Gå til innhold

Vannkjøing til i7, EVGA x58,GTX295

Anbefalte innlegg

Tenker på å vannkjøle systemet mitt nå men har lite kunnskap til vannkjøling og når jeg ser all disse forskjellige nippel størrelser så blir jeg forvirret.

Jeg har

cooler master atcs 840 kabinett

intel i7 920

EVGA x58

GTX295

overklokker CPU så vil ha now som tåler det og jeg vil også ha lavt lydnivå

så hvis noen kunnet satt opp et sett til meg hadde det vært fint samme on det er i utlandet er norge

si jeg har 3-4000 å bruke på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skavvise...

Kjøling av hovedkortet er vanligvis ikke nødvendig med mindre du kjører skikkelig hardt, så det har jeg latt ligge foreløpig. "God ytelse" og "stillhet" er vanligvis motstridende krav, men med en radiator av god kvalitet og eventuelt en viftestyring så fungerer det greit.

Hardcore-alternativet (alle varer fra www.chilledpc.co.uk:

Watercool Heatkiller v3.0 CPU-blokk

Aquacool aquagrafx 295 GTX GPU-blokk. Jeg foretrekker vanligvis EK, men siden de ikke hadde den på lager ble det Aquacool.

Swiftech MCP355 vannpumpe. Vær obs på at disse er vare for "uren" strøm, så jeg håper du ikke sparte inn på strømforsyninga :p

Thermochill PA120.3 radiator. Fezer påstår de er hakket bedre, men de er også hakket dyrere... Et lite PS - Thermochillen er grisesvær (43 cm lang og ca 10 cm tykk med standard-vifter) så du bør ha god plass. Velger du andre radiatorer vil jeg anbefale minst en trippelradiator, selv om det muligens kan by på plassproblemer.

Nipler. Jeg valgte 1/2-toms nipler over det hele, men du kan godt gå for 3/8 hvis du vil ha et "slankere" system. Ytelsesforskjellen er minimal.

Slange. Jeg valgte Tygon-slange, men Masterkleer eller PVC funker også selv om de er litt stivere. For et "vanlig" oppsett går det vanligvis med ca 1,5-2 meter, eller ca 4-6 fot.

Dette vil lande på ca 3400 kr + frakt og moms.

Hvis du vil ha et litt mer økonomisk system og fortsatt ha brukbar ytelse kan du skifte ut pumpa med en Laing DDC/Swiftech MCP350 (den det er linket til har en topp med innebygd tank + komplett m/nipler), radiatoren med f eks en Black Ice 360 GT og CPU-blokka med f eks en EK Supreme.

Dette vil høvle av ca 400 kr, så du står igjen med ca 3000 kr + frakt og moms.

Lenke til kommentar

Ser greit ut det der, men niplene har feil gjenger. Prøv disse istedet :) Du trenger forresten bare fire foreløpig, da både vannblokka og pumpa har egne nipler som følger med.

Radiatoren skulle ha mer enn god nok kapasitet til å takle både GPU og NB senere, og Noctua-viftene støyer generelt veldig lite så det skulle være en trygg investering.

Pumpene bråker sjelden noe særlig, men bruk den medfølgende støydempingen for å minimere risikoen for vibrasjonsstøy hvis du vil være helt sikker.

Jeg har min sittende på en skumgummibit, og den er helt stille :)

PS: Slangeklemmer kan være en fordel hvis du er litt paranoid mot lekkasje, men det kan du få mye billigere her til lands. Jeg kjøpte mine hos Clas Ohlson, og de fungerer helt fint.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Med mindre de har gjort noe veldig merkelig med den kjølevæsken så skal det gå bra. Men, hvis du ikke har bestilt ennå - det funker like bra om du kjører destillert vann med litegranne frostvæske oppi, med mindre du syns du trenger noe som er UV-reaktivt. Forrige vannkjølingssystemet jeg hadde kjørte 9 dl destillert vann blandet med 1 dl konsentrert frostvæske, og den fungerte helt fint i nesten tre år uten problemer.

Uansett, lykke til med vannkjølingsprosjektet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...