Gå til innhold

Drømmeobjektiv til Nikon?

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske godt dekket optikkmessig. Men objektivlysten blir jeg likevel ikke kvitt, og jeg surfer til stadighet oversiktene til Bjørn Rørslett for å lese meg opp.

Spørsmålet er: For opp mot 20.000 kroner, hva slags objektiv ville dere kjøpt til en D300, godtfolk? Forutsetningen – vidvinkel, zoom, tele eller portrett – er at objektivet har en wow-effekt, og bildemessig presterer bedre/annerledes enn det jeg har. Selve kamerahuset akter jeg beholde i mange år fremover.

Har fra før en 12-24mm f/4, 35-70mm 2.8, 50mm 1.8, 85mm 1.4, 180mm 2.8 AF og en Bigma (50-500).

Er 105mm DC kanskje noe å gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en makro?

En AF Micro 70-180mm brukt får du for ca $1600. Meget anvendelig.

Er 105mm DC kanskje noe å gå for?

Min favoritt, men med tanke på din 85 og 180, så er jeg usikker på om hvilken jeg ville valgt, 105dc eller 135dc.

Lenke til kommentar
Hva med en makro?
Jeg ville også vurdert Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR, selv om det ikke på noen måte er i prisklassen som antydes. Macro er vel det eneste som presterer vesentlig annerledes, med mindre vi snakker Nikkor-PC-optikk da, men da regner jeg med at han ville hatt det på ønskelisten om han så behovet...
Lenke til kommentar
Hva med en makro?
Jeg ville også vurdert Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR, selv om det ikke på noen måte er i prisklassen som antydes. Macro er vel det eneste som presterer vesentlig annerledes, med mindre vi snakker Nikkor-PC-optikk da, men da regner jeg med at han ville hatt det på ønskelisten om han så behovet...

PC-optikk har jeg ikke peiling på. Er det mest til arkitektur? Og for ordens skyld, optikken trenger ikke koste 20.000 - den kan godt være rimelig. For alt jeg vet er optikk-kontoen tom når jeg omsider treffer et valg.

Lenke til kommentar
Hva med en makro?

Har brukt dette objektivet mye i det siste, det hadde i alle fall en klar "wow-effekt" her i gården. Anbefales!!

-Lazy

Lenke til kommentar

AF-D 105mm f/2 DC er absolutt å anbefale for portrett. AF-S 70-200mm f/2.8 VR er også et must om man ikke har det (mest sannsynlig vil dette bli bruk mer enn 105mm f/2 DC). PC-E objektivene er en drøm og kan brukes til absolutt alt, ikke nødvendigvis kun arkitektur. Jeg for min del er godt fornøyd med PC-E 24mm, og kunne godt tenkt meg PC-E 85mm f/2.8 også (av en mystisk grunn kunne jeg ikke tenkt meg PC-E 45mm utgaven... vet ikke helt hvorfor).

Bare husk at PC-E objekivene bør brukes med stativ og god tid, manuell fokus er eneste mulighet her (fokusringen er så myk og perfekt konstruert at du kommer til å bli glad i manuell fokus). Krever en del erfaring for å kunne bruke dem rett også (vanlig nybegynner feil jeg fortsatt driver på med er å overdrive tilt/shift).

Drømmeobjektivet mitt for Nikon er AF-S 400mm f/2.8 VR, som jeg neppe kommer til å kjøpe pga obskur pris og innsatsen det krever for å få det med seg/bruke. Ellers virker 300mm f/2.8 VR og 200mm f/2 VR også spennende... ikke glem 200-400mm f/4 VR.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kjapp oppsummering av noen av de mer spesielle objektivene jeg kommer på i farta.

Zoom-Nikkor 200-1700/5.6-8.0, Nikkor 13/5.6, Medical-Nikkor 200/5.6, Nikkor 45/2.8

Av disse er det klart de to førstnenvte som gir muligheter for de mest spesielle bildene. 1200-1700 koster mest sannsynlig urealistisk mye, men 13mm kan det muligens la seg gjøre å skaffe til rundt 20 000.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Når man ser prisen på 70-200 VR i disse dager, så smaker 80-200mm til 5000,- veldig godt :D

Kjøpte min 70-200 brukt for 8000,- i september ifjor. Strøken.

Forøvrig et kjempeobjektiv enten det brukes på FX eller DX.

Fotografering av mennesker ---> FX-hus

Fotografering av landskap og annet som krever skarphet fra hjørne til hjørne ---> DX-hus

Ellers er jeg veldig lysten på 200/2,0, men tror den passerer 20000 selv om den er brukt pluss at jeg da må selge 70-200 som sammen med både FX og DX-hus er et ekstremt anvendelig objektiv.

Endret av nie
Lenke til kommentar
Kjapp oppsummering av noen av de mer spesielle objektivene jeg kommer på i farta.

Zoom-Nikkor 200-1700/5.6-8.0, Nikkor 13/5.6, Medical-Nikkor 200/5.6, Nikkor 45/2.8

Av disse er det klart de to førstnenvte som gir muligheter for de mest spesielle bildene. 1200-1700 koster mest sannsynlig urealistisk mye, men 13mm kan det muligens la seg gjøre å skaffe til rundt 20 000.

Den 13mm tror jeg nok han vil få problemer med å oppdrive. Den vil vel også være ganske bortkastet på en d300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...