Gå til innhold

Jobbmuligheter for en utdannet samfunnsøkonom?

Anbefalte innlegg

Hei hei. :)

Jeg har søkt samfunnsøkonomi i både Bergen og Oslo, hvor jeg håper å komme inn. Skulle jeg ikke klare dette gjennomfører jeg førstegangstjenesten, og tar opp noen lette fag som henger igjen som noen skikkelige flaskehalser på vitnemålet mitt.

Men til saken, hvilke bruksområder har en mastergrad i samfunnsøkonomi ute i den vide verden? Jeg har et ønske om en jobb i internasjonal sammenheng, for eksempel nedover i Europa. Men jeg har aldri helt blitt sikker på hvor jeg kan få bruk for den, og hvor etterspurt denne utdanningen er på arbeidsmarkedet.

Jeg har også planer om å lære meg et eller to språk til. Har fra før flytende engelsk, grunnleggende tysk, og kan min andel av franske gloser. Jeg tenker da altså på å lære meg å snakke et eller begge disse språkene flytende. Noen som vet noen språk som vil være "sjakktrekk" å lære for framtiden?

Takker på forhånd for evt. svar!

Endret av Brandes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kinesisk! Det er drøssevis av kinesere, og landet er på vei til å bli verdens nye stormakt.

Et annet språk som kunne vært nyttig/morsomt er arabisk. Jeg ble nylig informert om at arabisk er "midsøstens engelsk". Dvs at flesteparten av folka rundt midtøsten snakker arabisk som andrespråk.

Generelt sett er det endel samfunnsøkonomer som blir næringslivstopper. Statoil Sjefen (Helge Lund) er vel samfunnsøkonom tror jeg :hmm: Kanskje du kan sikte på å bli adm.dir i et Europeisk storselskap :)

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Generelt sett er det endel samfunnsøkonomer som blir næringslivstopper. Statoil Sjefen (Helge Lund) er vel samfunnsøkonom tror jeg

Nope, han er fra NHH, men Eivind Reiten (eks. Hydro) er samfunnsøkonom.

Ellers kjenner jeg samfunnsøkonomer som jobber med veldig forskjellige ting. Noen er konsulenter og jobber med strategi og rådgivning (på samme måter som mange siv. øk-er), andre jobber i finansdepartementet og noen med mer hardcore analyse i bankene våre.

Lenke til kommentar

Du har mange valgmuligheter som samfunnsøkonom, eksempler på samfunnsøkonomer er Jens Stoltenberg, Svein Gjedrem og Eivind Reiten. I tillegg ser man ofte at sjefsøkonomene i DnB Markeds, Pareto osv. er samfunnsøkonomer. Mulighetene er store som samfunnsøkonom, man kan jobbe i det offentlige (SSB, Finansdepertamentet, Konkurransetilsynet osv.) eller i det private, her er selvsagt bankvesenet en sentral aktør. I tillegg har ofte aksjemeglerne bachelor i samfunnsøkonomi og master i finans. Og så har vi analytikere osv. Jeg kunne sikkert nevne hundre andre alternativ, men en ting er sikkert, du har mange valgmuligheter.

I Norge blir ofte samfunnsøkonomer satt i skyggen av Siviløkonomene, og det er vel kun her i landet Siv.øk er mye mer "prestisjefullt". Internasjonalt har samfunnsøkonomi en høy stjerne, og du får definitivt den respekten du fortjener.

Lenke til kommentar

Faren min som er samfunnsøkonom jobbet som direktør i Kredittilsynet. Der går vel jobben ut på å kontrollere finanssystemet vårt og sørge for at alt går som det skal. Han tok også oppdrag for The International Monetary Fund, som for det meste gikk ut på å bygge opp forsvarlig økonomisk politikk og finanssystemer i nylig frigjorte land. Var blant annet i Namibia i 1993-95.

Ellers er det masse jobber for samfunnsøkonomer innenfor IMF, Verdensbanken, FN og alle andre internasjonale organisasjoner. Se om du kan få tak i et eksemplar av The Economist og les stillingsannonsene der, mye interessant, og dessuten det beste seriøse nyhetsbladet i verden (mener nå jeg).

edit: stresset ble for mye for faren min med sine diverse hjerteproblemer, så han er nå uføretrygda/førtidspensjonert, 63 år gammel.

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar
edit: stresset ble for mye for faren min med sine diverse hjerteproblemer, så han er nå uføretrygda/førtidspensjonert, 63 år gammel.

Trist å høre, men høres ut som han hadde en begivelsesrik karriere i alle fall :) Mange gode innlegg her inne forresten. Glad for å høre at det i alle fall finnes mange valgmuligheter innenfor samfunnsøkonomien.

Lenke til kommentar

Trist å høre, men høres ut som han hadde en begivelsesrik karriere i alle fall :) Mange gode innlegg her inne forresten. Glad for å høre at det i alle fall finnes mange valgmuligheter innenfor samfunnsøkonomien.

Ja, det er et utrolig spennende område. Har selv tenkt til å søke på det på UiO, men jeg har fortsatt et år med VGS igjen før den tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...