8ruk3rn4vn Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Hei Jeg er sånn passe nerd når det kommer til pc, men alt som angår nettverk er jeg totalt blank på. Håper derfor at noen kan hjelpe. Jeg har en linje med opplastingshastighet på 1 Mbit/s og nedlasting på 5,5 Mbit/s. Trenger en dings (router?) som muliggjør at en Dell Inspiron 1525 med standard nettverkskort, en Acer Aspire 5930G og en PS3 kan være på nett trådløst. Per i dag står det en Speedtouch-boks borti stua her, men den har ikke innebygget mulighet til å kringkaste wlan-signaler såvidt jeg kan forstå. Slike bokser har sikkert et eget navn, men jeg vet ikke hva det er. Kanskje det kalles en switch. Gremmelig kunnskapsnivå som sagt. Det jeg trenger hjelp til i første omgang er innkjøp av sånn boks med antenne på som kringkaster trådløse signaler. Pris er det viktigste kriteriet, men jeg vil selvsagt ha størst mulig fart for pengende i tillegg, pluss at den må være sånn halvveis kompatibel med de tre duppedingsene som ble nevnt innledningsvis. Jeg vil gjerne lære nok til å ikke være helt tilbakestående på dette området, så jeg er takknemlig for all tilbakemelding. edit: leif Endret 18. mai 2009 av 8ruk3rn4vn Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Hei Du trenger 1 av to mulige ting, En trådløs router eller et access punkt. Forklaring ; Den speedtouch boxen du har er en router, enkelt forklart så tildeler Telenor kun en Ip adresse til deg. Hver PC trenger en unik IP adresse, så routeren fra telenor "gjør om" nettverket til Telenor til ditt private nettverk, der du styrer via routeren hvilke ip adresser du har. Så koblingen blir da slik ; Telenor sitt Wan <-----> Router <-> PC 1 på privat nettverk1 <-> PC 2 på privat nettverk1 ... I praksis opptil 4 PC'er siden du har 4 utganger til privat nettverk som det er. Med et access punkt vil du da få : Telenor sitt Wan <-----> Router <-> PC 1 på privat nettverk1 <-> PC 2 på privat nettverk1 <-> Access Punkt med tilkobling til typisk opptil 15 ekstra PCer trådløst privat nettverk1 Fordelen med dette er at da er alle PC'ene på samme private nettverk og kan dele filer etc. Med Trådsløs Router får du : Telenor sitt Wan <-----> Router <-> PC 1 på privat nettverk1 <-> PC 2 på privat nettverk1 <-> Trådløs Router med tilkobling til typisk opptil 15 ekstra PCer trådløst privat nettverk2 <-> PC 1 på privat nettverk2 <-> PC 2 på privat nettverk2 <-> .... Access punkt og routere koster stort sett det samme. Personlig ville jeg ikke gått for rimeligste løsning. Et trådløst nettverk skal bare være der, uten behov for rebooting og knotting og trøbbel. Min erfaring er at de billige routerene stort sett kræsjer etter 3-6 måneder, blir ustabile, trenger rebooting i ny og ne etc. Noe av problemet med slimline/små diskrete routere er varme. Finn et sted som er litt ventilert ( Ikke i skap under vintertøyet) å plasere den. Husk metall skjermer signalene så inne i et skap med armerte betong vegger og speil dør er dårligste sted å plassere. ( Speil har jo et lag av sølv pålagt glasset = metal). Disse to har jeg veldig god erfaring med : Access punkt : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306150 Router : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 Edit ; typing Endret 18. mai 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Aha! Informativt innlegg! Er det mulig å streame filmer i full HD fra laptop til PS3 med en av de to? Er det access punkt som blir det riktige valget i en slik sammenheng? De svei litt mer på budsjettpungen enn planlagt forresten, hva med en slik sak? D-link DIR-615 -> prisguide.no Den støtter n-standarden som såvidt jeg kan se er den raskeste standarden som støttes av det som finnes innahus av hardware. Det skal ikke være helt enkelt... Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Aha! Informativt innlegg! Er det mulig å streame filmer i full HD fra laptop til PS3 med en av de to? Er det access punkt som blir det riktige valget i en slik sammenheng? De svei litt mer på budsjettpungen enn planlagt forresten, hva med en slik sak? D-link DIR-615 -> prisguide.no Den støtter n-standarden som såvidt jeg kan se er den raskeste standarden som støttes av det som finnes innahus av hardware. Det skal ikke være helt enkelt... Streamingen er helt opp til software du har på PC/PS3, hakke greie på det helt, men nettverket er raskt nok og begge støtter det. Hvis du skal kjøpe D-link ting kjøp alltid fra større kjeder så ikke du blir sittende med ansvar for å kjøre reklamasjonssaker overfor d-link ( det er nemlig ikke alltid like enkelt). Blir litt skeptisk når de lover så my for lav pris, spesielt når det er d-link / SMC / Netgear. Kanskje denne ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=360029 Har ikke noe erfaring med den. Du kan jo åpne en tråd hvor du ber om erfaring med Rimelige n Routere, har skydd rimelige routere selv fordi jeg alltid får så mye ekstra arbeid og agro fra kunder over de. N-standard er bare raskere hvis nettverkskortene i PC'ene du har støtter det, 54m er jo uansett ganske bra, er vell helst kun hvis du kopierer masse store filer at du vil merke forskjell. Når det gjelder hva du skal velge, Accees punkt eller router ; forklaringen var mest for at du skal være ops på at om du kjøper router så bør alt utstyret koples på samme router hvis du vil kjøre hjemmenettverk med streaming etc, ellers blir du nødt til å programere om routerens brannmur med alt det styret det kan føre til. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Når det gjelder hva du skal velge, Accees punkt eller router ; forklaringen var mest for at du skal være ops på at om du kjøper router så bør alt utstyret koples på samme router hvis du vil kjøre hjemmenettverk med streaming etc, ellers blir du nødt til å programere om routerens brannmur med alt det styret det kan føre til. Ikke helt korrekt. Det gjelder dersom du setter opp den trådløse routeren som router. Da får man nemlig to nettverk med ulike interne IP-er og de problemene det medfører. Lar man Speedtouch routermodemet være router, og setter den trådløse routeren i brigded mode (dvs deaktiverer routeren i den trådløse boksen) så vil alt fungere som et nettverk. Hvordan dette gjøres varierer dog fra trådløs router til router. D-Link har i realiteten ikke brigded mode, men problemet løses med å koble kabler slik at man går utenom routerfunksjonen. Linksys routeren du linka til er ellers en G-router og ikke N som det står hos Komplett. Linksys WRT160N er et greit alternativ. @8ruk3rn4vn: Det kan være greitt å legge i de ekstra kronene fra +- 400 kr til +- 650 kr. Prisforskjellen ligger normalt i den trådløse brikka, og gir da ofte litt mer stabilt trådløst nett. Men både den rimeligste D-Linken og Linksys vil fungere greitt i omtrent alle sammenhenger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 For å fullføre terminologi preiket Kanskje det kalles en switch. Switch'er benyttes ved kablede nettverk. Så om du legger kabler mellom dine enheter trenger du (antagelig) kun en switch (noe avhengig av hva speedtouch boksen din gjør). Da kan du kjøre 1Gbit/s kommunikasjon mellom LAN enhetene istedenfor de langt lavere WLAN hastighetene samt ikke plages med ting som kryptering & ustabilitet. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Nydelig. Da går jeg bare for den rimeligste enn så lenge. Jeg tåler litt rebooting og sånt. Kommer sikkert til å stappe en kabel inn i laptopen ved behov uansett, såfremst samboeren ikke er der. Tusen takk for input folkens. Når jeg tenker meg om så kommer jeg nok til å ha kabel i PS3en også. Da gjenstår strengt tatt kun de to bærbare, og det burde jo ikke være noe problem. I motsatt fall bare bumper jeg denne tråden når Posten har utført sin oppgave. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Kan vel svare litt på dette angående PS3. For at du skal kunne streame til PS3-en trenger du et par nødvendige "komponenter", - En PC/Server med nødvenige dekodere (kodeker) og et program som lar deg streame over til selve PS3-en. Selv ville jeg anbefalt TVersity til dette, gratis og nokså enkelt. Finnes også massevis av guider for hvordan det skal settes opp. - Og selvsagt en PS3. Det du bør være obs på er at siden selve dekodingen av video foregår på PC-en stiller det visse krav til prosessoren. I tillegg vil også video av høyere kvalitet (typisk 720p og høyere) stille nokså høye krav til nettverksforbindelsen både mellom PC-en det streames fra og PS3-en. Da vil en trådløs forbindelse trolig ikke være god nok, og du vil mest sannsynlig trenge kablet forbindelse til både PC og PS3. Skal du kun se på såkalt standard definition vil det muligens gå bra med trådløs forbindelse mellom begge noder, dog vil du trolig måtte ofre noe kvalitet for at det skal gå sømløst (TVersity har en del valgmuligheter for dette). -- Hva selve nettverksbiten angår ville jeg definitivt gått for en ruter, rett og slett fordi den kan utføre såpass mange oppgaver som du trolig vil trenge etterhvert. Det er ofte veldig praktisk å ha tilgang til både kablet og trådløs-forbindelse i samme boks. Lykke til Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Takk Brukte TVersity mye forrige gang jeg hadde PS3 og det var stort sett smertefritt. Brukte da kabel. Hvis det blir problemer med streamingen kan vi alltids benytte oss av ekstern HDD eller rett og slett koble sammen bærbar med tv via hdmi, så det er ikke så farlig Nå har jeg i det minste realistiske forventninger! Endret 19. mai 2009 av 8ruk3rn4vn Lenke til kommentar
cazber Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg ville absolutt gått for Linksys router. Har selv hatt 3 d-link routere, og hatt store problemer med alle. Kjøpte meg så Linksys WRT54GL og la inn HyperWRT på den, og siden har den gått uten et eneste problem i flere år nå. Kjører tjenester gjennom den som krever tilnærmet 100% oppetid, og det har ikke vært noe problem. Eneste "problem" jeg har med den, er at min DynDNS konto løper ut pga det går mer enn 30 (eller 35) dager mellom hver gang jeg får ny IP adresse. P.s. Mulig at D-link er bedre nå, men ville bare komme med min anbefaling ut fra mine erfaringer. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Har nå hatt D-linken en stund nå og det har vært en del problemer med at deler (!) av nettforbindelsen har forsvunnet. Nærmere bestemt mistet man muligheten til å surfe på nett via en nettleser, imens µTorrent fremdeles gikk for full maskin både på opp- og nedlasting. Etter en noe knotete firmwareoppdatering har imidlertid driften vært problemfri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå