Disputt-uten-krutt Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Nå begynner jeg mildt sagt å bli en smule lei. Kjøpte for en tid tilbake en 1.8L 96mod MK1 Mondeo. Tok EU/periodisk kontroll på den før kjøp, og var litt bekymret for CO... Og selvfølgelig, nå gjenstår bare avgass, så er bilen godkjent... alt det andre gikk greit. Rene mekaniske ting er som regel releativt enkelt; hvilket de andre feilene var. Jeg har feilsøkt selv, jeg har spurt mekanikere, jeg har søkt på nett, og jeg har byttet litt rundt på deler. Problemet: For høy CO. Ok på tomgang, mener jeg, men "skyhøy" på det turtall bilen skal måles på. Det rare er at jeg hadde en langtur med bilen, med litt småkjøring inkludert; resultat: 0,65l/mil. Bilen drar også litt rart. Det kommer og går litt, men fra ca 3000-4000rpm fjusker den mer og mer ved aksellerasjon.. kjenner små rykninger som blir større og større. Over 5000rpm kan moteren også finne på å kutte effekt "helt", og bilen stagnerer på den hastigheten man allerede er i. Den stopper også på tomgang etter start innimellom. Litt rusing noen sekunder, eller fler, og den er der igjen og går "normalt" på tomgang. Kan også vippe litt opp og ned ca 100-300rpm (ca mellom 800-1100rpm) på tomgang. Noen ganger for å dø helt, andre ganger for å stabilisere seg. Sjekkliste: -Plugger; nye -Pluggledninger; nye (skal sjekke om en av de muligens er dårlig) -MAF (luftmengemåler), var defekt, byttet til en brukt som virker (og er rengjort). -tempmålere ok (både på luft og vann, menere jeg) -luftfilter, ombygd til åpent konisk; nytt -lambdasonde; ny (men den gir samme verdi som den gamle; 0,9v+) -DPFE (delta pressure feedback EGR) virker ok, men man vet aldri.. gir riktige spenninger. -EGR ventil sitter bom fast, våger ikke å ta den av. Muligens tett av sot? -EVR aner jeg ikke hvilke verdier jeg skal måle meg frem til. (Byttet til en brukt en.) -bensinfilter; nytt -olje og oljefilter; nytt -registerreim; ny (og ja, kammene og veiva står på merkene) -spjelhus rengjort litt på den sotede siden med isopropanol (uten at jeg tror dette var av betydning) -pakning mellom manifoil og katalysator er ny -katalysator er muligens full av sot og herpet av uforbrent bensin? (Venter på ny fra england.) -eksosanlegget har sett sine bedre dager; ene potta måtte defrostes og tømmes for ca 1,8l vann i vinter. Jeg er stygt redd for at det er en del sot ute og går. Innsugsmanifoilen er slett ingen fryd for øyet. Oljedamp fra veivhuset og sot fra eksosen er ingen god blanding. Spørsmålet er dog om tett eksos og/eller katalysator kan påvirke lambda og/eller forbrenningen direkte slik at CO blir forhøyet? Jeg forstår ikke helt hvordan lambda skal kunne måle mer oksygen enn hva som er der, sånn rent teoretisk (altså den kan jo ikke lage oksygen; og dermed forårsake mer bensin inn i moteren).. men at for mye motstand i eksos forårsaker dårlig flyt og ergo dårlig forbrenning, det kan jeg forstå. Kan det være derfor jeg har tomgangsvansker? Derfor at motoren begynner å kutte ved pådrag enkelte ganger? At det ved gitte tilfeller bygger seg opp trykk i eksosannlegget som gjør at motoren går tyngre, og kutter? Bør vel dra på Ford og kjøpe ett nytt toppdeksel til kamreima også. Det er svært ubehagelig å høre på slamringa når motoren går ujevnt. Har forstått det slik at alle nye kamdeksel (topp) på MK1 Mondeo er forhøyet. Beklager, digresjon... Finner ingen umiddelbare lekkasjer i vakumslanger. Og T-stykket til veivhusutluftingen som sitter under coilpacken har jeg lagd nytt, så der er der tett (vet nå at disse koster en slikk og ingenting på Ford... men men... min løsning kollapser i hvertfall ikke). Eventuelle lekkasjer i selve innsugsmanifoilen vil vel få bilen til å gå magert, eller? Jeg har lest noe om "sprekk i eksosmanifoilen" ett eller annet sted på nettet, men det var det en annen igjen som skrev at det var svært sjeldent... hva med eksosmanifoil pakningen? Kan det bli lekkasje der med åra? I såfall, blir det vakum eller utblås der?