Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan øke konsentrasjonen min.

Anbefalte innlegg

jeg er 17 år gutt, spiller fotball hver dag, går på skolen og jobber 3 dager i uka, men jeg har problemer med konsentrasjonen min, spiller ikke data spill, kansje sitter med pc'en i flere timer av og til. jeg er ikke noe data ekspert, men liker å se filmer, lese nyheter, og masse søking på google. sover ca. 6-7 timer, har problemer med konsentrasjonen min selv på fotball banen og. hva bør jeg spise, har mat noe å si? hva bør jeg gjøre anneledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

Lurt å se på kosthold først ja, det kan være noe der.

Den beste måten å oøve opp konsenterasjon på er gjennom meditasjon. Det kan du lære hos Acem eller du kan lære det her:

http://www.shinzen.org/

Arbeidsminnetrening er noe annet, men det skal også hjelpe:

cogmed.com

Du kan også prøve akkupunktur og det finnes en del urte, slik som ginzen og Brahmi som skal hjelpe en del.

Lenke til kommentar

takk, disse nettsidene ser ut som de hjelper, men at jeg bruker mye tid foran pc og tv skjermen noe å si ?

Lurt å se på kosthold først ja, det kan være noe der.

Den beste måten å oøve opp konsenterasjon på er gjennom meditasjon. Det kan du lære hos Acem eller du kan lære det her:

http://www.shinzen.org/

Arbeidsminnetrening er noe annet, men det skal også hjelpe:

cogmed.com

Du kan også prøve akkupunktur og det finnes en del urte, slik som ginzen og Brahmi som skal hjelpe en del.

Lenke til kommentar

Hva du spiser har mye å si på konsentrasjonsevnen, men som andre er inne på kan det være ADD/ADHD inne i bildet.

Du kan prøve å få i deg Omega 3 som er meget viktig for hjernen og cellene generelt (f.eks tran beriket med Omega 3 fra Møllers), en god multivitamin og mineralpille hver dag og kanskje ekstra magnesium (som typisk mangler hos mange med ADD/ADHD).

Kutt ned på raske karbohydrater som sukkertilsatte produkter som godterier, brus og sjokolade under 70% kakao, poteter, ris, brød som ikke er i det minste halvgrovt.

Spis mer nøtter og bær om du tåler det.

Sørg for å drikke 2-2.5 liter rent friskt vann hver dag og få nok søvn.

Lenke til kommentar

for å være ærlig så lever jeg nesten bare av ferdig-klar mat, jeg spiser mye hvit brød/skiver og frukt, syltetøy, varmedrikker, bruss, ost, salami, og sånt man finner på i kjølskapet vetu, så jeg spiser litt varm mat og mye sukker gjennom maten, og har store problemer med å få nok energi før treningen, spiser mye, drar på trening så er jeg sulten, tar altid med powerade med noen bananer,

jeg jobber etter skolen og trener etterpå, og alle tre stedene ligger lang una hverandre og krever 40-60 minnuter med buss. så jeg på en måte har ikke så mye ro i hodet mitt, er liksom på farta

Hva du spiser har mye å si på konsentrasjonsevnen, men som andre er inne på kan det være ADD/ADHD inne i bildet.

Du kan prøve å få i deg Omega 3 som er meget viktig for hjernen og cellene generelt (f.eks tran beriket med Omega 3 fra Møllers), en god multivitamin og mineralpille hver dag og kanskje ekstra magnesium (som typisk mangler hos mange med ADD/ADHD).

Kutt ned på raske karbohydrater som sukkertilsatte produkter som godterier, brus og sjokolade under 70% kakao, poteter, ris, brød som ikke er i det minste halvgrovt.

Spis mer nøtter og bær om du tåler det.

Sørg for å drikke 2-2.5 liter rent friskt vann hver dag og få nok søvn.

Lenke til kommentar

Selv om alle rådene ovenfor er gode råd kan det være greit å ta en tur til legen for en sjekk før du begynner å bruke masse tid og penger på kosttilskudd og endringer av diett. Få tatt et par blodprøver osv, da finner de fort ut hva som er feil.

Men hvis du stort sett lever på junk så burde du selvsagt få gjort noe med kosten din.

Lenke til kommentar

Brus er sukker kan være skummelt fordi det kan rote til hele metabolismen og hormonbalansen i flere timer. Typisk får man først masse energi, og så buklander man så det holder litt senere.

Nå er jo folk skrudd sammen litt forskjellig m.h.t hva som fungerer ernæringsmessig, men på meg virker det som du ikke har så godt av raske karbohydrater i den mengden du inntar dem i. Du kan redusere GL (glykemisk last) og dermed regulere blodsukkeret bedre ved å spise mer fett og proteiner og redusere på de raske karbohydratene.

Karbohydrater er bra å bruke hvis du trener, men det finnes aktive mennesker som har fått det mye bedre med fett istedet for karbohydrater som sin energikilde.

Lenke til kommentar
for å være ærlig så lever jeg nesten bare av ferdig-klar mat, jeg spiser mye hvit brød/skiver og frukt, syltetøy, varmedrikker, bruss, ost, salami, og sånt man finner på i kjølskapet vetu, så jeg spiser litt varm mat og mye sukker gjennom maten, og har store problemer med å få nok energi før treningen, spiser mye, drar på trening så er jeg sulten, tar altid med powerade med noen bananer,

jeg jobber etter skolen og trener etterpå, og alle tre stedene ligger lang una hverandre og krever 40-60 minnuter med buss. så jeg på en måte har ikke så mye ro i hodet mitt, er liksom på farta

Hvis du har mye å tenke på og aldri slapper helt av, kan dette være en kilde.

Det er ikke bare det fysiske som går utover konstentrasjonen, men også det mentale.

Alle ting fra velvære i sitasjonen, interesse for aktiviteten og ro i hodet må tas til bekostning.

Det er mye man ikke kan fikse med fysiske tiltak, men masse man kan fikse med mentale.

Lenke til kommentar

Kreatin er et stoff som finnes naturlig i mat i små mengder, spesielt i f.eks. tyttebær. Det hjelper til å tilføre ATP (AdenosinTriFosfat, Fosfat er Phosphate på engelsk) som alle celler bruker under oksidering til å gjøre arbeid. Selve stoffet kreatin inneholder karbon, hydrogen, nitrogen og oksygen. Du kan se molekylet ved å trykke på hotlinken.

Det er veldig vanlig mtp styrketrening å ta kreatin som tilskudd, altså at man tar kreatin i pulver- eller kapselform. Tanken bak dette er at cellene skal ta opp mer vann og bli med hydrerte, slik at restitusjonstiden går raskere, pga hydrerte celler restaurerer raskere enn dehydrerte celler. Altså må du drikke mye vann. I tillegg har man på en måte mer energi til å kanskje få til et par reps til på slutten av hvert sett under styrketrening, noe som igjen fører til økt muskelvekst. Det kan også øke konsentrasjonen.

Noen får ingen effekt av kreatin, det er enten pga de tar for små doser eller glemmer å drikke mye vann. Eller så kan det være at de allerede har fulle kreatinlagre fra maten de spiser. Ingen er "immune" mot kreatin.

Noen ting man merker om man tar kreatin vellykket: Man stiger ca. 1kg pga vannøkningen i cellene, man kan kjenne at det er lettere å konsentrere seg, og selvsagt at man kan løfte et par ekstra reps. I styrkesammenheng har det å gjøre med eksplosivitet.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe dette kreatinet. Ta 5g hver dag (1 teskje) sammen med jus, melk eller vann, men er greit om du tar det med noe karbohydrat. Du kan kaste det i grøten eller ta det med en eventuell proteinshake om du vil, bare ikke la det ligge alt for lenge i væske, og hold boksen med kreatinet tørr og utenfor direkte lys. Om du trener styrke så ta 5g før og 5g etter styrkeøkten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...