HappyStabby Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Heisann, Jeg skal søke nye jobb/utdanning etterhvert, da er det ett krav om generell Studiekompetanse\Evt, Norsk, Engelsk og Samfunnsfag på G.StudiekompetansenivÅ. Hva er mine muligheter for å opparbeide det? Jeg har GK, Hotell og Næringsmiddelfag+ VK 1 kokk, samt fagbrev og 10 år yrkeserfaring. (Var noen regler angående folk med min. 5 år erfaring+fagbrev?) Hvem og Hva skal jeg kontakte? VGS? Annen offentlig Instans? Privatskoler? Hva er kostnader for det? Samt er det muligheter for meg å søke Stipend? helst sentralt i Oslo (majorstua), nettløsning er... siste løsningen:-) Sett litt på akademiet sine sider, erfaringer? http://www.akademiet.no/ Ellers hva slags muligheter har jeg i oslo området? Kveldsundervisning da jeg jobber dagtid. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Har sjekket ut litt sånn selv... Men det var fag som privatist. Du kan ta fagene som privatist, eller muligens får kveldstimer som sagt. http://www.sonans.no/pg/Studietilbud/Allme...+p%C3%A5bygging Den hjelper kanskje litt... Ellers kan du høre med noen skoler i området? Fins skoler som har kveldsundervisning Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Der du skal søke, de har ikke 23/5 unntaket a? Der du er 23 år og minst 5 år med yrkeserfaring? Mener den het det. BI har ihvertfall dette. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Du melder deg opp som privatist på Privatistweb. Det koster noen hundrelapper per eksamen, men det kan du lese mer om på siden jeg lenket til. Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Der du skal søke, de har ikke 23/5 unntaket a? Der du er 23 år og minst 5 år med yrkeserfaring? Mener den het det. BI har ihvertfall dette. Finnes ikke noe 23/5-unntak, det er faktisk en regel. Dersom du har studiekompetansefagene, er over 23 år og kan dokumentere 5 års arbeids- og/eller utdanningspraksis, har du generell studiekompetanse. Studiekompetansefagene er (for R94) 14t norsk, 5t matte, 5t engelsk, naturfag, samfunnslære og nyere historie. Dersom du vil søke på et studium som har spesielle opptakskrav, må du selvsagt også dekke disse. Som 23/5-søker får du alderspoeng (2 per år) fra og med det året du fyller 24, og du får også 2 tilleggspoeng for ENTEN 60sp høyere utdanning, ELLER 1 år på folkehøgskole ELLER avtjent førstegangstjeneste. Du får også realfagspoeng etter gjeldende regler. Merk dog at fag som skal gi deg realfagspoeng (eller er spesielle opptakskrav) også blir regnet inn i karaktersnittet ditt. Det er også verd å merke seg at ingen andre fag enn studiekompetansefagene og realfag/spesielle opptakskra vil bli tatt med i poengberegningen, det er altså ikke noe poeng i å ta en bråte med valgfag for å "heve snittet", dersom du satser på å vurderes som 23/5-søker. -lb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå