Gå til innhold

Raid (5?) spørsmål

Anbefalte innlegg

Har vurdert lenge å gå til innkjøp av 4-5 stk 200GB WD disker, men har et par spørsmål.

Er litt usikker på raid 5, har ikke helt forstått om det fungerer slik som dette:

Hvis jeg nå kjøper 3 stk 200GB disker og setter disse i raid5, har jeg da mulighet for å legge til en 200GB disk seinere uten å lage krøll i arrayet?

Jeg er egentlig på utskikk etter et system som lar meg legge til disker i etterkant, det blir rimelig dyrt å kjøpe inn X antall disker i samme slengen.

Linux / *bsd har jo noe genialt, lvm (heter vinum i bsd). Hvis jeg har forstått dette riktig kan man da legge alle diskene man har i systemet (uansett strl. på disse) og få disse til å se ut som en fysisk stasjon. Det er noe slikt jeg ser etter. Men i raid må det vel være like store disker (RPM / cahce / GB).

Ble en litt rotete post, men håper det kom klart fram hva jeg mente / øsnket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID5 array's kan ikke utvides desverre.

Det eneste som kan utvides i etterkant (med unntak av å legge til speil da) er JBOD "just a bunch of disks" der du bruker dynamiske volum (for win2k/xp), her er det bare å skøyte på disker (eller deler av disker) når du måtte ønske det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...