Del Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Open Office er et bra alternativ, men ikke fullgodt. Syns å husk å ha lest et sted at utviklingskostnaden for Office(2007?) var i milliard klassen, og det er vanskelig for gratis alternativer å konkurrere med det. jeg må bare spørre, hvilke funksjoner spesifikk savnes i openoffice vs microsoft office? Det som Open Office mangler og som gjør at Open Office ikke kommer inn på kontormiljøer er en klient som samarbeider 100% med en Exchange server. Outlook klienten er her overlegen. Så overlegen at jeg mener å ha lest en plass at outlook skal selges som en egen programpakke (ikke helt sikker her). Outlook 2002 er jo en frittstående klient mot exchange. Man kan si hva man vil om lukket standar for exchange, men så lenge der ikke finnes en klient som oppfører seg lik outlook, så har Microsoft grepet om kontor applikasjoner via Office pakken. Det du sikter til her er at MS har lykkes med lock-in ved bruk av MAPI protokollen. Outlook har ingenting med office å gjøre, det bare bundles med, akkurat som ie har ingenting med OS å gjøre. I dag er det rimelig enkelt å bytte ut exchange med alternative løsninger som har full funksjonalitet. Som klient har ikke Outlook mer å by på enn alternativer som Evolution og Kontact. Thunderbird ser også ut til å tette de siste hullene, samtidig som Kontact er i ferd med å portes over til Windows og Mac. Nå blir forsåvidt MAPI protokollen implementert i sin helhet i år også, så da kan du bruke klient fritt. Allerede har Evolution god støtte (men ikke perfekt). Med andre ord tar du opp et problem som for svært mange har enkle løsninger i dag, men som vil ha enkle løsninger for alle innen et års tid. Formater derimot er en suppe, og jeg frykter suppen bare blir verre med de nye åpne formatene fra MS. Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Formater derimot er en suppe, og jeg frykter suppen bare blir verre med de nye åpne formatene fra MS. Hva mener du blir verre med åpne formater i XML versus (tidligere)lukkede binære formater? Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Men uansett mener jeg det er et lite hull i utvalget, i form av et enkelt mediasenter program, om ikke annet så i alle fall noe som gir et ok grensesnitt for TV-kort kunne det vel vært et "marked" for?Enig i det, men det er nesten en selvmotsigelse å be om et lettvekts mediasenter (som det finnes mange gode av på GNU/Linux) som støtter TV med avansert funksjonalitet. Selv har jeg ikke testet siden sist vi rørte temaet, så kunne egentlig tenkt meg å sett hvordan det står til med mythbuntu nå. Formater derimot er en suppe, og jeg frykter suppen bare blir verre med de nye åpne formatene fra MS. Hva mener du blir verre med åpne formater i XML versus (tidligere)lukkede binære formater? Det jeg sikter til er følgende observasjoner:-vi har fortsatt alle problemene knyttet til de gamle binære formatene (doc, xls og ppt) fordi de er de mest utbredte i dag -vi har fortsatt odf å forholde oss til på åpne løsninger -vi har fått en tredje løsning MS-OOXML som er helt forskjellig fra de to andre i office 2007 -vi har en fjerde løsning i ISO standarden ooxml som er vesentlig forskjellig fra ms-ooxml -MS har begynt å implementere odf, men klarer der å krydre sin implementasjon med deler av ooxml, slik at det ikke fungerer med openoffice Dette er det jeg kaller en skikkelig suppe, hvor jeg antar taktikken til MS er å bruke sin markedsdominans og dype lommebok til stadig å gjøre livet surt for de som ønsker å bruke andre kontorpakker. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Men uansett mener jeg det er et lite hull i utvalget, i form av et enkelt mediasenter program, om ikke annet så i alle fall noe som gir et ok grensesnitt for TV-kort kunne det vel vært et "marked" for? Vet ikke om jeg er helt enig ... Det finnes bra og enkle mediasenterprogram til GNU/Linux. Det som ikke finnes er bra og enkle mediasenterprogram som støtter TV visning Selv har jeg ikke testet siden sist vi rørte temaet, så kunne egentlig tenkt meg å sett hvordan det står til med mythbuntu nå. Uff ja. Jeg burde vell oppdattere MythTV-burken min til 9.04, men huff... vet ikke om jeg tørr. Endret 19. mai 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Smif Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Denne artikkelen er det beste ikke-programvare bidraget til FOSS og GNU/Linux jeg har sett på lenge. Meget bra Robin! (PS: Hva med å sende denne til VGnett el.? De har ofte tester av ting i "samarbeid" men PCWorld eller andre, hvorfor ikke prøve å publisere denne juvelen til et bredere publikum?) Lenke til kommentar
Kimme Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det er fullt mulig å kjøre Windows-programvare som Microsoft Word og Photoshop i Linux, ved hjelp av et såkalt kompatilitetslag kalt Wine. Det hele er veldig enkelt, installer Wine ved hjelp av pakkebehandleren. Etter dette skal det bare være å åpne .exe filer i hytt og pine. Likte denne setningen i denne meget gode artikkelen. Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 En bra artikkel. Selv er jeg pro windows, men bruker alle OS til det daglige. En av de tingene jeg opplever som negativt med Linux, kommer godt frem i dette foredraget. Takk for den linken, enig med mye av det han sa (fra en sluttbrukers ståsted.) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Men uansett mener jeg det er et lite hull i utvalget, i form av et enkelt mediasenter program, om ikke annet så i alle fall noe som gir et ok grensesnitt for TV-kort kunne det vel vært et "marked" for? Vet ikke om jeg er helt enig ... Det finnes bra og enkle mediasenterprogram til GNU/Linux. Det som ikke finnes er bra og enkle mediasenterprogram som støtter TV visning Jo du er enig, for det var primært dette med TV jeg tenkte på, og savner. Egentlig har jeg blitt noe mindre "avhengig" av mediacenter grensesnittet i senere tid, i forhold til hvordan det var da jeg begynte med "stue-PC". Da var det viktig å kunne styre med fjernkontroll, og den vanlige desktop var "umulig" å bruke på CRT-TV'n. I dag har jeg en Gyromus, og en HD LCD-TV, og den klassiske mediacenter layout/navigeringsformen blir egentlig mer tungvindt, enn nyttig. Men jeg bruker TV delen av Windows Mediacenter veldig mye, men skal jeg høre en sang, eller se NRK nett-TV så blir det heller bare til å kjøre det fra desktop gjennom browser/mediaplayer. Selv har jeg ikke testet siden sist vi rørte temaet, så kunne egentlig tenkt meg å sett hvordan det står til med mythbuntu nå. Helt ening, vi gyver løs på dette til høsten Del. Haha, kjenner jeg deg rett er du allerede ferdig med alt du har tenkt å gjøre med Windows-7?, men jeg har noen mnd igjen før jeg er klar for nye spennende eventyr! Forresten, aporopå dette med enkel TV-software; det er mulig jeg roter, blander, har drømt, men var det ikke noe sånt med i OpenSUSE? Har en liten fornemmelse av at jeg kom borti det der, men at jeg vel egentlig ikke fikk noe orden på det heller, noe problem med mpeg2 støtte eller noe sånt... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Må man installere Linux på en seperat partisjon og kan man da få fatt i gamle filer som ligger på den gamle windowspartisjonen (f.eks mine dokumenter)? Du kan bruke wubi for å installere inne i windows, men det greieste er jo å installere på en egen partisjon. Du kan enkelt få tak i filene dine, men jeg tror ikke det er like greit å skrive til en NTFS partisjon. NTFS-3g-driveren har bedre støtte for NTFS enn Windows. De siste årene har ikke NTFS vært et problem å bruke NTFS. Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Haha, kjenner jeg deg rett er du allerede ferdig med alt du har tenkt å gjøre med Windows-7?Du kjenner meg godt Forresten, aporopå dette med enkel TV-software; det er mulig jeg roter, blander, har drømt, men var det ikke noe sånt med i OpenSUSE?Har en liten fornemmelse av at jeg kom borti det der, men at jeg vel egentlig ikke fikk noe orden på det heller, noe problem med mpeg2 støtte eller noe sånt... Jeg kjenner ikke til noe Suse spesifikt, men det er riktig at støtte for mpeg2 som kommer fra PVR serien Hauppauge ikke var støttet i særlig mange TV applikasjoner. Jeg regner med dette har blitt bedre nå, eksempelvis xawtv hadde støtten i CVS versjon den gangen. Ellers har vi jo kdetv, tvtime, Me TV og et par andre. Ser også ut til at geexbox støtter TV kort, har ikke testen den selv. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 OffT, men jeg var på oppdrag hos en kommune angående en hjemme-PC-case i dag, og ved å snakke med folk som stakk innom fant jeg ut at svært mange nå foretrekker å bruke OpenOffice i stedet for MS Office, og at flere av skolene har begynt å bruke GNU/Linux i utbredt grad, en gjenganger i dag var "Nei, jeg trenger ikke MS Office, for det er OpenOffice vi bruker på jobben og da vil jeg ikke betale for noe jeg får gratis". Det viste seg også at ihvertfall denne kommunen ikke har noen "felles" MS Office-lisens. Man kan si hva man vil om rødgrønn regjering, men jeg liker Heidi Grande Røys og det arbeidet hun har gjort for åpen kildekode i Norge. Det er helt tydelig at åpne standarder og åpen programvare har fått et solid fotfeste i det offentlige i dag, og at veksten kommer til å fortsette så lenge GNU/Linux, Firefox og OpenOffice, som de viktigste aktørene, fortsetter den rivende utviklingen de har hatt de siste årene. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg har sett litt av hvert av GNU/Linux-distribusjoner tatt i bruk rundt om i det offentlige, men dere andre hva har dere observert? Er det mye Skolelinux ute og går? Sist gang jeg forsøkte Skolelinux ble jeg absolutt ikke imponert. Det virket som det lå et par år bak de ledende distribusjonene. Etter en rask sjekk ser det ut til at det ikke har skjedd noe på 1,5 år, og det ser ikke ut til å være mye aktivitet i prosjektet. Det er mulig heg har gått glipp av noe, men hadde det ikke vært bedre om utviklerene heller hjelpte til med et av de uendelig mange andre prosjektene, f.eks. med oversettelse og ekstraprogrammer til Edubuntu. Det er kanskje på tide med litt mer samarbeid. Jeg har observert at en del offentlige institusjoner har forsøkt med Skolelinux, det synest jeg er dumt siden den er langt ifra den beste distribusjonen, og om de blir misfornøyde kan det føre til motvilje mot GNU/Linux i fremtiden. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg har sett litt av hvert av GNU/Linux-distribusjoner tatt i bruk rundt om i det offentlige, men dere andre hva har dere observert? Er det mye Skolelinux ute og går? Sist gang jeg forsøkte Skolelinux ble jeg absolutt ikke imponert. Det virket som det lå et par år bak de ledende distribusjonene. Etter en rask sjekk ser det ut til at det ikke har skjedd noe på 1,5 år, og det ser ikke ut til å være mye aktivitet i prosjektet. Det er mulig heg har gått glipp av noe, men hadde det ikke vært bedre om utviklerene heller hjelpte til med et av de uendelig mange andre prosjektene, f.eks. med oversettelse og ekstraprogrammer til Edubuntu. Det er kanskje på tide med litt mer samarbeid. Jeg har observert at en del offentlige institusjoner har forsøkt med Skolelinux, det synest jeg er dumt siden den er langt ifra den beste distribusjonen, og om de blir misfornøyde kan det føre til motvilje mot GNU/Linux i fremtiden. Enig med deg, særlig edubuntu og skolelinux burde smelte sammen, men siden alle åpne implementeringer blir sendt upstream vil jo alle nyte godt av utviklingen uansett. Likevel dumt å utføre så mye dobbeltarbeid. Norske skoler burde standardisere på *buntu LTS, opprette en egen pakkebrønn (Bl.a. UiO og NTNU har kapasitet så det holder) som inneholder oppdatert programvare (dvs oppdatere til feks. OOo 3.x fordi de offisielle LTS-repoene kjører 2.4) + selvvalgt nødvendig programvare og strippet for unødvendig programvare (i tilfelle en luring skulle klare å knote seg inn på admin-konto) Ja, jeg liker å skrive ting i parentes. Skal vi sprette over på kafeen? Er vel temmlig OT her, dette Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Litt diskusjon rundt GNU/Linux-distribusjoner må være tillatt, så snevre diskusjoner kan vi ikke ha. Men ren support for en distro er noe annet. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 "I Windows og Mac har du ikke muligheten til å endre skrivebordsmiljø, du må greie deg med det som er der."Feil. eller, det er mulig dette stemmer med Mac men i Windows kan du bytte hva fanken du vil bla. det du kaller "vindusdekoratør, paneler, applets" eksempel: Her har jeg byttet: "paneler, applets": Litestep, Rocketdock, Launchy, 3RVX etc. "vindusdekoratør": TrueTransparency + passende VS og gjemt alle toolbars til fordel for Styler. Muligheten til å endre på skrivebordsmiljøet i Windows er der, men Gnome, KDE og en rekke andre grensesnitt legger opp til et mer fleksibelt grensesnitt, og du har mulighet til å forandre mye uten å måtte installere noen form for 3. partsprogramvare. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 "I Windows og Mac har du ikke muligheten til å endre skrivebordsmiljø, du må greie deg med det som er der."Feil. eller, det er mulig dette stemmer med Mac men i Windows kan du bytte hva fanken du vil bla. det du kaller "vindusdekoratør, paneler, applets" eksempel: Her har jeg byttet: "paneler, applets": Litestep, Rocketdock, Launchy, 3RVX etc. "vindusdekoratør": TrueTransparency + passende VS og gjemt alle toolbars til fordel for Styler. Det er en vesensforskjell mellom å bytte ut skrivebordsmiljø og å endre på utseende. Eksempelet ditt viser ikke annet enn at man kan endre utseende og har installert noen ekstrating (aka applets). Kan du bytte skrivebordsmiljø til et "tiling" miljø i Windows? Kan du bytte skrivebordsmiljø til et tastaturorientert skrivebordsmiljø? Kan du bytte skrivebordsmiljø til et 3-dimensjonalt skrivebordsmiljø? Kan du bytte skrivebordsmiljø til et minimalt miljø som nesten ikke tar noe plass i det hele tatt og kjører på alt mulig slags hardware? Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 "I Windows og Mac har du ikke muligheten til å endre skrivebordsmiljø, du må greie deg med det som er der."Feil. eller, det er mulig dette stemmer med Mac men i Windows kan du bytte hva fanken du vil bla. det du kaller "vindusdekoratør, paneler, applets" eksempel: Her har jeg byttet: "paneler, applets": Litestep, Rocketdock, Launchy, 3RVX etc. "vindusdekoratør": TrueTransparency + passende VS og gjemt alle toolbars til fordel for Styler. Det er en vesensforskjell mellom å bytte ut skrivebordsmiljø og å endre på utseende. Eksempelet ditt viser ikke annet enn at man kan endre utseende og har installert noen ekstrating (aka applets). Godt poeng, og selv for denne enkle operasjonen må såvidt jeg vet system-dll'er patches. Litt morsomt at Litestep er et GNU prosjekt da. En fattig erstatning for desktopmiljøene i GNU/Linux. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg har sett litt av hvert av GNU/Linux-distribusjoner tatt i bruk rundt om i det offentlige, men dere andre hva har dere observert? Er det mye Skolelinux ute og går? Begynner å bli noen år siden nå, men på min skole (Valler VGS) kjørte vi Fedora Core 1 og 2 på en del PCer, ble også satt opp noen forsøk med tynnklienter, men disse ble det liksom aldri noe av mens jeg gikk der. Usikker på status i dag. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Savner en mer balansert artikkel som i tillegg til høy halleluja-stemning også peker på ulempene. Alle OS har BÅDE fordeler og ulemper. Jeg vil gjerne også lese om ulempene før jeg bestemmer meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå