Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg litt? trenger nytt videokamera!


Anbefalte innlegg

heisann.

Jeg har et vel 4årgammelt panasonic nv-gs11, mini dv, som vist gjorde sitt siste filklipp i går... ( uansett, noe bra kamera lenger var vel ikke dette...)

 

Jeg trenger da et nytt kamera. pris betyr litt, så max 5-6000, aller helst endel biligere! Men hva velger jeg? skal for det meste blir brukt til vanlig "familie-filming"...

er usikker på om jeg skal velge med minnekort? hva er fordelene/ulempene event. ?

 

takker for svar! :)

Endret av Sandra-salamander
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
heisann.

Jeg har et vel 4årgammelt panasonic nv-gs11, mini dv, som vist gjorde sitt siste filklipp i går... ( uansett, noe bra kamera lenger var vel ikke dette...)

 

Jeg trenger da et nytt kamera. pris betyr litt, så max 5-6000, aller helst endel biligere! Men hva velger jeg? skal for det meste blir brukt til vanlig "familie-filming"...

er usikker på om jeg skal velge med minnekort? hva er fordelene/ulempene event. ?

 

takker for svar! :)

 

Har ikke veldig mye peiling, men du skal få min mening fordi jeg har nettopp kjøpt nytt kamera.

 

1) Valg av lagringsmedia: Mini-DV, DVD plater, minnebrikker eller harddisk.

Les: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=800046

 

Vi valgte Mini-DV pga enkelt å redigere, billig og lett tilgjendelig media. Lengst erfaring i bruk.

 

2) Valg av HD eller SD (ikke HD kamera):

- HD kamera krever en veldig fet PC for å redigere (med mindre du har like god tid som en tolmodig pensjonist).

- Det krever eget sminkepersonell for alle kviser osv synes på filmen.

- Og det (krever ikke men) er kjekt med et HD-TV for å dra nytte av HD kvaliteten

- Kostet minst 5000 kroner mer for et kamera.

 

Så vi valgte altså SD fordi vi synes at HD koster mer enn det smaker ( altså idag - sommer 2009).

 

Men dette er min objektive mening. :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv har jeg et tapebasert High Definition camera.

Da har jeg en bra back-up i tapen, et lagringsmedium som jeg har brukt gjennom over 25 år, og som jeg har god erfaring med. Jeg arkiverer all råvideo på tape, samt på harddisk. Jeg har i tillegg alt redigert materiale på tape. Da kan jeg peise ut kopier på hva jeg vil, og jeg føler meg rimelig trygg på at opptakene er vel forvart.

Jeg ville ikke valgt ordinært DV camera, men dette avgjøres naturligvis av hvor stor interessen er. High Definition video setter store krav til PC dersom du skal redigere selv så der vil det ofte påløpe noen ekstra kostnader i tillegg til nytt camera. Dessuten må jo opptakene vises på et TV apparat som tilfredsstiller kravene. Kvaliteten på opptakene er imidlertid utrolig bra i forhold til DV. Jeg hadde tidligere et Panasonic NV-GS500, som er regnet for å være et godt DV camera. Kvaliteten på opptakene var upåklagelig, men de jeg gjør nå overgår dem totalt på alle områder. Rett og slett en annen verden.

Hmm, ikke sikkert du ble særlig mye klokere av dette, men kanskje det likevel ble noen tips med på vurderingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...