Gå til innhold

Windows XP - Dårlig eller? vs WIN 98SE


Anbefalte innlegg

HAr brukt WinXP men mpå heller si at jeg er dårlig fornøyd med det :x :x :x :x Fikk problemer med 98SE som frøys under oppstarten!!! vet ikke hva som er galt. Gikk over til XP for å prøve å finne ut av feilen og XP klarte oppstarten greit, MEN... PC-en var fremdeles fucka og jeg klarte å Få hele XP til å klikke flere ganger og låse seg som pokker :x :x . Produsentene påstår at XP skal klare dette!, noe som det ikke gjør! :x :x Faktisk ville jeg bruke 98SE der istedenfor!!!. Personelig foretrekker jeg 98SE pga av det er kompatilbelt med alle programmer!

Har en 1,6ghz amd, msi kt3v, osv. Dere vil sikkert anbefale meg å gå over WIN XP, Bare glem det! :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

 

Så jeg lurer på hva dere sunes om WIN XP? vs WIN 98SE?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 98 er dos-basert og er en blanding av 16bit og 32bit system. Derfor er det mer ustabilt.. Windows XP er ren 32bit dvs. at det ikke kjøres gjennom dos lenger. Dette gjør XP mye mer stabilt.

XP starter og kjører programmer raskere enn 98.

 

Det som er negativt med XP er at det krever en relativt rask maskin med minimum 300mhz og 128mb ram (helst 256mb).

 

Her kan du lese/se video om hva MS sier om forskjellene..

EDIT: Fant enda en artikkel

Lenke til kommentar

Min mening er at xp er best, uten tvil. Det var en dag jeg tenkte jeg skulle prøve 98.Da låste maskina mi seg allerede iløpet av den første halvtimen. Så da la jeg inn xp igjen 8)

 

Har ikke tenkt å overtale noen 98 brukere til å legge inn xp. Det er deres problem at de ikke tar til vett å inser at xp er det beste, ikke mitt.

 

Kjente en gang en xp hater. Nå hater han alt annet enn xp, grunnen er at han prøvde xp.

Lenke til kommentar

joda, jeg har prøvd xp, men det er ikke no særlig kompatibelt med spill og eldre spill, grunnen til at jeg liker 98 er fordi at jeg kan kjøre alle spill og det er enklere å få tak i drivere + at det er veldigt enkelt å sette opp!! :lol: Må si at jeg er litt enig når det gjelder stabilitet, joda xp er bedre tror jeg da men uansett. Det er vanvittig mange bugger i xp :o :o leste det i et blad, husker ikke men det var mange små bugger og xp er langt fra perfekt!

 

et lite spørsmål:

 

98SE + WIN 2000, pro + Win ME + WinXP = jo et bra og stabilt, kompatibelt system der du kan velge mellom de forskjellige windows utsende. det hadde jo vært noe, eller?

 

Eller

 

hva med å lage ditt eget windows? :woot::woot::woot:

Lenke til kommentar

La du bare inn XP over 98se installasjonen din, er det ikke merkelig at du får problemer. Vil anbefale deg og formatere først hvis ikke du gjorde det. :)

 

98SE er gammelt, det mangler mange funksjoner som du merker at du har bruk for etter litt xp-bruk. 98se klarer seg ikke mer enn et par måneder uten at du må formatere. Det gjør xp. Har ikke formateret på snart et år nå. Alt går "nesten" smooth.

 

Xp ser 10 ganger bedre ut. Hatet selv XP helt til jeg prøvde det skikkelig. Og xp har så si alle driverene du trenger interegert. Kan være enig med deg at det er vanskelig å få gamle spill til å fungere, men det må du bare bite i deg og spille noen nye istedet.

 

jeg ville helle valgt 2k....  

 

Problemet er at etter du har brukt xp litt er ikonene i 2k så grelle at du ikke orker det mer. XP ikonene er kose og se på :D

Lenke til kommentar

Jeg kjører XP, men det er kun fordi jeg spiller litt.

Hadde det ikke vært fordi at jeg spiller av og til, så hadde jeg kjørt w2k det er helt sikkert.

Har hatt en del prob med XP, maskinen booter av og til uten grunn, og det kan jo være frustrende av og til........ :evil:

Win98 SE er jo ett greit OS, men det verste var Win ME det var noe ordentlig ræl.

Jeg savner litt Dos jeg da :D

Lenke til kommentar

kjører fult 98SE. en kammerat har lagt over xp intil han måtte formatere pga av at hd feilet. nå har han vanskelig med å få nettverket i gang... 98 og xp fungerer ikke så godt når det gjelder nettverk, han ga meg en diskett med sine "xp" innstillinger for nettverk, noe som resulterte med en solid kræsj i 98 :evil::evil: :x :evil: :x :evil: :x . ikke f### om jeg bruker den disketten.

 

joda dos hadde vært rått å bruke igjen!!!! :D:D eller win 3.11 he he. Win ME er noe skitt og der er jeg enig med deg... Husker ikke ha w2k står for! win 2000 k???????

Lenke til kommentar

Det er jo mulig å forandre utsendet på xp, hvis du gjør det kan det bli ganske likt 98.

 

Er enig i at xp er litt for brukervennlig. alle de irriterende boblene som kommer opp nede i høyre hjørne osv. Dette er slik du kan ta vekk ved hjelp av et program jeg ikke husker hva heter, med dette programmet kan du ta vekk stort sett alle de irriterende overhjelpelige sakene i xp.

 

Den eneste grunnen til at det er mer feil i xp en i 98 er at xp har flere funksjoner. Å jo mere funksjoner jo mere er det som kan gå galt. Dette er egentlig ikke feil du merker noe særlig til når du bruker det normalt. Dette er feil du finner når du leter etter feil.

Lenke til kommentar

Jepp w2k=win200pro. Det som er problemet med XP er jo akkurat det som du sier, det er for mye funksjoner og hvis det klikker så er kodinga for dårlig fra M$. Du trenger ikke å lete etter feil på xp for å finne dem, de kommer av seg selv ved vanlig bruk..........

Lenke til kommentar

som tidligere nevnt ovenfor så hadde jeg problemer med pc-en, men jeg finner ikke bare feil men jeg lager feilene også. JA du kan forandre xp utsendet slik at det ligner mest mulig på 98SE. hadde ikke så mange mange vnduer i hjørneet men det var et h######e å få iorden netteverket, xp tilba mange mulig heter men ingen av dem var riktige men valgte det som lignet mest.

Lenke til kommentar

Dt høres ut som at du har hardware feil i pc'en din. Det kan være minnebrikker/hovedkort/cpu/grafikkortet eller anna hardware som ikke lenger er som det skal være.

 

Hva feilmeldinger får du? Eller bare fryser den? Tror ikke eg kan forklare enkelt hvordan dette kan fikses, så oppsøk profesjonell hjelp.

 

En ren installering av WinXP SKAL funke 100%, dvs viss din hardware er noenlunde ny, og du har installert det du kan av drivere til maskinen din.

 

Grunnen til at win98se funker bedre er fordi den "ser bort ifra" meget alvorlige problemer.

 

Eg har selv hatt problem med hovedkort og minnebrikker tidligere og opplevd det samme som deg.

 

Ditt mål er å kunne kjøre WinXP på din maskin, og det skal du gå for. Det er ikke winxp det er noe galt med ( med mindre du har føkka ting opp i softwaren ) men din pc.

 

Eg verken bruker/installerer/anbefaler win98se lenger, den er kun en nødløsning...ingen varig løsning.

 

Mer info om ditt problem er ønskelig for å ta en orntli vurdering, men personlig hadde eg ikke giddet og heller kontaktet profesjonelle.

Lenke til kommentar

Muligens det kan være en feil i hardware`en min, alt av minne. skjermkort, etc er ok. må si at det ligger skadde sektorer på hd`en (6 GB) + en slave 80 GB men denne har ikke noe med å gjøre. Etter at jeg har installert 98SE, så lager den en sånn (grrrk) disse lydene kommer av og til, muligen innholds fortegelss filen er skadet?

 

 

Undder oppstarten kommer den 98 logoen på skjermen, deretter går den i noen sekunder før den linja unde fryser. Så fryser heele pc-en. kommr ikke in i windows men sikerhetsmodus klarer det så vidt.

 

ja xp funket og klarte seg inn i Windows, men som sagt, fikk jeg xp til å kræsje og lage feilmeldinger :D

 

Mitt mål er å kjøre 98 på maskinen og det har jeg klart. Tror jeg ikke har fcka opp noe med pc-en. ALT STARTET MED "WINDOWS BEKYTTELSES FEIL"

 

Jeg anbefaler 98SEWin XP. går god 98SE så lenge det ikke blir for mye fucka.... :woot:

 

OG for al del, jeg trenger ikke hjelp fordi jeg kan det meste (ellers hadde jeg ikke no her å gjøre!!!!! :lol: ), men tips er godt å ha. Har nemelig løst mye værre enn det her men det er noen av de størtse feliene jeg får. :D men det er ganske sjedent.

Lenke til kommentar

Feil i FAT'en? hehe...hadde det vært feil i den så hadde du merket det. = ingen harddisk

 

Grrrk lyder = få ny HDD svinte hehe

 

vel, problemet du har eret irritasjonsproblem som tar sinnsykt med tid og muligens penger.

 

Det beste er å rippe alt ut av maskinen slik at du står kun med det aller nødvendigste for å installere winxp... HK, 1 HDD, 1 floppy ( viss nødvendig ), 1 cd-rom ( viss nødvendig ), 1 minnebrikke, 1 cpu ( rimelig opplagt med mindre du kjører dual...eg tviler du gjør ) etc ...du skjønner poenget.

 

Så starter du med oppgradering og resetting av bios, og bios på andre lure ting viss mulig ( skjermkort ).

Viss du fremdeles har problemer etter install av XP, så bytter du cpu, minnebrikker,HDD og sjonglere rundt de delene du har. Viss du er så heldig at du kan teste enkelt komponenter på en annen pc ( som kjører XP ) så er det maks.

Sjongler med settingser i bios også, som minne innstillinger og frontsidebuss settingsene....++ sånne lure ting.

 

Poenget mitt.....ved å gjøre dette så kan du eliminere vekk ting...den funka her men ikke der, den funka...etc etc.... til slutt så vil du stå igjenn med den tingen som føkker. Du har størrst sukkse med denne metoden viss du har tilgang på 1 frisk pc nr 2 og tilgang til "reserve deler". Prøv deler fra pc nr 2 i din etc...

 

Eg vet ikke hvor lang tid eg brukte forrige gang, men endte opp med en konklusjon at mitt HK fikk problem når den kjørte 133 frontsidebuss på en Athlon 1,4Gig ( som også er amd's tyngste/harddeste/værste cpu ). Men det tok endel tid og masse krangling med psdata ( for de fikk ikke samme feil som meg, de prøvde ikke med samme deler heller...og ikke leste de min snirklete og særdeles lange rapport ) tok tid, men nå er alt ok.

 

...det vil det gjøre for deg og.

Lenke til kommentar

joda, har fått fikset det nå, og fungerer perfekt! måtte bare nevne det problemet der, tok ut alt av ekstra utstyr men det gikk ikke! klarte det til slutt da, men da byttet jeg pc også. tydlivis et svakt punkt på det gamle hovedkortet! men nå 98 blir fucka opp og får feil ien av sys filene så kommer den "grrrk" lyden, og den er fæl.!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...