Karin03 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Hei, Har planer om å få et fullverdig surroundanlegg med bluray i fremtiden, men tenkte å begynne med en god forsterker og to fronthøytalere. Og i den forbilndelse på trenger jeg litt veiledning, for HiFi er noe jeg kan meget lite om, foruten at jeg synes god lyd er kult =) Tenkte at en god surroundforsterker med to fronthøytalere er en god start. Har tenkt å bruke PS3 som blurayspiller. Etter hvert utvider jeg nok med et par bakhøytalere, og en sub til slutt (er kjekt når rommet rister litt også). Det skal stå i et rom på ca 20-25 kvm. Anlegget vil bli brukt mest til film og TV, men også til å høre på musikk. Her går det både i jazz og hard rock, men lite pop og klassisk. Jeg tenker i utgangspunktet gulvstående høytalere, men dette er ikke noe krav. Også helst svarte. Når det gjelder pris har jeg ikke så mye peiling, men det er vel best å investere mest i forsterkeren? Men for forsterker + alle høytalere og sub har jeg ikke lyst å overskride 10 000. Og i den forbindelse, om noen har anbefalinger til en komplett pakkeløsning så er det også flott. Om dere trenger mer informasjon er det bare å spørre. Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Hei, Har planer om å få et fullverdig surroundanlegg med bluray i fremtiden, men tenkte å begynne med en god forsterker og to fronthøytalere. Og i den forbilndelse på trenger jeg litt veiledning, for HiFi er noe jeg kan meget lite om, foruten at jeg synes god lyd er kult =) Tenkte at en god surroundforsterker med to fronthøytalere er en god start. Har tenkt å bruke PS3 som blurayspiller. Etter hvert utvider jeg nok med et par bakhøytalere, og en sub til slutt (er kjekt når rommet rister litt også). Det skal stå i et rom på ca 20-25 kvm. Anlegget vil bli brukt mest til film og TV, men også til å høre på musikk. Her går det både i jazz og hard rock, men lite pop og klassisk. Jeg tenker i utgangspunktet gulvstående høytalere, men dette er ikke noe krav. Også helst svarte. Når det gjelder pris har jeg ikke så mye peiling, men det er vel best å investere mest i forsterkeren? Men for forsterker + alle høytalere og sub har jeg ikke lyst å overskride 10 000. Og i den forbindelse, om noen har anbefalinger til en komplett pakkeløsning så er det også flott. Om dere trenger mer informasjon er det bare å spørre. Tusen takk for all hjelp! Du bør velge en surround forsterker som dekoder de nye HD lydformatene fra bluray. PS: Ikke glem senterhøyttaleren i filmoppsettet ditt. Den skal gjengi all dialogen troverdig og bør derfor ha skikkelig kvalitet. Den bør plasseres så nær skjermen som mulig, og evt vinkles litt mot lytteposisjon. Her er eksempel på en pakke med forsterker som dekoder HD-lyd og med "altetende" rimelige kvalitetshøyttalere: http://www.surround.no/product/466345/_Yam...akke_Black.html Det er uten sub for å komme under 10k, men sub trenger du ikke i startfasen. Disse frontene gir bra trøkk på film, og suben konfigureres bort i forsterkeren slik at bassen isteden sendes til frontene. Hvis du senere trenger sub anbefaler jeg XTZ. Det er utrolig mye sub for pengene. Har selv en liten 8 tommer som spiller godt. Lykke til ! Lenke til kommentar
