Gå til innhold

Sony A300 eller Canon eos 450

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt kjøpsråd av dere erfarne speilreflex brukere.

Skal gå til innkjøp av et nytt speilreflekskamera men har blitt litt distrahert av noen venner.

Jeg har et ultrazoom kamera fra før men ser helt klart begrensningene med det.

Derfor hadde jeg bestemt meg for en Canon eos 450, men så fortalte noen venner av meg at de kunne vise til tester der sony a300 var et like bra om ikke bedre kamera med orginal linse, Pris forskjellene er ganske store så mitt spørsmål er som følger, hvor er de testene? er kameraene i samme klasse(stor prisforskjell), hva anbefaler dere,

Håper på noen positive svar fra dere erfarne brukere.

Jeg er veldig intresert i foto og regner med jeg blir å utvide med forskjellige linser etterhver som kunnskapsnivået øker.

Endret av bellanca99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så skal fototester leses svært kritisk (spesielt dersom de konkluderer veldig sterkt den ene eller andre veien). Såvidt meg bekjent finnes det tester som konkluderer med både A300 og 450D som vinnere. Når det gjelder kit-objektivene som følger med så selges vel 450D med to varianter en med IS og en uten. Den uten IS var regnet for det dårligste kit-objektivet, offisielt er dette erstattet av IS-varianten som er mye bedre. Sonys kit-objektiv er pt regnet for der dårligste ettersom Canon har faset ut sin 18-55mm uten IS, dette er spesielt merkbart på A350 som har 14mp. Forøvrig går det svært sterke rykter om at Sony skal lansere nye kamera i morgen med nytt tilhørende kit-objektiv. Kvalitetsmessig er det ikke store forskjeller på kameraene, men kit-objektivet normalt sett bedre på 450D enn A300.

Før du konkluderer med noe som helst vil jeg spørre deg om din orginale grunn til at valgte 450D. Med tanke på at du skriver at du er svært interessert i foto er det kanskje grunn til å kikke litt nærmere på 40D, A700 eller K20D

Hvilken bruk ser du for deg? Har du testet ergonomien på kameraene?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for eos 450 pga at jeg har fått låne et av en i familien, og jeg falt for hvordan den kjennes ut i fingrene mine, menyen var lett og forstå(basic) og så har jeg vel for det meste bare hørt positive ting om den.

Prisklasse er ikke det viktigste, bare at JEG kan vokse på kameraet, hadde i utgangspunktet bestemt meg for å koste på litt med noen andre linser etterhvert.

Når det gjelder hva jeg kommer til å bruke kameraet mest til, så vil jeg si ting som beveger seg :) Biløp, flyshow,eller når det er fart og spenning, ser for meg litt utforskning med macro også, da dette virker veldig spennende:)

Er der kanskje andre gode kamerahus som bør taes med i beslutningen?

Lenke til kommentar

Hvis du liker 450D, så er det er et greit kamera som du kan vokse med. Du vil trenge ekstra objektiver som passer til dine spesialinteresser; men det gjelder alle alternativene.

Av andre kandidater som du bør se på, så kan jeg nevne Canon 40D, Olympus E-520 eller E-620, Nikon D90, Pentax K200D og Sony A-300 / A-350 (eller muligens de nye utgavene A-330/A-380).

Tom

Lenke til kommentar

Et tips kunne vært å kjøpe et brukt canon 40D, du får det for en 4000kr på foto.no, f.eks.

Ellers har jeg 450d selv, og liker det godt. Lett i vekt, godt grep (i hvertfall for meg), og liveview hvis en skal drive med macro og liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...