Gå til innhold

Problem med Debian installering

Anbefalte innlegg

Sliter fortsatt med installering av Debian på P90.

Har CD-brenner Yamaha CRW4416s og SCSI-kort PCI NCR C810 SCSI.

Har fått formatert diskene riktig, og startet installering via 2stk disketter, videre via CD.

Første gang kom jeg så langt som til restart av maskinen, allt så bra ut inntil oppstart. Da skar det skar seg.

Jeg er ganske sikker på at problemet er SCSI-kortet til CD-brenneren.

Har prøvd 4-5 formateringer og reinstallasjoner, men kommer ikke så langt som til restart under noen av disse forsøkene.

Kan noen hjelpe meg?

Det jeg har gjort er: I det prossessen kommer til "Configure Device Drivers Module", har jeg valgt SCSI.

Da får jeg opp et nytt "vindu" med 11 valg. Av disse ser 2 ut til å kunne være aktuelle: ide-scsi og sg.

Jeg har prøvd ide-scsi.

Det er spørsmål om boot parameters.

Jeg har prøvd med dette: sym53c8xx=safe:y

Det var dette som skulle til for å få CD-brenneren til å virke tidlig i prossessen, med root-disketten, slik at resten av installasjonen kunne foregå fra CD-rom.

Er det noen som ut fra dette kan si meg om jeg er på rett spor, eller helt på jordet?

Jeg føler at jeg er ganske nære første delmål, kan noen geleide meg de siste meterene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å klikke meg inn via internett, da fikk jeg til svar at kanalen var tilsalgs.

Men det var sikkert feil vei, jeg synes å skjønne at det må et spesielt program til for å komme inn på irc.

Jeg har hørt om noe som heter Mirc, er dette det rette for å nå den kanalen?

Lenke til kommentar

Ja det tror jeg virkelig kommer til å hjelpe han langt på vei arehb... :lol:

EchoSierra: For å gå inn på en irc server må du ha en irc-klient (MIrc er en irc-klient for windoze). Det finnes mange gode irc klienter for Linux. Eksempler er KSirc og XChat...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Sliter fortsatt med problemet. Satt i 10-12 timer igår, men kommer ikke videre.

Jeg er bare blitt enda mer sikker på at det er SCSI-kortet som er årsaken.

Det er et SCSI-kort montert i en PCI-slot. Det eneste som er koblet på kortet er Brenneren, men siden det er den eneste CD-lesemuligheten jeg har ledig, har jeg måtte bruke den. Har lyst til å kjøpe en ny DVD-leser, men har ikke prioritert det enda.

Installasjonen går greit så å si til enden. Da stopper den med en feilmelding, og ber meg formatere og starte installasjonen på nytt.

Når jeg prøver å starte maskinen med den avbrutte installasjonen, går det greit et stykke, men etter ca 10 sek. henger den seg med en uendelig rullende / blafrende tekst, som kan tydes til "sym53c810a-0" og en del mere uleselig, bla.a. en listing av hex coder.

Akkurat samme problem skjedde med installasjonsdiskettene første gang. Dette leste jeg meg til en løsning på, og CD-brenneren kom igang.

Nøyaktig det samme skjer også med den oppstartsdisken som ble laget under installasjonen.

Har prøvd det samme under installasjonen på HD, men det funker ikke der.

Hvis noen har samme SCSI kortet i sin Debian, hadde det vært artig å få en tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...