Karin03 Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Takk for svar. Det så ut som en veldig god pakke for mitt bruk. Selvfølgelig må jeg ha med en center, det er jo nesten den viktigste høytaleren når det kommer til film! (flaut). Det er nok et must at recieveren må støtte HD-lyd, ja. Hvordan er lyden i Dynavoice Magic F6 i forhold til Dynavoice Challenger S-5, som følger med i pakken? Spesifikasjonsmessig ser de ganske like ut, foruten at F6 er gulvstående. Grunnen er fordi jeg kanskje kunne tenkt meg å kjøpe Yamaha RX-V663 med et par F6 til å begynne med. Og etter hvert kjøpe et par M65, for så å flytte F6'erne bak. Hva tenker du om det? Kjøper nok en center i samme slengen. Har mest lyst å kjøpe høytalerne i en vanlig butikk, da det er lettere med tanke på retur og garanti o.l. I tillegg slipper jeg frakt, spesielt ved retur. Har god tid på å kjøpe inn delene, så jeg kan lete lenge etter et godt tilbud før jeg må slå til. Så forresten at surround.no hadde et ganske godt tilbud på en lignende pakke: http://www.surround.no/product/6280/6285/4..._R63-pakke.html Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Takk for svar. Det så ut som en veldig god pakke for mitt bruk. Selvfølgelig må jeg ha med en center, det er jo nesten den viktigste høytaleren når det kommer til film! (flaut). Det er nok et must at recieveren må støtte HD-lyd, ja. Hvordan er lyden i Dynavoice Magic F6 i forhold til Dynavoice Challenger S-5, som følger med i pakken? Spesifikasjonsmessig ser de ganske like ut, foruten at F6 er gulvstående. Grunnen er fordi jeg kanskje kunne tenkt meg å kjøpe Yamaha RX-V663 med et par F6 til å begynne med. Og etter hvert kjøpe et par M65, for så å flytte F6'erne bak. Hva tenker du om det? Kjøper nok en center i samme slengen. Har mest lyst å kjøpe høytalerne i en vanlig butikk, da det er lettere med tanke på retur og garanti o.l. I tillegg slipper jeg frakt, spesielt ved retur. Har god tid på å kjøpe inn delene, så jeg kan lete lenge etter et godt tilbud før jeg må slå til. Så forresten at surround.no hadde et ganske godt tilbud på en lignende pakke: http://www.surround.no/product/6280/6285/4..._R63-pakke.html Matching av bakhøyttalerne er ikke kritisk, da de gjengir helt andre (surround effekter) og mindre deler av lydbildet enn frontene. Komboen du tenker på burde funke bra. Gradvis utbygging er lurt, og man kan ha mye glede av et godt sett stereo kanaler ved filmtitting også. Angående surround.no og frakt, så går det fint an å hente på lageret på Grorud hvis man bor i nærheten av Oslo. Angående Proson, så vil nok de også fungere til film, men har nok ikke de samme musikk kvalitetene. Ellers er det mye nesten nytt til under halv pris på bruktmarkedet, spesielt av høyttalere. Ikke så mange HD-receivere enda, men det slenger da noen. Jeg handler selv kun brukt hifi for tiden Sjekk ut: http://www.hifihuset.no (masse bra brukt som ikke står på sidene, butikken er smekkfull, og Andre gir gode priser) http://www.hifisentralen.no/bruktsalg http://avforum.no/avtorget http://www.finn.no/finn/bap/browse2?CATEGORY/MAINCATEGORY=73 God jakt ! Lenke til kommentar
Karin03 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Takk for tipsene. Da går jeg nok for en Dynavoice kombinasjon. Får lete en del på bruktmarkedet etter høytalere. De blir jo ikke akkurat dårligere med tiden, så om de er litt brukt så har det lite å si, spesielt med tanke på hvor mye de faller i pris. Men prøver å få tak i enten et par M65 eller et par F6 (med sub) til å begynne med. Så får jeg vel heller bare prøve å følge med på HD-reciever fronten. Men tusen takk for linkene. Er ikke alltid like lett å vite hvor en skal begynne å lete... Takk for hjelpen Junkers! Lenke til kommentar
KongeOdin Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Tenkte bare å nevne at PS3 kune sender hdlyd som lpcm og ikke som bitstream med mindre det har kommet ny fimrware i det siste. Lyden skal teoretisk sett bli like god likevel selv om frontpanelet på receiveren ikke viser hvilket hdlyd format som spilles av, men kun lpcm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå