chrstian Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Har endelig 2 x 32 GB SSD. Raid controller er på plass. Er nesten klar for å montere og nyte av hastigheten. Begynte å tenke på hvordan jeg skal partisjonere diskene her. Hovedkortet har 4 x sata som jeg tenkte å bruke til å kjøre 4 x 750 GB HD i raid 0, 1 eller 5. SSD tenkte jeg å kjøre fra raid controlleren. Skal kjøre et Host OS (Ubntu 64 Bit Xfce), samt flere virtuelle maskiner. Tanken er at HOST OS kun kjører vmware. Alt annet er innstallert på virtuelle maskiner. Hensikten med SSD er økt ytelse på de virtuelle maskinene. Filer etc går på harddiskene. Hvordan kan jeg da unngå at torrenter skriver/leser fra SSD hele tiden? Hvordan bør jeg sette ting opp slik at de virtuelle maskinene får økt ytelse fra SSD uten å forkorte levetiden på SSD? Har tidligere brukt raid 0 og vært fornøyd med hastigheten. Om jeg skal tenke sikkerhet nå på de tradisjonelle diskene bør jeg velge raid 1 eller 5? Og hvorfor bør jeg gjøre det valget? Hvordan skal jeg partisjonere ting nå? Bør jeg droppe TEMP når jeg formaterer SSD? Hvordan legger jeg feks HOME på HDD heller enn SSD? Hva med swap? Droppe den og? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Besvarer du ikke deg selv her? Torrentene lagres på de "vanlige" diskene direkte mens systemet installeres på SSD? Er bare å montere /home på de vanlige diskene.. Eller misforstår jeg hva du spør etter? Lenke til kommentar
chrstian Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Besvarer du ikke deg selv her? Torrentene lagres på de "vanlige" diskene direkte mens systemet installeres på SSD? Er bare å montere /home på de vanlige diskene.. Eller misforstår jeg hva du spør etter? Det jeg er usikker på er om en GUEST maskin som jo kjører under vmware som igjen er installert på HOST OS vil bruke SSD til skriving / lesing frem til filene er komplette? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) jeg ville gitt den virtuellemaskinen en 8gb systemdisk på ssd raidet, så en 100-200gb disk på sataraidet som torrentene lagres på. evnt om filservern er virtualisert på samme maskinen dele en mappe fra den som torrentmaskinen bruker som nettverksdisk og lagrer rett til den. Endret 18. mai 2009 av cruzader Lenke til kommentar
chrstian Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 jeg ville gitt den virtuellemaskinen en 8gb systemdisk på ssd raidet, så en 100-200gb disk på sataraidet som torrentene lagres på.evnt om filservern er virtualisert på samme maskinen dele en mappe fra den som torrentmaskinen bruker som nettverksdisk og lagrer rett til den. Om jeg bruker filserveren så blir det vel unødig mye trafikk på kablet nett hjemme. Tror heller jeg kjører som vanlig med en virtualisert lagringsplass og deler en mappe. Så kan heller backup gå som vanlig til NAS. Blir egentlig en interimløsning dette her for jeg er for tiden uten HTPC og bruker hovedmaskinen både som htpc og workstation. For tenke litt på dette natta over. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det hadde vært kjekt å vite hvilken SSD du har. Om du har x25-E kan du bare droppe tanken på slitasje, de klarer alt du hiver på de. Lenke til kommentar
chrstian Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Det hadde vært kjekt å vite hvilken SSD du har.Om du har x25-E kan du bare droppe tanken på slitasje, de klarer alt du hiver på de. Nei desverre måtte jeg handle etter lommebok heller enn hjerte og fornuft så hadde ikke penger til x25. Endte opp med å kjøpe to OCZ Core v2 brukt. Han jeg kjøpte de av slet med heng i windows og ustabilitet. Han hadde bestilt dem fra utlandet og fikk ikke pengene igjen. Var brukt og prøvd ut et par månder uten godt resultat og gamle disker havnet inn igjen og SSD ut. Fikk begge to for 500 kroner ;-) Såvidt jeg vet er Core v2 en ganske tidlig produsert SSD, tror disse var fra sent 2007 eller tidlig 2008. Og da slet vel SSD mye med slitasje? Har hørt om andre også som har hatt probelmer med Core v2 men vet at det har løst seg med godt controllerkort. Og det har jeg. LoL. Så gjennstår det å se om dette var et godt eller dårlig kjøp. Kan jo hende jeg har kastet 500 ut vinduet men til den prisen så synes jeg det er verdt å ta sjansen. Vel finner vel ut av det på søndag når ssdene skal i maskinen. Endret 19. mai 2009 av chrstian Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Vell, opplevelsen din vil komme kraftig ann på hva du har av forventninger og hvor realistisk du vil være. OCZ Core V2 har under 10 random write IOPS, det vil i praksis føre til at du kan glemme å kjøre windows med belastning, eller en hvilken som helst type database eller logg som skriver tilfeldig. Om du bruker programmer som unngår å skrive tilfeldig små blokker, så kan alt gå helt fint. Sekvensielt yter Core veldig bra, og med en hardware RAID kontroller vil write-cache redde deg fra små "hiccups" de gangene du får korte bursts av random write dersom belastningen er lav nokk til at kontrolleren får tømt cachen etterpå. Nå vet jeg ikke hvordan Ubuntu xfce oppfører seg eller hvordan du vil virtualisere, men prøv å bruk RAM mest mulig for caching av all skriving. For lesing vil ytelsen være fryd og gammen så lenge du klarer å holde deg unna (for mye) random write. Hvis du møter problemer med hiccups og frysinger burde du prøve å bruke en vanlig snurredisk til OS, eller virtuelle OS (du finner nokk ut), og bruke SSDene kun der de er best. Hvis du klarer å holde skriv-belastningen lav og totalbelastningen lav nokk til at du får dumpet cache ofte nokk, så vil alt sansynligvis gå fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå