Trygve Onnestad Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ha respekt for liv sier nå jeg. Å det er en ekspertise Mulla Krekar har ? hah Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det er merkelig at sikkerheten til EN ikke norsk statsborger skal tas før sikkerheten til det norske folk. Det er jo en ide å oppføre seg så en slipper å risikere dødstraff i sitt eget hjemland. Han har seg selv å takke. Norge har ikke noe grunnlag for å ha han her. Jeg liker det overhode ikke. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Det er merkelig at sikkerheten til EN ikke norsk statsborger skal tas før sikkerheten til det norske folk. Godt poeng! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det er merkelig at sikkerheten til EN ikke norsk statsborger skal tas før sikkerheten til det norske folk. Loven inneholder bestemmelser som tilsier at personer som Krekar kan sendes ut dersom de er en fare for rikets sikkerhet. Domstolene har ikke vurdert at han er noen fare for rikets sikkerhet og vi skal være glade for at vi ikke har en regjering som overprøver domstolenes vurdering. Jeg er lurer jo på hva som gjør at flere her mener de kan vurdere bedre enn domstolene at Krekar skal være noen fare for sikkerheten til det norske folk. Det er jo en ide å oppføre seg så en slipper å risikere dødstraff i sitt eget hjemland. I tilfellet Krekar er det neppe noen her som kjenner den fulle og hele sannheten om hva han har gjort og ikke gjort, hva som er det fulle grunnlaget for at han risikerer dødsstraff, og hvor rettferdig eventuelle dommer mot han i Irak er. Det kan godt hende han er skyldig som bare pokker men det er ikke opp til den enkelte mer eller mindre informerte forumdeltaker å ta denne beslutningen. Derfor er slike kommentarer bare flåsete. Når det er sagt, generelt sett: For knapt 70 år siden var det norske borgere som behøvde (og fikk) beskyttelse i utlandet fordi de risikerte dødsstraff i sitt eget hjemland. Disse hylles fortsatt (i mange tilfeller med rette) for den innsatsen de gjorde, og man kritiserer ikke disse ustraffet. Mange av de som får beskyttelse i Norge i dag er i liknende situasjoner. Det er skremmende og historieløst at så mange ikke ser likheten. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ha respekt for liv sier nå jeg. Så vi skal ha respekt for Osama Bin Laden, Saddam Husein, Adolf Hitler, Quisling og Stalin? Nei, vi skal ikke respektere terroristers og krigsforbryteres liv. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Leste et meget godt poeng i VG i dag. Mullah Krekar har ikke krav på å gå fritt rundt, og bo i ei leilighet. Han har krav på å sitte i forvaring. Den biten likte jeg. Men er han i forvaring? Nope. Selv så jeg Mullah Krekar vandre fritt rundt på Grønland. Og han sies å være en stor krigsforbryter. Norge har blitt så naivt som et fredens land.. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ha respekt for liv sier nå jeg. Så vi skal ha respekt for Osama Bin Laden, Saddam Husein, Adolf Hitler, Quisling og Stalin? Nei, vi skal ikke respektere terroristers og krigsforbryteres liv. Hvem er denne "vi" du snakker om? Leste et meget godt poeng i VG i dag. Mullah Krekar har ikke krav på å gå fritt rundt, og bo i ei leilighet. Han har krav på å sitte i forvaring. Da må Norge først dømme han etter norsk lov. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Så Siv Jensen på nyhetene idag, som sa at dersom FrP kommer i regjering, vil de sette han i forvaring umiddelbart, inntil de får han utsendt. Kan vel kanskje vinne noen stemmer på det. Greia er at flere partier må ta til ordet for at de faktisk VIL sende Krekar ut, eller FORSØKE å sende han ut. Alle vet da at FrP er sterkt imot Krekar, men når det gjelder AP og den rød-grønne regjeringen så får man nesten inntrykket av at de vil ha han her.. Endret 20. mai 2009 av -FrittMenneske Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Fyren har jo flere ganger vært hjemme også. Hvorfor blir han ikke der? Synes kanskje Norge er et mer behagelig land siden de passer på at ingen gir han den straffen han fortjener? Hva med alle de ofrene han muligens har ødelagt livene til? Er det ikke rettferdig for de at han får straff etter lovgivningen i irak? Ingen har dømt fyren enda, men det må jo være en grunn til at han risikerer dødstraff hjemme? Han er vel kanskje ikke en fult så stabil mann sidne han er siktet? Så hvorfor skal han fly omkring som han vil her i landet, fordi han kan risikere straff hjemme? Javel, har han gjort noe galt, så regner jeg med at irak dømmer sine egne rettferdig uten at en hel nasjon skal ha plunder og heft med en potensielt farlig terrorist. På tide å ta konsekvense av sine handlinger. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Så Siv Jensen på nyhetene idag, som sa at dersom FrP kommer i regjering, vil de sette han i forvaring umiddelbart, inntil de får han utsendt. Kan vel kanskje vinne noen stemmer på det.Greia er at flere partier må ta til ordet for at de faktisk VIL sende Krekar ut, eller FORSØKE å sende han ut. Alle vet da at FrP er sterkt imot Krekar, men når det gjelder AP og den rød-grønne regjeringen så får man nesten inntrykket av at de vil ha han her.. Jeg håper du er fullt klar over at Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet alle har sittet i regjeringsmakt i den tiden Krekar har vært i landet? Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Så Siv Jensen på nyhetene idag, som sa at dersom FrP kommer i regjering, vil de sette han i forvaring umiddelbart, inntil de får han utsendt. Kan vel kanskje vinne noen stemmer på det.Greia er at flere partier må ta til ordet for at de faktisk VIL sende Krekar ut, eller FORSØKE å sende han ut. Alle vet da at FrP er sterkt imot Krekar, men når det gjelder AP og den rød-grønne regjeringen så får man nesten inntrykket av at de vil ha han her.. Jeg håper du er fullt klar over at Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet alle har sittet i regjeringsmakt i den tiden Krekar har vært i landet? Selvsagt. Derfor vil det bli spennende å se om FrP som eneste partiet vil få det til Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Skremmende holdninger i FrP, det handler ikke om Krekar men om generelle prinsipper. Utleveringsloven §12 (1) litra d er klar, ingen kan utleveres når de risikerer dødsstraff. Selvfølgelig kan utleveringsloven virke som et kjipt hinder for mange (noe krekar- saken viser), men på den annen side så beskytter den nettopp deg som norsk innbygger mot å bli utsendt til andre land. Er du ikke norsk statsborger, sikrer den deg at du får en bra nok rettergang og at man skal slippe tortur og dødsstraff. Det er to skranker ved å holde krekar i isolat, det første er grunnloven og det andre er EMK. Etter EMD sin praksis kan man kun anholde personer når det arbeides med en utlevering. Endrer man loven slik FrP har foreslått i 2008, så gjenstår fremdeles EMK som en barriere. Det er heller ikke nevnt at Mullah Krekar er underlagt meledeplikt, kanskje relevant å nevne i denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå