Gå til innhold

Til California i sommer

Anbefalte innlegg

Hei!

Meg, pappa og lillebror har bestemt oss for å reise til California i sommer. Turen er allerede bestilt. Dette blir vår tredje gang i California så vi er noenlunde kjent.

I år så hadde vi lyst til til å kjøre fra Los Angeles til San Francisco via CA1/US101. Noen som har gjort dette før? Hvor burde vi stoppe?

Vi har allerede bestemt at vi skal stoppe en dag i Santa Barbara og Monterey. Monterey var vi i forrige år, og vi likte oss veldig godt i denne byen.

Også har vi lovt lillebror at vi skal stoppe innom minst en fornøyelsespark. Er det noen som dere kan anbefale mellom Los Angeles og San Francisco. Disneyland/California Adventure og Universal Studios har vi vært før.

Også en annen ting. Har fått med meg at passet skal være minst 6mnd gyldig etter at vi reiser hjem. Vi reiser hjem 5 aug. og passet mitt går ut på dato 4 feb. Så det blir 6mnd - (minus) 1 dag. Skal jeg skaffe meg nytt pass, eller går det fint med det jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Men noen som vet om jeg trenger å skaffe meg nytt pass?

Og pappa lurte på noe ang. leiebil. Vi skal bestille leiebil selv. Er det noen firma dere kan anbefale? Og hvilke biler anbefaler dere?

Vi hadde tenkt å bestille via reisebyrået som har avtale med Avis. Men der ville ikke pappa bestille for han fant ikke noen biler som han likte. Han vil helst ha en Chevrolet Equinox, som vi hadde forrige år, men er selvfølgelig åpen for andre valg. Så lenge det er en litt stor bil, og han sitter høyt, så er han fornøyd. Forsto det slik at han mest hadde lyst på en SUV.

Lenke til kommentar

Forberedelser:

For meg er en del av gleden med en slik tur å lese om mulige opplevelser på nett og i reisebøker.

Du finner selvfølgelig bøker på både norsk og engelsk i bokhandelen, men min erfaring er at de er billigere på nett og at de engelske er mer oppdatert (skrives på engelsk og oversettes).

Anbefaler derfor Amazon. .co.uk eller .com.

Begge lister tydelig når bøkene er utgitt.

Ofte billigere på .com enn .co.uk, men til gjengjeld er frakten høyere fra USA.

Det finnes selvfølgelig også andre nettbutikker.

Selv foretrekker jeg Eyewitnes-serien, med Top 10 på en god andreplass, men smaken er som kjent som ......

OBS: Det er ikke mva. og dermed ikke 200,- grense på bøker

Tripadvisor har også en del bra info.

Leiebil

Tror ikke noen utleieselskaper garanterer den og den bilmodellen, med mindre du bestiller fra spesialutvalget deres. Alle de "store" selskapene er helt greie å bruke. Selv fikk jeg laveste pris via SAS sin Eurobonus (medlem på grunnivå) og deres avtale med Avis. Firma, fagforreninger, lag og organisasjoner har ofte avtaler om leiebil.

Det å sitte høyt for å få bedre oversikt og få med seg mer langs veien er en god idé. GPS er greit å ha, men med $ 13-15 per dag i leie kan det for lønne seg å kjøpe en enkel. GPSene i leiebilene er imidlertid koblet mot "Gule Sider", slik at du kan søke opp nærmeste butikk i bestemt kjede etc. Denne funksjonen vet jeg ikke om du får kjøpt.

Fornøyelsespark

Hva med å starte helt sør i San Diego og ta en tur på Sea World? Mindre stressende enn adrenalin-kick-parkene. Med mindre det er dette lillebror er ute etter da. Og om du først skal ta en omvei. Las Vegas er egentlig en eneste stor fornøyelsespark.

God tur

Lenke til kommentar

Jeg ville egentlig anbefalt dere en tur innom Yosemite Valley, men om dere skal kjøre US101/CA1 så blir det en smule vanskelig. Jeg var innom der en kort tur i fjor høst og det var utrolig flott. Skulle gjerne hatt bedre tid, men det får bli neste gang.

Lenke til kommentar
eleiebil.no ser ikke helt pålitelig ut.

http://www.kelkoo.no/mp-6168223-eleiebilno#sel=r

Har lest både positivt og negativt om dette firmaet, men det bekymrer meg lite når jeg finner billigere bil andre steder.

Er har nå reservert en standard SUV (gr W TrailBlaizer etc.), forsikringer, 22 dager, 13/06-05/07, hentet/levert Houston for ca 7 500,-.

Det billigeste jeg fant via familiens medlemsordninger var 8 500,- for samme betingelse.

Jeg utfordrer hvem som helst til å finne noe billigere

eleiebil.no spytter ut 7 800,-, men da klarer de ikke å fortelle meg om forsikringer er med. Det ser også ut til at en må betale med en gang.

Vi skal til USA i sommer, og har leid leiebil (en 7-seter) gjennom eleiebil.no Der fikk vi leiebil MYE rimeligere enn de andre stedene vi sjekket.

Har du pris og betingelser?

Lenke til kommentar

Har lest både positivt og negativt om dette firmaet, men det bekymrer meg lite når jeg finner billigere bil andre steder.

Er har nå reservert en standard SUV (gr W TrailBlaizer etc.), forsikringer, 22 dager, 13/06-05/07, hentet/levert Houston for ca 7 500,-.

Det billigeste jeg fant via familiens medlemsordninger var 8 500,- for samme betingelse.

Jeg utfordrer hvem som helst til å finne noe billigere

eleiebil.no spytter ut 7 800,-, men da klarer de ikke å fortelle meg om forsikringer er med. Det ser også ut til at en må betale med en gang.

Vi skal til USA i sommer, og har leid leiebil (en 7-seter) gjennom eleiebil.no Der fikk vi leiebil MYE rimeligere enn de andre stedene vi sjekket.

Har du pris og betingelser?

Nå skal det sies at vi sendte mail og hadde direkte kontakt med en av de som jobbet der, så vet ikke hva som kommer frem av info på sidene deres når du bestiller via "søkemotoren" der. Jeg sendte bare en mail med hva vi ønsket, og fikk et tilbud tilsendt på mail som vi kunne logge inn og bekrefte på sidene deres.

Vi skal leie bil på to strekninger, og totalprisen ble 9500,- tilsammen for begge strekningene.

8 dager N.Y-Miami + 7 dager Vegas-L.A. Dette inkluderte alle forsikringer, enveisleie på begge strekningene, og tre sjåfører under 25 år. Vi skal da hente bilene hos National og Alamo, som jo er kjente selskaper. Begge strekningene har vi en 7-seter.

Til sammenligning sjekket vi med Kilroy (som vi har bestilt reisen igjennom), som bare kunne komme med et tilbud på rundt 15 000 tilsammen. Sjekket også dirkekte på sidene til diverse kjente selskaper, og vi sparte et par tusenlapper på å bestille gjennom eleiebil i forhold til direkte igjennom de.

Kan jo ikke si nå om vi kommer til å bli fornøyd, i og med at vi ikke reiser før om en mnd, men servicen og informasjonen så langt har vært helt topp :)

Jeg bestilte i begynnelsen av mai, og betalte da et depositum (ca 1000,-), resten må jeg betale i begynnelsen av juni. :)

Så får vi bare håpe at det blir en positiv opplevelse :)

Har lest endel negativt om det, men også MASSE positivt, så man må jo bare ta en sjans. Det er jo alltid sånn uansett at noen er fornøyd og andre ikke ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...