(Noen mekanikere fortalte meg at mellom manifoil og katalysator, hvis det er utett der, er hastigheten på eksosen så stor at den drar inn luft i stedet for å blåse ut; ved mindre lekkasjer, vel og merke: Hvilket gjør at lambdasonden tror bilen får for lite bensin....) Som dere skjønner er jeg litt lei av denne problemstillingen nå. Det er litt meningsløst å feilsøke i ett område som allere er ok. Da står man jo bare der og stamper uten å komme noen vei. Jeg holder en knapp på eksosen og katten selv, men vil nødig slenge på en ny katt uten at jeg vet forbrenningen da vil bli riktig. Det samme gjelder litt med eksosen... vet den må byttes før eller senere. Gjerne litt før senere, men det skulle jo liksom bli om 1-1.5år. Den tid når det er best å gravlegge metallet på Brobekk (gjenvinninsannlegg i Oslo) pga alder og defekter... Hvis noen har hatt lignende problemstillinger og vil dele erfaringer/tips vil jeg være takknemmelig for det. Jeg har også merket meg denne TriPak guffa som man skal helle på tanken. Den er sikkert vel og bra den, men den hjelper vel neppe mot tett eksos! Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 luftfilter, ombygd til åpent konisk Bytt tilbake til originalt filter og se om problemet forsvinner. Har hørt om flere som har hatt slike problemer med åpent filter. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Att EGR ventilen din er tett kan nok være feilen ja, ta opp og rens den. Er ikke farlig. Du kan jo ta og levere den på service og få rengjort ventilen skikkelig, er ikke så store jobben. Endret 18. mai 2009 av Gryterett Lenke til kommentar
Disputt-uten-krutt Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 luftfilter, ombygd til åpent konisk Bytt tilbake til originalt filter og se om problemet forsvinner. Har hørt om flere som har hatt slike problemer med åpent filter. Takk, det var litt derfor jeg nevnte dette med luftfilteret også. Det tok meg latterlig lang tid å finne ut at MAF var defekt, men når jeg først fokuserte på at feilen kunne være der og blåste inn i sensorkanalen med motoren i gang skjønte jeg tegninga fort. Sensitiviteten på denne sensoren har bekymret meg i forhold til vind og "ram-air" effekt. ECUen jobber kanskje for seint til å henge med? Apropos sensitivitet har jeg også hørt om en som sveiset universial-kat fra Biltema på sin Mondeo, og han fikk den ikke til å gå ordentlig etter dette. Gryterett: EGR ventil EGR består av 3 komponenter. EGR, EVR og DPFE. Jeg regner med at du også snakker om den mekaniske ventilen som sitter rett bak coilpacken (øverst på blokka bak). Prøvde å ta av denne med skiftenøkkel da jeg mangler 22mm fastnøkkel i kassa mi. Stygt redd for at denne (EGR ventilen) har korrodert fast i røret som kommer fra manifoilen. Frykter jeg knekker noe hvis jeg tar i mer enn det jeg prøvde. Forøvrig har jeg lest at denne EGR ventilen på Ford er en av de sterkeste komponentene. Det er oftere at DPFE ryker pga korrosjon innvendig. Referanse: http://free-auto-repair-advice.blogspot.co...egr-system.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå