Gå til innhold

Sirkus Krekar - Sender hjem irakere, men ikke Krekar!

Anbefalte innlegg

Sender hjem irakere, men ikke Krekar

Norge har undertegnet en avtale om retur av irakere som har fått avslag på asyl i Norge.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

1242656826130_179.jpg

Avtalen betyr imidlertid ikke at den omstridte mulla Krekar, som er irakisk kurder, må reise fra Norge. Kommunikasjonssjef Bjørn Jahnsen i Utenriksdepartementet sier at personer med spesielt beskyttelsesbehov får bli.

Jeg er glad for at det nå er enighet om en avtale som etablerer mekanismer for samarbeidet med irakiske myndigheter om retur i ordnede former av irakere som ikke har gyldig grunn for opphold i Norge.

For noen dager siden undertegnet Danmark og Irak en avtale om tvangsutsendelse av asylsøkere fra Irak. Det dreier seg om hjemsendelse av nærmere 300 asylsøkere som har fått avslag på sine søknader.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, trolig ikke. Innen vi får til en avtale med Irak, som tilsier at Krekar ikke blir henrettet, er han så gammel at han snart skal forlate denne verden iallefall. Utrolig at Norge skal beskytte en krigsforbryter og terrorist som dette.

:thumbdown:

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar

Positivt at Norge har fått på plass en avtale med Irak.

Selv om jeg gjerne skulle sette Mullah Krekar sendt ut av landet, så må Norge forholde seg til de internasjonale reglene. På grunn av at Mullah Krekar risikerer dødstraff så ville det bryte med Norges internasjonale forpliktelser å sende ham tilbake nå. Når han er i Norge så har vi ihvertfall mer kontroll på hva han gjør.

Lenke til kommentar

Både kona og barna til Mulla Krekar er norske statsborgere. Fyren har bodd i Norge i 18 år. Han har omtrent like mye rett til å være i Norge som en vilken som helst annen person du og jeg ser på gata hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Både kona og barna til Mulla Krekar er norske statsborgere. Fyren har bodd i Norge i 18 år. Han har omtrent like mye rett til å være i Norge som en vilken som helst annen person du og jeg ser på gata hver eneste dag.

Nå har høyesterett konkludert med at det har han ikke. Han er utvist fra riket Norge uten mulighet til å anke dommen. Problemet oppstår da dette er en mann med så mye svin på skogen at han står i fare for å bli henrettet om vedkommende sendes tilbake. Inntil Norge har fått en avtale på at så ikke vil skje, er vi tvunget til å ha han i landet. Spør du meg bør ikke internasjonale konvensjoner gjelde en terrorist som dette.

:)

Lenke til kommentar

I en perfekt verden skulle selvsagt dette vært en realitet. Men når faktum er som det er, setter jeg spørsmålstegn om et tolerant og fredelig land som vårt eget skal bskytte terrorister og mulige krigsforbrytere. Det er et vanskelig spørsmål, og selvsagt burde man ikke fravike likheten for loven, men det er likevel særs fristende. Mener du Norge er tjent med og beskytte denne type mennesker?

Lenke til kommentar
Mener du Norge er tjent med og beskytte denne type mennesker?

Mulla Krekar er ikke beskyttet av den norske stat i det hele tatt. Han har ingen ID-papirer, får ingen arbeidstillatelse og har ingen rett på legehjelp.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

En positivt faktor i dette er at vi nå omsider har fått på plass i avtale overhodet. Nå kan ikke de innvandrere som har fått avslag på sin søknad om statsborgerskap, oppholde seg i Norge for evig tid. En annen ting jeg leste som jeg reagerte på var at de som returnerer frivillig vil få en returpakke med økonomisk støtte. Er det rett at vi skal betale illegale innvandrere for å dra fra landet vårt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...