Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hehe, var ikke ment som ren support for min del. Jeg bare prøvde å presse fram en mening om at kanskje, bare kanskje sånne ting som er så veldig enkle i windows, ikke er fullt så enkle i linux. Ting som vi nerder ser på som småtterier. Men som for f.eks 14 år gamle blondiner er et must her i livet. Msn med webcamstøtte, et kult design med gjennomsiktige kanter (human kan være stilfullt det, men ikke akkuratt kult)

Dog virker det som om enkelte noe motvillig så poenget mitt til slutt.

Må også bare si takk for enda en dedikert artikkel.

Du har fått klager på alt for mange linux-artikler. Jeg sier i mot, de er artiklene som i det siste har holdt klart høyest kvalitet her på forumet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det er rart at folk ikke migrerer til linux. Man må "ta det opp med noen som kan fikse det" for å aktivere de gjennomsiktige kantene som windows kommer med som default.

Og KWin glimrer også med sitt fravær, så hva sitter man igjen med da?

Som sagt, compiz manageren er ikke mulig å finne i en eneste meny.

EDIT: KWin er selvfølgelig tilgjengelig gjennom alt+F2 launcheren. Men for nybegynnere er liksom dette en av de store tingene som faktisk ødelegger for linux enn så lenge. Og det største ankepunktet jeg har hatt siden FC5.

Siden cyclo begynner å true med armageddon her skriver jeg inn hvor du finner de aktuelle instillingene i den frie kafeen

Lenke til kommentar
Må også bare si takk for enda en dedikert artikkel.

Du har fått klager på alt for mange linux-artikler. Jeg sier i mot, de er artiklene som i det siste har holdt klart høyest kvalitet her på forumet :)

Poeng insett, om noe motvillig ;) Og takk, betyr mye, virkelig! :)

Lenke til kommentar

Off-topic?

Jeg ønsker en distro som er pen grafisk sett, <snip> Men det der med et fancy pent og velfungerende utseende er ikke barebare.

Hva som er pent og ikke blir meget subjektivt, det du liker syntes kanskje jeg "suger" og motsatt. Som andre nevner så er gjerne ikke dette noe stort problem å rette på, det meste kan modifiseres.

Om terminal bruk så er det i de fleste, eller i alle fall i flere og flere tilfeller ikke nødvendig. Men det er enklere å forklare hvordan man skal gjøre endringer i terminalen, fordi det er bare å si kopier og lim inn disse punktene og du er ferdig (noe forenklet). Skal man gjøre det samme grafisk så må man fortelle hvor ikonet befinner seg, hvilke bokser man evt skal huke av, eller hva man skal fjerne eller fylle ut osv. Evt bruke skjermbilder.

Personlig så foretrekker jeg terminal fremgangsmåten, men stort sett så er det en smak sak. Kanskje hvor vant man er med MS Dos også er en faktor?

--

Greit å lese om historien til GNU og Linux, skjønner nå hvorfor Stallman insisterer på GNU/Linux og ikke bare Linux.

At alle har tilgang på kildekoden betyr også at alle er en potensiell utvikler av programmet, som igjen betyr raskere utvikling.
At kildekoden er fritt tilgjengelig osv er ingen garanti for raskere utvikling. Antall personer som jobber på prosjektet/applikasjonen, deres kompetanse og tilgjengelig tid vil også være av stor betydning. Er ikke uenig, men det er kanskje noe forenklet og fungerer muligens bedre i teorien enn i praksis?

Dette er sterk kontrast til Windows og Mac OS, hvor du ikke betaler for operativsystemet men en lisens som gir deg rett til å bruke det. Denne lisensen er attpåtil restriktiv med tanke på hvordan systemet kan brukes, på hvilken maskin og av hvor mange.

Med fri programvare har du full frihet til å gjøre hva du vil med programvaren og maskinen den er installert på, med landets lover som eneste begrensning.

Denne fordelen bør har blitt enda større med den modellen som MS begynte med i XP, og delte opp enda mer i Vista (og viderefører i Win7). De forskjellige Windows versjonene (home basic/premium osv) kan også sees litt i sammenheng med alle linux distribusjonene. Du får spørsmål som hvilken Windows utgave passer meg, og hvilken Linux distribusjon passer meg? Ikke så veldig forskjellig egentlig.

Fordelen med Linux distribusjonene er at der er det kun en versjon, full/"ultimate", etter at valg av distro er gjort. For de fleste linux nybegynnere så bør en av top 3-5 mest populære passe de fleste, så forskjellen blir tilnærmet lik ;)

Av de mest kjente og brukte, finner vi de brukervennlige Linux-distribusjonene.

Brukervennlig er subjektivt. Hva er egentlig brukervennlig? Som blir nevnt i denne tråden: Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?, så tror jeg nybegynnervennlig er mer passende i de fleste tilfeller.

Edit:

For mye valgfrihet: Mens du får et standard utvalg programvare og komponenter i Windows og Mac OS er det noe helt annet i GNU/Linux-verdenen. For det første finnes det flere hundre operativsystem basert på GNU/Linux-kombinasjonen, alle med egne filosofier om brukervennlighet og hva slags programvare brukeren skal ha tilgang på. All denne valgfriheten er i virkeligheten en positiv ting, men for nye brukere kan det virke overveldende og er nok en grunn til at mange løper tilbake til operativsystemet de startet på.

Kanskje fortelle litt mer rundt dette da mange av de mer populære ser veldig like ut på overflaten. En på jobben lurte på hvorfor det var så mange forskjellige distribusjoner. Da jeg fortalte at noen hadde fokus på nybegynnere/det skal være enkelt (ex ubuntu), noen kun fri programvare (ex fedora), noen kverking av alle kjente bugs og være dønn stabile (debian? gentoo?) og noen igjenn inn på "nisje områder" (ex clark connect, easy peasy). Så ble det litt klarere.

Dette viser også litt av styrken til Linux, at det kan skreddersys til de fleste oppgaver.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Alt konfigurasjon av dagens brukervennlige Linux-distribusjoner skjer ved bruk av konfigurasjonsverktøy, det er med andre ord ikke nødvendig å skrive kommandoer inn i et MS-DOS lignende vindu - terminalen - eller redigere tekstfiler for å konfigurere systemet slik du vil.

Nja, dette er en sannhet med modifikasjoner. Det avhenger av hvor god støtte distroen har for din hardware. Prøv f.eks. å konfigurere scrollehjulet på musen i Mandriva Spring. Det er ikke en gang nevnt i innstillingene for museknapper.

Lenke til kommentar
For å finne disse forumene eller for å finne svar på andre GNU/Linux-relaterte spørsmål er den beste metoden å, ja du gjettet det, google.

Google etter noe man ikke vet hva heter gir oftest veldig dårlige resultater. Som helt fersk linuxbruker har jeg prøvd. Problemet er gjerne at dokumentasjonen er enten så fraværende eller så omfattende at man blir motløs.

Når det er sagt så må jeg si at det var en fin og ryddig guide. Og jeg håper du følger opp med en grundig guide om filsystemet og ikke minst om terminalbruk. Selv om linux har blitt "lett" å bruke er terminalen viktig hvis noe ikke virker som det skal.

En nybegynneroversikt over kommandoer og basisoppgaver i terminal hadde vært stas.

Lenke til kommentar
En Windows bruker vil umiddelbart begynne å lete etter C:\ H:\ osv når han setter inn en minnepenn eller skal lagre dokumenter.

Ett mindre problem siden dem fleste grafiske filbehandlere og skrivebord på nyere distroer vil legge inn ett ikon med navn tatt fra partisjonsnavnet på enheten uansett, eller til og med gå så langt som å åpne ett vindu med enhetens innhold (kde 3.5 har kopiert windows xp sin "hva ønsker du å gjøre" dialog).

Ett langt større problem vil være å få folk til å huske å demounte enheten før den plugges ut...

!!!!! Du har ikke prøvd KDE 4.2 fordi 3 var dårlig?! Ok, så hvordan høres det ut med en tilnærmet total omskriving av hele systemet, oppdatert og moderne grensesnitt, enorme muligheter for individualisering og lavere ressursbruk?

hvor ofte har en ikke hørt om folk som avskriver linux fordi dem prøvde slackware eller noe tidlig på 90-tallet, og den åt opp eksisterende partisjoner med viktige filer på?

Lenke til kommentar
En nybegynneroversikt over kommandoer og basisoppgaver i terminal hadde vært stas.

jeg minnes at visse nettbutikker solgte en musmatte med terminalkommandoer i sin tid, hvor da de mer skumle (og som en oftest trengte root for å benytte) var fargekodet med rødt ;)

Lenke til kommentar
En Windows bruker vil umiddelbart begynne å lete etter C:\ H:\ osv når han setter inn en minnepenn eller skal lagre dokumenter.

Ett mindre problem siden dem fleste grafiske filbehandlere og skrivebord på nyere distroer vil legge inn ett ikon med navn tatt fra partisjonsnavnet på enheten uansett, eller til og med gå så langt som å åpne ett vindu med enhetens innhold (kde 3.5 har kopiert windows xp sin "hva ønsker du å gjøre" dialog).

Ett langt større problem vil være å få folk til å huske å demounte enheten før den plugges ut...

!!!!! Du har ikke prøvd KDE 4.2 fordi 3 var dårlig?! Ok, så hvordan høres det ut med en tilnærmet total omskriving av hele systemet, oppdatert og moderne grensesnitt, enorme muligheter for individualisering og lavere ressursbruk?

hvor ofte har en ikke hørt om folk som avskriver linux fordi dem prøvde slackware eller noe tidlig på 90-tallet, og den åt opp eksisterende partisjoner med viktige filer på?

Ubuntu har gjennom de siste års releaser sagt i fra om du nappet ut en minnepenn eller lignende uten å avmontere den først at det er bad stuff å gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412453

Genialt, nå har man noe enkelt og greit å henvise folk til som lurer litt på hva "lille skumle linux" er for noe

Lenke til kommentar
Dette virker meget fristende! Finnes det et windows-aero "look" til GNU/Linux?

Du kan sjekke ut mulighetene innen GNU/Linux med tanke på GUI og effekter her:

Skrivebordet i denne videoen er veldig "cheesy" synes jeg da, men hele poenget er å vise effektene.

Ellers en finfin guide! Kudos!

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...