Gå til innhold

Kjøling til Selvbygget pc

Anbefalte innlegg

hei

jeg har bygget min egen pc men:

jeg lurer på om noen kan komme med noen tips til bra vifter til cpuen og til kabinettet

jeg vil ikke ha så høy varme inne i kabinettet.

setter pris på alle svar :D

hvis man har tid så gjerne legg til en link til en enkel vifte styring :)

MVH. Hardwaregeek

har lyst på tips fra noen som har litt mer enn 1 års bygging sånn som meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortelle hva du har bygget og noe om hva du ønsker å oppnå ved å bytte kjølere.

Kanskje noe om hvor mye du er villig til å bruke?!

Hva er f.eks så høy temp i kabinettet?

Finnes utallige tråder som omhandler f.eks CPU kjølere i dette forumet, kanskje ta en kikk? Du vil f.eks se TRUE gå igjen. Ellers så kjøper du bare vifter som passer din maskin. Finnes en rekke f.eks stille modeller og ekstremvarianter som flytter mye luft. Noctua lager stille og gode vifter og Mist fra Netshop er greie til en ok pris.

http://www.silentpcreview.com/ er en grei ressurs.

Lenke til kommentar

De koster, men kan godt også kalles de beste viftene på markedet. Jeg snakker da om viftene fra Noctua. Noctua NF-S12B ULN og Noctua NF-S12B FLX er de nyeste og beste viftene fra Noctua.

Nest etter Noctua, kommer Arctic Cooling, Nexus og Scythe sine Gentle Typhoon vifter.

Til CPU, lager også Noctua blandt de beste prosessorkjølerene på markedet. Tett etterfulgt av Thermalright ULTRA120 Extreme. Arctic Cooling, Nexus og Scythe lager også gode CPU kjølere.

Noctua viftene kommer med svært enkel viftestyring, eller mer rett adaptere som lar deg velge hastigheten på viftene. Arctic Cooling har noe kalt PST, eller PWM Sharing Technology om du vil. Med PST kan du bruke BIOS fan kontroller til å kontrollere opptil 5 Arctic Cooling vifter. Du må dog ha et hovedkort som støtter PWM eller 4-pin CPU cooler connector.

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket på MIST sine vifter... har dem selv og dem funker bra og går stille. Tror dem er billigere enn Noctua. tror det er disse jeg har i mitt. Kan ev. sjekke opp litt nermere hvis det er ønskelig?

Når det gjeller CPU kjøler så hjelper det å vite hvilken type CPU du har.

Vifte styring så anbefaller jeg denne. Bruker denne selv og her følger det med følere som du kan montere til hver vifte så du har full kontroll på tempen på di forskjellige stedene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det første vi må vite er om du skal overklokke, har pakket high end komponenter i et vanlig kabinett uten ekstra vifter eller har som mål å få en veldig stille maskin.

Er svaret nei på alle 3 er det ikke behov for mer kjøling.

Hei du.

Jeg lurer på samme spørsmål her. Jeg har P5Q-E hovedkort, E8400 CPU, 750W PSU, digert og varmt GTX260 og et lydkort til 2000,- som også varmer en del. Hovedkortet ligger på rundt 41 C i dvale og oppimot 50 C under spilling. CPUen ligger normalt på rundt 30 C og jeg vil ha temperaturen på hovedkortet ned til ihvertfall 35 C også.

Tempen på HDDene var vel noe rundt 40 C om jeg ikke husker feil (en 500GB og en annen 750GB).

Det eneste av kjøling jeg har er en 120mm vifte som ikke blåser direkte på noen ting.

Hva vil dere anbefale? Har forresten Chieftec kasse som kanskje ikke ventilerer så bra...

Ifølge CPUID HW Monitor:

hovedkort 41 c

prosessor 29 c

grafikkort 53 c

harddisk 41 c og 37 c

Endret av XYG
Lenke til kommentar

Sier du det? For jeg har installert PC Probe II som fulgte med hovedkortet, og temperatur terskelen for hovedkortet er på 45 C, så så å si hver gang jeg spiller i mer enn 15 minutter kommer tempen opp i 45. Terskelen kan jo justeres opp til 95 C temperatur på hovedkortet, men den stod på 45 c by default og jeg må gå ut ifra at det er det som er det optimale...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...