Liberum Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Kanskje dumt spørsmål, men kan jeg kjøre trimma moped med opp til 15 hk på lettlappen? Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Nei, for mopeden er ikkje laga for å ha så stor motor. Bremseskiver, rammer osv. tåler ikkje farten. Dette seier i alle fall regelverket. Sjølv syns eg det er idiotisk. Klart nokon mopedar burde aldri komme over 60 Km/t sånn som mt5, men syklar som Yamaha Tzr, Derbi gpr o.l. klarer det heilt fint. Lenke til kommentar
Liberum Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Ah, ok. Takk for svar Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Registrer den som lettsykkel, så skal det nok gå fint, dog da kan du like greit kjøpe en lettsykkel. Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Er det ikkje sånn du må gjere masse med mopeden først: Forsterke forkjellige greier og sånn... Så det blir like dyrt/dyrare enn å kjøpe lettmotorsykkel? Eg har ingen kjelder på dette så ta alt eg seier med ein god klype salt Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Mange av mopedene fra gammel tid var hjulvisper. Men dagens mopeder er bygget solid og burde med et pennestrøk kunne omregistreres til lett motorsykkel. Da jeg spurte dama på biltilsynet, svarte hun unnvikende at det er svært vanskelig. Idiotisk egentlig. Jeg har en moped stående, som jeg gjerne skulle lovlig øke hastigheten på. Og jeg nekter å tro at den ikke tåler det. Det argumentet er rett og slett ikke sant lengre. Endret 19. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Mopedene er da laget får å gå raskere en 60 km/t. de gjør jo bedre orginale når de ikke er plombert i utlandet? så hvorfor skulle det være mere farlig å kjøre de i norge raskere en 60? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Les signaturen min. Ikke den med Ibsen, men den i rød skrift. Saken er at det står skrevet en plass, og ingen vil/tør å ta tak i det. Man kunne i fornuftens navt justere dette tallet til 50 (det finnes ingen 45-soner i Norge), eller enda bedre: 60 eller 70. Det er ikke vanskeligere å kjøre noen kilometer fortere, når man først har satt seg inn i alle reglene som gjelder for kjøring. Det er det en EU-regel, så jeg vet ikke hvor disse mopedene originalt får kjøre så fort som de er bygget for. Det er ikke bare Norge som har 45, men mye av Europa. Mest sannsynlig er ikke mopedene bygget for å gå fort i andre land, men fordi produsentene vet at alle i EU og Norge uansett kommer til å trimme dem. Endret 19. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 du kan ikke registere en moped som lett mc da den ikke er godkjent for å registreres som det. ser ikke helt vitsen uansett. når du trimmer en moped blir det mye mer velikehold osv i forhold til en originalt lett mc. får over 40hkpå enkelte lett mc uplombert. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Les signaturen min. Ikke den med Ibsen, men den i rød skrift. Saken er at det står skrevet en plass, og ingen vil/tør å ta tak i det. Man kunne i fornuftens navt justere dette tallet til 50 (det finnes ingen 45-soner i Norge), eller enda bedre: 60 eller 70. Det er ikke vanskeligere å kjøre noen kilometer fortere, når man først har satt seg inn i alle reglene som gjelder for kjøring. Det er det en EU-regel, så jeg vet ikke hvor disse mopedene originalt får kjøre så fort som de er bygget for. Det er ikke bare Norge som har 45, men mye av Europa. Mest sannsynlig er ikke mopedene bygget for å gå fort i andre land, men fordi produsentene vet at alle i EU og Norge uansett kommer til å trimme dem. Grunnnen til EU har denne dumme 45km/t reglen er fordi i mange land kjører scootere i gangfeltene. derfor lav fart. i norge har vi ikke det så derfor bør grensen settes opp. vi MÅ ikke ha regel om 45 km/t. norge som har valgt det da EU har det. idiotisk og livsfarlig å kjøre sakte. burde settes opp til 60 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Mye mer vedlikehold på en trimma moped? Neppe. Det er de plomberte som sliter. De soter som et uvær siden de alltid kjører på tomgang. Det stemmer at mopper ikke kan registreres som lett MC fordi de ikke er typegodkjent. Men hva om jeg påstår at denne mopeden er en selvbygget lett MC? Hvis jeg river av PopCorn-logoen, kan jeg da få en individuell godkjennelse, på samme måte som de som bygger egne biler? Det går jo i andre land. Jeg vet ikke hva som står i vognkortet til de chopperne som bygges i Orange County, men det må da være lov å bygge MC i Norge også? Og da kan jeg vel basere en selvbygget lett-MC på mopeddeler? Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Mye mer vedlikehold på en trimma moped?Neppe. jo, det sier seg selv at når du hiver på et rimelig kraftig trimsett så er det mer velikehold. mye større sjangs får å skjære den og. trimme mopeder sluker veldig ofte bensin og. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Tja, hvis det å bare fjerne plomba ikke er det samme som å trimme. jeg ser på plombefjerning som en nødvendig reparasjon. Glad jeg har bil. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Problemet er vel at så lenge det finnes mopeder som ikke er konstruert for å tåle høye hastigheter (tviler på det er så mange), blir det vanskelig å lage en generell regel som sier at du kan få en moped omregistrert. Det er nok ikke umulig, men myndighetene føler nok at de har bedre ting å bruke tiden på. Kanskje det kunne vært noe med en mellomtype, en som kunne være både moped og lett MC alt etter som. Har på følelsen at det er flere chassiser som brukes til begge deler. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Tja, hvis det å bare fjerne plomba ikke er det samme som å trimme. jeg ser på plombefjerning som en nødvendig reparasjon. Glad jeg har bil. vis du bare fjerner plomba går den jo ikke mer en ca 80 +- vis du skal ha 15hk som en lett mc kan ha må du ha et kraftig trimsett. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 70-80 er mer enn nok for meg på to hjul. Ingen trenger å gå fortere enn 100 uansett. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 men må huske at det tar lang tid å komme opp i 70-80 og. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 jeg er fornøyd om vi hadde fått lov å kjøre lovlig i 60. mindra farlig da. men norge kommer aldri til å ta opp grensa pga mye styr med å folk som skal fjerne plomber og må registrere om Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Husk at dersom du skal registrere noe som lett mc, kommer det i tillegg en avgift på ca 10 000. Denne er ikke på mopeder. Dermed er det kanskje ikke like moro uansett? Dersom man bedrer alt som ikke er bra på en moped (fart, aks, opplæring mm) ender man på en lett-sykkel. Du kan få en grei lett mc som holder alle fartsgrenser til 20 000 (f.eks. Yamaha YBR). Men selve lappen kan være dyr, selv om du etterpå sparer inn en del på bil-lappen. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Tja, hvis det å bare fjerne plomba ikke er det samme som å trimme. jeg ser på plombefjerning som en nødvendig reparasjon. Glad jeg har bil. Kunne ikke vært mer enig. Nylig kjøpt meg orginal moped, og første dagen så ble plomba fjerna. Det er helt forferdelig å kjøre orginal moped. Dessuten varer en uplombert moped lenger enn en plombert siden den går lettere vs en plombert som sliter med blindveier i eksosen osv. Markelure, ikke rart du sier dette om du kun har kjørt sfxen din De jeg har kjørt bruker iallfall ikke lang til for oppnå den farten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå