Chripson Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Jeg er helt ny her så jeg vet ikke om jeg har postet riktig.. Jag har en polynomdivisjon som jeg gjenre skulle ha løst. Men jeg klarer ikke å løse den uten å få rest. Noen som kan hjelpe? 2x^3 - 4x^2 - 10x + 12 : (x-2) = Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Wolfram kan kanskje hjelpe dem? Lenke til kommentar
Chripson Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Wolfram kan kanskje hjelpe dem? Trykket på linken. går ut i fra at dette er et slaka matte program som viser utregning? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Ikkje so rart, sidan du får ein rest, på -8/(x-2). 2 er ikkje ei rot i polynomet som teljaren består av. (-2 er derimot ei rot, so om du deler på x+2 vil du ikkje få nokon rest.) Søketermen til Aquabat var forresten ikkje heilt rett, han måtte hatt parentes rundt heile teljaren: http://www40.wolframalpha.com/input/?i=%28...9+%2F+%28x-2%29 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå