Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Lite 4-manns LAN!

Anbefalte innlegg

Hei!

Er helt nybegynner på dette med servere, nettverk, linje på LAN o.l.

Hva er det viktig jeg har i orden slik at vi, en guttegjeng på 4, skal kunne LANe fra fredag til lørdag?

Har Telenor Bredbånd Turbo. Hastigheter oppgitt fra Telenor er opptil 16.000 kbit/s ned og opptil 800 kbit/s opp. Er dette brukende til LANet?

Bak på routeren er det fire utganger. Har ikke trådløst nettverk i huset, så skal vi fire koble hver vår nettverkskabel inn i routeren?

Åssen funker dette her egentlig? :hmm:

Prøv gjerne å forklare det enkelt slik at jeg forstår :)

Mvh,

Tom-André :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den linjen er god nok til 4 personer ja. Har selv vært på lan med 10 mbit og rundt 50 deltakere, fungerte fint det også.

Det skal gå fint at alle plugger inn en kabel i rutern ja.

Hva slags ruter er det snakk om?

På lan kan dere sette opp en lan server på et spill også kan dere som er på lanet koble dere til serveren å spille mot hverandre. Dette forutsetter at spillet støtter lan spilling. Serveren setter dere opp i selve spillet, trenger ikke noe ekstra.

Lenke til kommentar

Routeren er en Thomson SpeedTouch 546T.

Det å lage servere på spill har jeg gjort før :)

Så det du sier er at vi automatisk kommer på samme nettverk og kan spille på en creata game fra en av deltagerene?

Sry. hvis jeg virker veldig treg, men trenger å få det inn med teskje, sinnsykt kjipt om folk møter opp og rigger til på fredag for så å finne ut at vi ikke får spillt sammen.

Den linjen er god nok til 4 personer ja. Har selv vært på lan med 10 mbit og rundt 50 deltakere, fungerte fint det også.

Det skal gå fint at alle plugger inn en kabel i rutern ja.

Hva slags ruter er det snakk om?

På lan kan dere sette opp en lan server på et spill også kan dere som er på lanet koble dere til serveren å spille mot hverandre. Dette forutsetter at spillet støtter lan spilling. Serveren setter dere opp i selve spillet, trenger ikke noe ekstra.

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Er linja mi nok til at folk kan surfe, laste ned og spille som de vil eller må vi sette noen begrensninger for at ikke serveren skal kræsje?

Det stemmer ja :)

Om noen ikke finner serveren, kan det være lurt å få noen andre til å lage serveren. Evt. kan det være at brannmuren/ antivirus programet sperrer det. Da er det bare å slå av dette.

Lenke til kommentar

Flott!

Men åssen er det man deler noe på LAN? Altså, hvor legger man filene/programmene man vil dele?

Det meste skal nok gå fint. En reiser vel ikke på slike lan for å laste ned ting.

Dere kan jo enkelt dele filene dere imellom også.

Ville ikke ha bekymret meg for linjen din :)

Lenke til kommentar
Flott!

Men åssen er det man deler noe på LAN? Altså, hvor legger man filene/programmene man vil dele?

Det meste skal nok gå fint. En reiser vel ikke på slike lan for å laste ned ting.

spørs hvilken opprativsystem du har, er prikkelitt forskjelligt, du bare trykker høyre museknapp på mappen du vil dele, og egenskaper, på XP er dere bare å gå på dele sektionen og trykk del, men ikke del slik at andre kan redigere på filene, på Vista trykker du Deling, så kommer opp en box med ditt brukernavn og en liten bar du kan trykke på pilen så den går ned, der trykker du på Alle og legger den til og trykker Del

litt kjapt forklart

Lenke til kommentar

Har Windows XP Home Edition Service Pack 3 :)

Flott!

spørs hvilken opprativsystem du har, er prikkelitt forskjelligt, du bare trykker høyre museknapp på mappen du vil dele, og egenskaper, på XP er dere bare å gå på dele sektionen og trykk del, men ikke del slik at andre kan redigere på filene, på Vista trykker du Deling, så kommer opp en box med ditt brukernavn og en liten bar du kan trykke på pilen så den går ned, der trykker du på Alle og legger den til og trykker Del

litt kjapt forklart

Men hvis en av LAN-deltagerene creater en lokal server så trenger vi ikke å tenke på ikke sant?

Det går nok akkurat spille alle 4 på nett, hvis ingen andre gjør noe med linjen. Problemet ligger i opplastningshastigheten. Ellers vil nedlastning og andre ting gå flotters.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...