tore- Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Har vurdert lenge å gå til innkjøp av 4-5 stk 200GB WD disker, men har et par spørsmål. Er litt usikker på raid 5, har ikke helt forstått om det fungerer slik som dette: Hvis jeg nå kjøper 3 stk 200GB disker og setter disse i raid5, har jeg da mulighet for å legge til en 200GB disk seinere uten å lage krøll i arrayet? Jeg er egentlig på utskikk etter et system som lar meg legge til disker i etterkant, det blir rimelig dyrt å kjøpe inn X antall disker i samme slengen. Linux / *bsd har jo noe genialt, lvm (heter vinum i bsd). Hvis jeg har forstått dette riktig kan man da legge alle diskene man har i systemet (uansett strl. på disse) og få disse til å se ut som en fysisk stasjon. Det er noe slikt jeg ser etter. Men i raid må det vel være like store disker (RPM / cahce / GB). Ble en litt rotete post, men håper det kom klart fram hva jeg mente / øsnket. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 RAID5 array's kan ikke utvides desverre. Det eneste som kan utvides i etterkant (med unntak av å legge til speil da) er JBOD "just a bunch of disks" der du bruker dynamiske volum (for win2k/xp), her er det bare å skøyte på disker (eller deler av disker) når du måtte ønske det. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 Det er vel kanskje JBOD jeg er på utskikk etter. Takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå