InToRv Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Hei. Nå har det seg slik at jeg for 4 dager siden skrev under på en leikontrakt som binder meg til 14 måneders leie på en leilighet i byen. Men i ettertid så har jeg egentlig innsett at jeg ikke ønsker å flytte ut fra her jeg bor nå helt enda, både med tanke på økonomi og venner... Har jeg mulighet for å si opp denne kontrakten? Eller er jeg nødt til å overholde den? (Jeg spør kun for å ha noe håndfast å gå etter, så jeg kan ringe utleier og si at jeg ikke ønsker å leie alikevel, om dette i det hele tatt er mulig...) Takk for alle svar som kan komme til nytte. Endret 18. mai 2009 av PaperWalls Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Har kontrakten en bestemmelse om hvorvidt den kan sies opp i leieperioden eller er det en ren tidsbestemt avtale? Ser du skriver leilighet, leiligheter kan det kun unntaksvis inngås tidsbestemt leieavtaler for når avtalt leieperiode er mindre enn tre år. Det må finnes en saklig grunn, og du må få vite om den skriftlig senest når du skriver under. Trenger flere detaljer! Lenke til kommentar
Snor Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 For å bryte kontrakten følger man vanligvis oppsigelsestiden, men dersom du ikke har flyttet inn enda kan du prøve å snakke med utleier. Vet ikke hvor lenge det er til du skal flytte inn, men hvs det er rimelig tid for utleier å få inn noen andre, er det en mulighet for at han går med på å avbryte. Det beste er å ta ett møte ansikt til ansikt med utleier, og fortelle hvorfor dette er vanskelig for deg, de fleste vil ha vanskelig for å si nei, dersom de får sympati for deg. Ellers kommer det jo an på om du har betalt inn noe i depositum eller forskuddsleier. Har du ikke dette vil utleier måtte gå via forliksrådet for å få noe penger, og hvis utleier har litt erfaring vet han at det vil være mere fruktbart å bare få inn en ny person så fort som mulig, heller enn å bruke tid og penger på en slik sak. Men det er jo en sjanse å ta, så prøv å snakk med vedkommende først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå