Gå til innhold

Litt hjelp til å legge til en "boot option"

Anbefalte innlegg

Hei, Prøver å få til hibernation og suspend på laptopen min. Kom over en tråd der brukeren hadde samme maskin som meg å hadde fått det til å fungere ved å legge til pci=nomsi som en option ved boot.

Så nå sitter jeg her å lurer på hvor jeg skal legge til dette. (Tråden jeg fant har vært død lenge)

Regner med det er menu.lst under Grub som må redigeres men usikker på hvor i denne fila jeg skal legge det til.

Noen her som kan hjelpe med det?

Når vi først er igang så er det og lov å komme med andre alternativer til løsing av problemet :)

Jeg har en Compaq presario CQ50 masking. tror det er et nvidia chipset på den.

Bruker et program/driver? til hibernation og suspen som jeg har glemt navnet på, men som kjøres ved å skrive s2disk for hibernation og s2ram for suspend.

s2disk fungerer flott. s2ram kjenner ikke igjen maskinen min, men kan kjøres med

s2ram --force

men da vil ikke hardisken starte opp igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei prøv å gjør det i GRUB. Det vil si, reboot pcen, og så når du får opp GRUB-lista så velger du å redigere lista (husker ikke helt hva man trykker, e eller noe sånt). Der vil det stå hvor valget booter fra (hvilken partisjon), boot options osv.

Lenke til kommentar

Gjør først som Decline sier for å sjekke om det faktisk funker. Det er forøvrig 'e' for å redigere, og 'b' for å boote når du er ferdig å redigere.

Regner med det er menu.lst under Grub som må redigeres men usikker på hvor i denne fila jeg skal legge det til.

Noen her som kan hjelpe med det?

For å legge det til permanent:

Om du er på en Debianbasert distro (f.eks. Ubuntu), legger du det til bak # defoptions i menu.lst (NB: Ja, den skal være kommentert ut.)

# defoptions=pci=nomsi

Når du har gjort det, kjører du følgende for å oppdatere kernellisten.

sudo /usr/sbin/update-grub

Hvis du er på en eller annen annen distro, legger du det i slutten av kernel-linjen på kernelen du booter til vanlig:

title		  xyz linux, kernel xx.yy.zz-ww
kernel	  /vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=636f67a0-9a82-4a08-916d-f671b5cf7201 ro pci=nomsi
...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...