HulkHaugen Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Planlegger litt langt frem i tid (kanskje et år?), men er allikevel litt blank på dette området. Har lyst til å bygge meg en hjemmeserver, hovedsakelig til å lagre data på. Derfor ser jeg for meg 3-4 disker på 1-2 TB. Men resten av komponenter har jeg dårlig greie på. La oss si at det blir tilkoblet 3 stasjonære og 4 bærbare samtidig (usannsynlig, men overdimensjonert ) Da er det vel bare nettforbindelse, og ev. diskytelse som har noe å si? Det er jo meningen og streame hd filmer/serier o.l. fra denne som jeg ser for meg som hovedformål. Regner også med å sette opp en kortserver for DVB, men regner med at det er piece-of-cake hva angår hardware... Så ifølge mine kunnskaper så holder det vel i massevis med en Intel C2D E8400 m/2GB DDR2, kanskje 2x Gb-lan tilkoblinger, og onboard vga? Og hvordan er det å bruke linux som server og windows på klientmaskinene, byr det på noen problemer mtp. NTFS vs EXTx, eller andre problemer? Men det er vel kanskje et problem mtp. at jeg vil bruke MediaPortal (wine da?). Og hva annet praktisk kan en server brukes til? Ble ganske rotete dette her, men prøv å svar så godt dere kan EDIT: Fobedret en dårlig beskrivelse Endret 18. mai 2009 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Til en hjemmefilserver trenger du knapt prosessorkraft og minne i det hele tatt. E8400 er superoverkill. Kjøp det billigste du finner av maskinvare, selv det vil være overkill. Det går helt fint å bruke linux for deling av filer til windows-klienter. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 ok, var det jeg trudde, men har en E8400 som sikkert blir byttet ut når jeg skal ha ny HTPC, så da kan jo den brukes der (Dette blir litt i fremtiden vettu, kanskje jeg kjøper en billig 32/22nm cpu isteden). Hva med nettverkforbindelse da? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Alle nyere hovedkort har integrert gigabit NIC. Med gode rutere/switcher og kabler vil du kunne streame HD-video til alle maskinene samtidig, så det tror jeg bør holde i massevis. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 ok, høres bra ut. en ting jeg da lurer på: kan jeg ha et oppsett uten skjermkort, altså hvis jeg setter det opp, tar ut skjermkort og så sette det sammen igjen? tenker da for å redusere strømforbruk og varmeutvikling. Kanskje meningsløst, er bare at da kan jeg buke det jeg har i dag som server Og, hvilke andre praktiske løsninger kan jeg bruke serveren produktivt til? Bør jeg kanskje logge meg på serveren og laste ned til den, eller bare bruker jeg klienter og lagrer til nettverksdisk? Vil også kjøre styring av det elektriske anlegget i huset gjennom serveren tenkte jeg (bygger nytt hus ) Lenke til kommentar
Varj Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 ok, høres bra ut. en ting jeg da lurer på: kan jeg ha et oppsett uten skjermkort, altså hvis jeg setter det opp, tar ut skjermkort og så sette det sammen igjen? tenker da for å redusere strømforbruk og varmeutvikling. Kanskje meningsløst, er bare at da kan jeg buke det jeg har i dag som server om bios støtter å boote uten skjermkort, vil det nok funke, men veldig greit å ha f.eks et innebygd eller basic skjermkort, så du har muligheten til å logge det på konsollet ved enkelte feil. Og, hvilke andre praktiske løsninger kan jeg bruke serveren produktivt til? Bør jeg kanskje logge meg på serveren og laste ned til den, eller bare bruker jeg klienter og lagrer til nettverksdisk? Vil også kjøre styring av det elektriske anlegget i huset gjennom serveren tenkte jeg (bygger nytt hus ) det er sjeldent lokalnettet er flaskehalsen ved typisk nedlasting, så da gjør det ingenting å lagre rett til nettverksdisk. streaming av HD materiale går fint over 100mbit, så du trenger ikke all verden av nettverk for å streame til flere, men om du har planer om å transcode videoene trenger du nødvendigvis relativt heftig med cpu. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 og transcode betyr? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Konvertere video fra et format til et annet feks. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Konvertere video fra et format til et annet feks. Er vel viktig å også ta med at dette skjer i sanntid (når man ser filmen). Og det krever enten heftig CPU eller at GPU er med på å støtte transkodinga. Driver man å transkoder HD materiale så er man oppe på Quad-core. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 ok. men i hvilke tilfeller er det fordel/behov for å transkode noe da? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 ok. men i hvilke tilfeller er det fordel/behov for å transkode noe da? I de tilfeller der avspillerutstyr (f.eks PlayStation 3, Xbox 360) ikke håndterer det formatet som filmen på server er i. Dersom avspilling skjer på PC er det et ikke eksisterende problem. Transkoding brukes også der vi f.eks streamer video til mobile enheter. Fordeler er det neppe med å transkode. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 ok, da er transkoding utelukket. men hva annet praktisk/gøy kan en server brukes til? har det noe for seg å splitte mediaportal opp i to deler med server og client? da må jo isåfall tvsignalene sendes over nettverket, ser ikke selv noen fordeler med dette... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 ok, da er transkoding utelukket. men hva annet praktisk/gøy kan en server brukes til? har det noe for seg å splitte mediaportal opp i to deler med server og client? da må jo isåfall tvsignalene sendes over nettverket, ser ikke selv noen fordeler med dette... Jo, det er fullt mulig å sette opp mediaportal som TV-server (krever at man også har Windows på server) og streame til klienter. Kvaliteten blir klart dårligere, så jeg har valgt å kjøre MediaPortal på HTPC og streame fra denne. Det er mye gøy en server kan brukes til. * F.eks sette opp Squeezecenter for musikk. Da kan du styre avspilling av musikk i stua fra PC-en på kontoret, eller ha tilgang til musikken din overalt i verden hvor du har nettforbindelse. * Nettsider * Backup/lagring * Epostserver * Styring av funksjoner i huset Mulighetene er egentlig nesten uendelige, men det kreves både planlegging og kunnskap å ta i bruk mulighetene. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 ok. Men da blir det vel som en kortserver for tv, multimediabibliotek og styring av det elektriske anlegget i huset tenker jeg. krever vel ikke noen tallknuser det? og da vil du vel anbefale linux også da? isåfall så lurer jeg da på harddiskene, skal/bør de være ntfs eller ext3/4? eller fat32-nei? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 OS valget vil i denne sammenheng hovedsaklig avhenge av styringen av huset, dvs hvilken løsning som velges her. Dette er et område som jeg har minimal oversikt over, så her kan jeg ikke gi noe råd. Resten av funksjonaliteten kan kjøres på det meste. Men bygger du nytt hus - så er det ikke dumt å diskutere dette med leverandør av det elektriske anlegget. Litt større og oppegående firma i den bransjen kan ha en god del å bidra med. Skal man ha et moderne anlegg der man også kabler for media, telefoni, nett rundt i huset så velger en del å sette opp teknisk skap med server i rack og patchepanel for kablingen. Og bruker man Linux til OS så er det ZFS eller EXT3/4 som er eneste aktuelle filsystem. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 er elektriker og tar den elektriske delen selv, og skal ha en egen svakstrøms tavle ja, og tenkte meg da en bod på baksiden av denne veggen tavlen står i, så det blir et server rom/kontor om du vil... Fra denne tavlen legger jeg 2 stk 16mm k-rør til alle tenklige punkter for tele/data, dvs tv-stue, kjellerstue, soverom, dagligstue, kjøkken. Deretter kan jeg trekke cat5e/6/7 og coax/fiber eller hva jeg vil senere over alt... Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Og bruker man Linux til OS så er det ZFS eller EXT3/4 som er eneste aktuelle filsystem. ZFS er vel mer vanlig når man kjører Solaris, men går vel ann og få til på linux. Og det er da flere filsystemer enn ext3 og ext4 som er aktuelle, man burde absolutt undersøke JFS, XFS og reiserFS. Er jo noen ZFS-lignende filsystemer på vei til linux også. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 SÅ mange å velge i, hehe. Men windows har vel ikke native støtte for noen av disse formatene vel? Hva er fordel/ulempe med de forskjellige formatene? Jeg vet at FAT32 har problemer med >4GB filer, men er det noen ulemper med å bruke NTFS f.eks? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Selv om du bruker f.eks EXT4 på filtjeneren, spiller det ingen rolle hva slags klienter du bruker. Samba deler filer med smbfs/cifs-protokollen, som fungerer på både Win/Lin/OS X. EXT3/4 er et greit valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå