Erik_shs Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Her kjøpt en dell studio. Harddisken er delt opp i to deler c og d. D er 10 GB og C 300 GB. Jeg vil ha mer plass på d, slik at jeg kan ha filmene mine i den, så at dem ikke blir borte i tilfelle jeg reinstallerer windowsen. Hvordan kan jeg ha mer plass i d. Den er Recovery disk. Vet ikke hva det er, Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Recovery disk betyr at det er laget en egen partisjon på HDDen som kan brukes til gjenoppretting av systemet dersom det krasjer. Hvis du fikk med en DVD med operativsystemet på, så trenger du ikke Recovery-delen. Jeg har i hvertfall slettet den på min laptop. I Vista er det lagt inn en egen funksjon for å behandle HDD-partisjoner. Denne finner du under Kontrollpanel > System og vedlikehold. Nederst i listen under Administrative verktøy finnes en funksjon som heter Lag og formater harddiskpartisjoner. Først ville jeg formatert D: og deretter må du redusere volumet til C: slik at du får noen ledige GB du kan overføre til D:. Du markerer HDDen du vil krympe og høyreklikker for å få opp handlingsalternativene. Pass på at du ikke krymper C: for mye. Personlig har jeg satt av ca. 100GB til Vista og Office, samt diverse andre programmer. Når du har fått frigjort plass utvider du D: tilsvarende, og det burde være det. Edit: Selvfølgelig var det Vista du hadde ja. Lese tittelen neste gang... Endret 18. mai 2009 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Erik_shs Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Recovery disk betyr at det er laget en egen partisjon på HDDen som kan brukes til gjenoppretting av systemet dersom det krasjer. Hvis du fikk med en DVD med operativsystemet på, så trenger du ikke Recovery-delen. Jeg har i hvertfall slettet den på min laptop. I Vista er det lagt inn en egen funksjon for å behandle HDD-partisjoner. Denne finner du under Kontrollpanel > System og vedlikehold. Nederst i listen under Administrative verktøy finnes en funksjon som heter Lag og formater harddiskpartisjoner. Først ville jeg formatert D: og deretter må du redusere volumet til C: slik at du får noen ledige GB du kan overføre til D:. Du markerer HDDen du vil krympe og høyreklikker for å få opp handlingsalternativene. Pass på at du ikke krymper C: for mye. Personlig har jeg satt av ca. 100GB til Vista og Office, samt diverse andre programmer. Når du har fått frigjort plass utvider du D: tilsvarende, og det burde være det. Edit: Selvfølgelig var det Vista du hadde ja. Lese tittelen neste gang... Ja jeg har vista. Men finner ikke system og vedlikhold i kontrollpaneklet Endret 18. mai 2009 av Erik_shs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå