Gå til innhold

Eksamen og Syk! Hjeelp!

Anbefalte innlegg

Skal opp i eksamen på onsdag og har vært hjemme fra skolen siden torsdagen. Er syk og føler meg ikke i form.

Går siste året på videregående. Hva skjer om jeg får legeerklæring på at jeg er syk og derfor ikke stiller opp på eksamen? Får jeg tatt denne eksamenen igjen senere? Evt. når?

Endret av ullvott90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke loev deg 100% at jeg har rett nå, men jeg syns å huske at rektoren sa til oss at om vi var syk måtte vi skaffe lege-erklæring, og ringe skolen, gjerne i god tid. Husker dog ikke om man fikk tatt eksamen igjen snart eller først ved neste skoleår, men er ihvertfall mulighet til å ta opp igjen. (og ved neste skoleår mener jeg i begynnelsen, trenger ikke vente så lenge:p)

Jeg går btw førsteåret, men vil da tro det er likt for alle.

Lyke til og god bedring :)

Lenke til kommentar

Det spørst. Men uansett MÅ du ha legeerklæring! :) det er veeldig viktig

Norsk får du tatt opp igjen i august, mens hvis du er syk på eksamensdagen til ett av trekkfagene så får du ikke tatt opp igjen før ved privatisteksamen rundt juletider.

Men uansett så er det veldig veldig viktig å ha legeerklæring, hvis ikke ser det svært dårlig ut på kompetansebeviset ditt.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg å dukke på eksamen med mindre det er snakk om en svært alvorlig sykdom. Jeg husker i fjor under norskeksamen at hele eksamenslokalet var stappfullt av hostende, snytende ungdommer der en etter en hostet og harket. Iblant dem satt jeg med bihulebetennelse. Russetiden tok på litt for å si det sånn :p

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar

Kom deg på eksamen, er deilig å bli ferdig med den og selv om du er syk klarer du å tenke klart. Hvis du ikke lider av noe veldig alvorlig da. Hadde flere i klassen min igår som var syk og hadde vært hos legen men de stilte likevel opp.

Lenke til kommentar

Nå trenger du ikke å vente et år for å ta høyere utdanning, hvis du får utsatt eksamen med legeerklæring. Slik jeg har forstått får du et midlertidig vitnemål og kan begynne på høyere utdanning så lenge du tar eksamen (og står) til vinteren.

Men rådgivere burde ha peiling på sånt.

Lenke til kommentar
Jada, du får "midlertidig" vitnemål, men det er ikke alle som godtar dette og lar deg begynne.

Sorry, men dette er tøv.

Alle opptaksinstitusjoner i Norge er underlagt sentralt gitt forskrift om opptak til høyere utdanning. Hvis du leser kapittel fem, §5-1 finner du:

Opptak på visse vilkår

(1) Søkere som på grunn av spesielle omstendigheter ikke kan avlegge eksamen i videregående opplæring, og som derfor ikke kan få dokumentasjon for bestått opplæring som normalt er krav for opptak til institusjoner som omfattes av denne forskrift, kan få opptak til høyere utdanning på visse vilkår. Søkeren får opptak til høyere utdanning på vilkår av at han/hun består eksamen i ett eller flere fag i videregående opplæring i løpet av første semester etter opptak. Det er en forutsetning at søkeren har karakteren 2 eller bedre i standpunktkarakter i det faget han/hun ikke har avlagt eksamen i, og at søkeren ikke allerede har avsluttende vurdering i faget.

(2) Med særskilte forhold menes her sykdom, ulykker eller dødsfall i nær familie. Dersom det foreligger andre særskilte forhold, kan opptaksorganet gi opptak på visse vilkår. Særskilte forhold må dokumenteres ved attest fra lege, annet helsepersonell, politi eller tilsvarende.

(3) Søkere som har fått opptak på visse vilkår, kan ikke få reservert studieplass til senere opptak.

(4) Studenter med opptak på visse vilkår som ikke fyller opptakskravene innen den fastsatte fristen, mister studieplassen og studieretten.

(5) Studenter som avlegger eksamen i et studium de har fått opptak til på visse vilkår, får ikke denne eksamenen godkjent som bestått uten at opptakskravet er oppfylt.

(6) Den utdanningsinstitusjon som gir opptak på visse vilkår, skal så langt det er mulig og rimelig, legge til rette for at studenten både kan gå opp til utsatt eksamen i videregående opplæring, og gjennomføre det studiet det på visse vilkår er gitt opptak til. Dersom institusjonen ikke finner å kunne legge til rette på denne måten, skal studenten få forlenge opptaket på visse vilkår til neste gang det blir arrangert utsatt eksamen i det aktuelle faget i videregående opplæring.

Altså - dersom du har to eller bedre i standpunkt, og har gyldig forfall til eksamen, kan du fortsatt få opptak til høyere utdanning. Du må avlegge eksamen i faget iløpet av første studieår, men studiestedet skal så langt som mulig og rimelig legge til rette for at dette er mulig for deg (f.eks. v/ eksamenskræsj). Det eneste, hederlige unntaket for dette er skriftligeksamen i norsk - hvor det ihvertfall tidligere år har vært arrangert utsatt sentralgitt eksamen tidlig i juni. Alt dette SKAL din videregående skole vite.

-lb

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

jeg kom opp i R1 31. mai. Da hadde jeg operasjon så jeg kunne ikke møte opp. jeg får ny trekning før dette skole året er ferdig. moren min ble så sur på skolen fordi alle sa at jeg ikke kunne ta eksamen før til høsten så hun ringte stortinget, og de sa jeg hadde krav på ny eksamen før dette skoleåret var ferdig, så jeg får ny eksamen nå jeg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...