Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbakebetaling av husleie


Halib

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg hadde leid en leilighet i ett år og huseier ga meg oppsigelse til å flytte ut innen 30 juni. Jeg betalte husleie på forskudd og han fikk hele husleie for mai måned. Det som skjedde var at jeg fant en ny leilighet i begynnelsen av mai måned etter at jeg hadde betalt husleien. Jeg ringte huseier og fortale ham om at jeg skal flytte ut den 15. mai og han kan overta leiligheten da, det var greit for ham. Nå etter at jeg ga ham nøkler og vi ble enige om hva som skulle trekkes fra depositum etc. krevde jeg at huseier skulle tilbakebetale halve husleien fordi jeg flytter ut tidligt.

 

Huseier mener at vår oppsigelse skulle gå ut i slutten av juni og når jeg nå flytter ut tidligere enn det som er avtalt taper han penger på det, og egentlig så kan han kreve penger fra meg for hele juni måneden. Dette ville jeg ikke finne meg i og syns at det er huseierens plikt å tilbakebetale halve husleien til meg. For jeg skal betale penger hos den nye eieren også, men han står på sitt og sier at han kan tilgi meg leien for juni men det er ikke snakk om at jeg har noe krav på leien når jeg flytter ut før den datoen som er avtalt.

 

Hvem har loven på sin side i denne saken?

 

Ser frem til gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huseier har i utgangspunktet loven på sin side her. Man skal betale ut oppsigelsestiden, med mindre det foreligger en avtale som sier at man ikke må det. Avtale kommer i stand ved enighet mellom to parter. Siden det ikke er enighet nå, så må du kunne vise til en "tidligere enighet", altså leiekontrakten.

Lenke til kommentar

Husleie betales så godt som alltid for én hel måned fremover, og oppsigelsestiden pleier å være det samme. Man sier fra at man flytter ut én måned i forkant, betaler husleien for den måneden, og gir utleier en mulighet til å finne ny leietaker.

 

Du sa fra i en påbegynt måned, og skulle egentlig (om oppsigelsestiden er en måned) betalt for hele mai, samt hele juni. Hadde du sagt fra 31. mars, hadde du sluppet husleien for juni.

Lenke til kommentar

I kontrakten står det at det er 3 måneders gjensidig oppsigelsesadgang. Jeg truet huseieren med å saksøke ham hvis han ikke betaler husleien for halve mai.

 

Han sa at hvis loven sier at jeg skal kreve halve husleien tilbake, vil jeg få det ellers så vil han kreve husleien for juni måneden. :!:

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med å gjøre saken vanskeligere enn den er. Selvfølgelig er det kjipt å betale en halv husleie for en leilighet du ikke bruker, og spesielt når du skal flytte til ny leilighet med alle de merutgiftene det innebærer. Likevel er huseier mye mer fleksibel enn mange andre, og ser bort i fra husleien for juni.

 

Se det fra andre siden. Om du leide ut en leilighet, ville du likt om din leietaker gav deg i overkant av en uke på å finne en ny leietaker, når du tidligere har hatt en måned?

Lenke til kommentar

Tre måneders gjensidig oppsigelse. Det vil si at hvis avtalen ble sagt opp i mai skulle den egentlig gått ut 31. august (31. juli hvis den ble sagt opp i april).

 

Med mindre oppsigelsen har så store materielle mangler at den medfører vesentlig kontraktsbrudd (og dermed adgang til å heve kontrakten) vil jeg si at du er bundet til deres tidligere avtale.

Lenke til kommentar
I kontrakten står det at det er 3 måneders gjensidig oppsigelsesadgang. Jeg truet huseieren med å saksøke ham hvis han ikke betaler husleien for halve mai.

 

Han sa at hvis loven sier at jeg skal kreve halve husleien tilbake, vil jeg få det ellers så vil han kreve husleien for juni måneden. :!:

Med andre ord må du nå betale husleie for hele juni i tillegg fordi du kom med en fullstendig tullete "trussel". Hadde du oppført deg halvt voksent kunne du sannsynligvis sluppet unna med å betale for mai måned.

Lenke til kommentar

Nei, fytti katta - betyr det at han kan kreve å få trukket husleie for juni fra depositum?

 

Jeg har prøvd å ringe ham, men han tar ikke opp telefonen. Tror han er sur på meg, og er ikke villig til å forhandle lenger. Jeg skjønner jo det, for han har intet å tape :ermm:

Lenke til kommentar

Huseier kan kreve å få betalt husleie ut hele oppsigelsestiden ja, dvs ut juni.

 

Måten du har svart huseier på i dette tilfelle og måten du har oppført deg på har vært svært dårlig. Du fikk mer en du hadde krav på, men grådig vil ha mer, og krevde mer. Nå får du ingenting.

Lenke til kommentar

Han kan kun kreve skyldig leie utbetalt fra depositum dersom dette står i kontrakten. Dette er en ganske standardisert klausul å ha med, så ikke gjør deg noen forhåpninger.

 

Du har jo ikke akkurat gjort et godt inntrykk på ham. Du bløffet, og han ba deg vise kortene dine...

Lenke til kommentar

Du har ikke krav på å få noe tilbakebetalt, men du kan disponere leiligheten ut mai siden du har betalt for det. Lurt at du innser det, beklager deg og ikke finner på noe mer tull, ellers kan du risikere å måtte betale enda en måned. For når han sier du kan slippe oppsigelsestiden så er han grei med deg

Endret av Demantios
Lenke til kommentar
Det bør vel også nevnes at det er vanlig at dersom huseier finner en ny leietaker i løpet av oppsigelsetiden, så er det vanlig at den gamle leietakeren slipper å betale husleie fra den datoen den nye leitakeren starter å betale.

Ja, om det er enighet i det. Men huseieren kan ikke leie det ut eller disponere det uten tillatelse fra leietaker før oppsigelsestiden er over

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Hvis du sa opp i mai måned, må du betale leie for mai, juni, juli og august. Sa du opp i april, må du betale leie for mai, juni og juli, i henhold til kontrakten deres. Du har adgang til boligen i denne tiden, og huseier kan ikke leie ut. Hvis du og huseier blir enige om det, kan selvfølgelig oppsigelsestiden innkortes, hvis huseier for eksempel allerede har funnet ny leietaker, men det hadde jeg jaggu ikke orket hvis du var min leietaker. Makan til usaklig fjolleri du kommer med! Du skal altså saksøke ham, til tross for at det er du som skylder ham penger?

Lenke til kommentar

Nå hadde huseier sagt opp avtalen slik at den løp ut juni, så noe lenger enn det må han ikke betale. I tillegg er det jo mulignes et avtalemoment her. Dersom utleier og leietaker klart har blitt enige om at det ikke skal betales leie for juni, kan huseier neppe gå tilbake på det etterpå. Men om dette kun har skjedd muntlig, blir det jo et bevisspørsmål som neppe blir avgjort i trådstarters favør.

 

Ellers skjønner jeg godt om han blir irritert slik du holder på. Om dere avtalte overtakelse den 15. mai, kan jeg skjønne hvorfor du mener du ikke skal betale for mer enn ut, men måten du har tatt det opp på, er tydeligvis ikke god. For å si det mildt.

 

@krikkert: Hvorfor kreves det særskilt hjemmel for at depositum skal dekke manglende leie? Jeg ser ikke noe umiddelbart i 5-3 som tilsier det. Hos en del "amatørutleiere", og kanskje flere steder, er det så vidt jeg vet vanlig at det kun står "depositumet er xxxx", kanskje med en bestemmelse om depositumkonti tråd med lovens regler. Da er jo depositum avtalt, men hvordan kan man bestemme hva det skal brukes til?

Lenke til kommentar
@krikkert: Hvorfor kreves det særskilt hjemmel for at depositum skal dekke manglende leie? Jeg ser ikke noe umiddelbart i 5-3 som tilsier det. Hos en del "amatørutleiere", og kanskje flere steder, er det så vidt jeg vet vanlig at det kun står "depositumet er xxxx", kanskje med en bestemmelse om depositumkonti tråd med lovens regler. Da er jo depositum avtalt, men hvordan kan man bestemme hva det skal brukes til?

 

§ 5-3 fjerde ledd. For at utleier skal kunne kreve skyldig leie utbetalt fra depositumskonto må det være en del av avtalen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en advokat fra frirettshjelp til å skrive brev for meg der jeg krever tilbakebetaling av husleie for halve måned og truer med å sette forsinkelsesrente hvis han ikke betaler meg penger. I tillegg har han ikke møtt meg for å oppløse depositumskonto.

 

Vil det hjelpe? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...