradokset med at kvinner som skjeldan bruker kniv i fylla ikkje hadde lov å bære kniv medan menn som hadde lov å bære kniv til bunad også var dei som hadde høgast sannsynligheit til å bruke kniven.Skal sjå om eg klarer å finne ut kvar eg har dette frå. Vi har ingen dom som uttrykker akkurat dette, og i forarbeidene gjøres det ikke forskjell på kvinner og menn... @krikkert; har du muligheit til å søke opp kva som er vanlig rettspraksis på dette? Kvar går grensa om kva som er lov og kva som ikkje er lov. Kan eg f.eks kjøpe ein stor kjøkkenkniv hos ein jernvare handler å ta den i handa, eller må eg ha den i pose og med PVC plast rundt bladet? Det vil i utgangspunktet være aktverdig formål å bære en innkjøpt kniv fra butikken og hjem (merk at 'bære' i lovens forstand her tolkes som "å ha på/med seg", ikke bare å ha i hånda), men dette må jo tolkes etter hvordan situasjonen er. Å gå med en kniv i hånda og lage stikkebevegelser mot andre er ikke aktverdig, uansett om du bare er på vei hjem eller ikke. Kva med å ha med kniv med begrunnelsen om at du skal ein tur på fjellet snart? Loven har unntak for bruk i forbindelse med friluftsliv, og det antas også i forarbeidene at utmark ikke vil ses på som å være 'offentlig sted' i lovens forstand. Men å gå med kniv lørdag kveld på byen fordi du skal på fjellet mandagen etter vil være en litt tynn unnskyldning. På vei til fjellet må antas å være greit. Kan du gå med kniv som du har med i tilfelle du har bruk for den til livreddande innsats, som f.eks å kutte eit setebelte, eller eit skjerf som har satt seg fast i ei rulletrapp? Altså om du lover å kun bruke den til gode ting og ikkje onde ting "Livreddende innsats" vil jo være et aktverdig formål, men loven må nok forstås slik (forarbeidene til den er litt tynne og gir ikke bra veiledning her synes jeg) at et så uspesifisert formål vil falle utenfor. Dette på bakgrunn av at "just in case"-formål stort sett faller utenfor. Dersom du jobber med det vil saken være en annen. Dersom man kunne slippe unna forbudet ved å love å bare bruke den til gode ting hadde ikke forbudet hatt noen effekt. Lenke til kommentar
Beli Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Tror kanskje at det er lov å gå offentlig med lommekniv dersom bladet er mindre enn 5 cm. Jeg mener det er bra at dette forbudet finnes, fordi tilgangen på voldsmidler øker i stor grad vold. Dette kan man se på forskjellen i antall drap begått i amerikanske stater som har fri tilgang på pistoler, til forskjell fra andre amerikanske stater som har mer restriktive lover om våpen og tilgjengelige pistoler. Det er heller ikke særlig lurt å bære en kniv pga potensiell selvforsvar. Det er lett for overgriper å kunne bruke kniven mot offeret istedetfor at offeret kommer vellykket ut av overgrepet ved bruk av kniven. Da kan hendelsen bli verre enn den i utgangspunktet ville bli. Lenke til kommentar
bkf_94 Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Tror kanskje at det er lov å gå offentlig med lommekniv dersom bladet er mindre enn 5 cm. Jeg mener det er bra at dette forbudet finnes, fordi tilgangen på voldsmidler øker i stor grad vold. Dette kan man se på forskjellen i antall drap begått i amerikanske stater som har fri tilgang på pistoler, til forskjell fra andre amerikanske stater som har mer restriktive lover om våpen og tilgjengelige pistoler. Det er heller ikke særlig lurt å bære en kniv pga potensiell selvforsvar. Det er lett for overgriper å kunne bruke kniven mot offeret istedetfor at offeret kommer vellykket ut av overgrepet ved bruk av kniven. Da kan hendelsen bli verre enn den i utgangspunktet ville bli. Men som jeg sa, jeg har ikke noe planer om å stikke ned noen. Jeg vet kniven kan bli brukt mot meg, derfor har jeg bare tenkt å bruke de andre funksjonene Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Er ganske sikker på at eg har sett ein plass der det er forksjell på menn og damer som bærer kniv til bunad, rett og slett på grunn av paradokset med at kvinner som skjeldan bruker kniv i fylla ikkje hadde lov å bære kniv medan menn som hadde lov å bære kniv til bunad også var dei som hadde høgast sannsynligheit til å bruke kniven.Skal sjå om eg klarer å finne ut kvar eg har dette frå. Det stemmer nok at det fra gammelt av bare var menn som brukte kniv sammen med bunad, men det med at kvinnene aper etter dette tror jeg nok er mer en sak for "bunadspolitiet" enn for det ekte politiet... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Har vært situasjoner der folk har blitt fratatt lommekniv og bøtlagt fordi brukte kniven til å skjære eit eple i parken. Vedkommende ble frikjent i Oslo tingrett samme året. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article282715.ece Ellers kikket jeg litt over noen tingrettsdommer fra Oslo, og det virker som §352a blir håndhevet svært strengt. TOSLO-2005-123742: Spørsmålet om man kunne bære kniv på fritiden som man brukte i arbeid, vedkommende ble funnet skyldig. "Retten mener at bestemmelsen må tolkes så vidt strengt at personer som i løpet av en dag har brukt kniv i arbeidssammenheng, ikke uten videre kan ta kniven med seg på et utested eller annet offentlig sted etter endt arbeidstid." TOSLO-2006-10956: 15 cm lang kjøttøks som var både stor og tung. Ble brukt til å slå i gang starteren på bilen, vedkommende ble funnet skyldig. " ingretten finner det videre bevist utover rimelig og forstandig tvil at tiltalte var fullt klar over at han ikke hadde fjernet kjøttøksen fra bilen igjen, og at han dessuten må ha sett kjøttøksen så godt som hver gang han satte seg inn i bilen. Tingretten legger på denne bakgrunn til grunn at tiltalte har handlet i hvert fall grovt uaktsomt ved ikke å fjerne kjøttøksen allerede ved første anledning etter at han brakte kjøttøksen inn i bilen." TOSLO-2006-179341 Bodtedsløsperson kom til Oslo og levde i Slottsparken i "noen uker". Hadde en samekniv med vstor affeksjonsverdi da den var arv etter hennes morfar. Kniven var pakket inn i avis og tøy og lagt inn i en liten sekk med gløidelås som lå i en større sekk med glideløs. Hun ble frifunnet. " Retten er på denne bakgrunn kommet til tiltalte må frifinnes, idet retten legger til grunn at det må anses som et aktverdig formål at hun medbrakte den godt innpakkede samekniven, som var en arvegjenstand, i sitt « flyttelass » til Trondheim. Det bemerkes for øvrig at det neppe var noen annen måte for henne å få den med seg på." TOSLO-2007-122570 Vedkommende hadde tapetkniv på seg, ble funnet skyldig. TOSLO-2009-60449 Vedkommende hadde multiverktøy med kniv, ble funnet skyldig. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ser at det er ganske strengt ja og at den einaste måten å kunne ha med seg kniv i offentleg rom er om du har ein veldig god grunn og har gjort ein ekstra god innsats for å skjule/skjerme kniven slik at den verken kan sees eller takast fram med enkelheit (saka om samekniven som var innpakka). Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Er ganske sikker på at eg har sett ein plass der det er forksjell på menn og damer som bærer kniv til bunad, rett og slett på grunn av paradokset med at kvinner som skjeldan bruker kniv i fylla ikkje hadde lov å bære kniv medan menn som hadde lov å bære kniv til bunad også var dei som hadde høgast sannsynligheit til å bruke kniven.Skal sjå om eg klarer å finne ut kvar eg har dette frå. Spørsmålet er om kniven er en del av antrekket som f.eks visse bunader har den innebydg. Blir som et par skarpe øredobber eller noe. Godt mulig du ikke kan kjøpe en skarp bunadskniv da. Ellers har du kniver i arbeids-sammenheng da. Er den inpakket godt, bærer du den ikke. Endret 20. mai 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Er den inpakket godt, bærer du den ikke. Dette er feil. Det følger av forarbeidene at å ha den i ryggsekken eller i lomma fremdeles er å bære den. Å pakke inn kniven er uten relevans for hvorvidt formålet er aktverdig. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Grunnen til at den personen ble frikjent har nok mer med det faktum at personen var bostedsløs og ikke hadde andre måter å ta den med seg + affeksjonsveriden enn at den var pakket godt inn. Endret 20. mai 2009 av MrLee Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ellers kikket jeg litt over noen tingrettsdommer fra Oslo, og det virker som §352a blir håndhevet svært strengt. Dette er alt for strengt. Det skal være straffbart å bære en tapetkniv etter endt arbeidsdag? Og å ha glemt en kjøttøks i bilen? Dette nærmer seg det hysteriske. Hovedstaden er jo full av gærninger med kniv, så det er kanskje forståelig at man der vil holde en streng linje. Men jeg for min del skal ha meg frabedt å bli kriminell bare av å f.eks. ha en kniv liggende i bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå