Gå til innhold

er så mye trening farlig for kroppen min ?

Anbefalte innlegg

jeg er 17 år, veier 60 kg, 172 cm. jeg trener (fotball) 4 ganger med laget og har egen trening andre dager (ca 1 1/2 time hver dag). og jeg går på skolen, jobber av og til rett etter skolen, og trener etterpå. nå har jeg begynt å trene styrke og, så jeg regner med at jeg kommer til å trene styrketrening ca 7-9 timer i uka, så noen dager må jeg trene styrke før fotball treninga eller etter. jeg lurer på om det er greit eller farlig for kroppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Strukturer innlegget og rett på feil! (Sorry, men jeg bare må...)

On topic: Det høres ut som om du trener rimelig mye, men tror nok ikke det er farlig. Det du derimot skal passe litt på er å ikke trene harde styrkeøkter to dager etter hverandre, og ikke ha styrkeøktene for tett på fotballøktene dine. Da vil ikke kroppen ha skaffet seg det nødvendige overskuddet, og selv om kroppen kan tåle noen slike påkjenninger er det lite gunstig med ett slikt program hver uke, og jeg anbefaler deg ikke å gjøre det i det hele tatt. Du vil kun ende opp med en overtrent kropp full av skader og problemer.

2-3 økter med styrke skal i følge læreboken vår i treningslære våre tilstrekkelig, og om du er nybegynner innen styrketrening ville jeg tatt det med ro i starten, slik at du får en progresjon(gradvis økning) i treningen din.

En annen ting er at du også må ta hensyn til er kamper når det gjelder fotballen. Dagen før en kamp ville jeg ikke trent styrke, men heller tatt en rolig joggetur ;)

Så, ja, den treningen du legger opp til er i MINE øyne ikke helt bra for kroppen din.

Hilsen 17 år gammel idrettslinje-elev ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...