Chripson Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Hei jeg har en oppgave som jeg ikkje har peilig hvordan jeg skal løse. Noen som hvet hvordan man løser denne? f(x)= x^3+3x^2-4 Finn likningen til alle tangenter med stigningstall 9. Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 En måte du kanskje kan bruke er denne: Likningen for tangenten er gitt ved: y= f'(a)(x-a) + f(a) Hvor da a representerer 9. Denne metoden har jeg lært i gjennom R1, så vet ikke helt om du er med, eller hvilket nivå du er på. Du må i hvertfall derivere funksjonen, og sette inn 9 i både den deriverte og i selve funksjonen. Da skal du ende opp med endel tangenter (likninger for tangenter, av typen y=ax+b) Lykke til! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Sett den deriverte lik 9 så finner du alle punktene (x-koordinatene) som har en slik tangent. Deretter setter du inn i formelen som TRD4U postet (denne er bare ettpunktsformelen litt "kamuflert" altså, i tilfelle den var ny for deg.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå