Gå til innhold

[Løst]En windows key på 2 pc-er?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

For noen måneder siden ble pc-en min helt rar og alle driverne bare hengte seg opp osv.

Da kjøpte jeg meg Windows xp og instalerte det.

Nå skal jeg kjøpe meg ny pc og har lyst på xp på den. Nå går det ikke ann å kjøpe nye pc-en med xp så jeg tenkte at jeg kunne kjøpe den pc-en uten OS.

 

Da lurer jeg på følgende:

 

Kan jeg bruke den xp-en jeg kjøpte til den gamle pc-en på den nye lovlig?

Og får jeg oppdateringene da eller blir det slik copyrigth greier?

Siden jeg skal kjøpe pc-en uten OS, er alle driverne instalert når jeg får pc-en eller må jeg lete rundt på nettet i flere uker for å finne drivere?

 

Takker for alle svar :D

 

Mvh

Hans Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har i teorien ikke lov til å installere XP på to pc-er. Regner med du ikke vil få validert den andre XP-en. Kjøper du pc-en uten operativsystem vil det ikke være noe installert på den, så du må finne driverene på nett, eventuelt på cd-platen som kommer med pc/hovedkort.

Lenke til kommentar
Du har i teorien ikke lov til å installere XP på to pc-er. Regner med du ikke vil få validert den andre XP-en. Kjøper du pc-en uten operativsystem vil det ikke være noe installert på den, så du må finne driverene på nett, eventuelt på cd-platen som kommer med pc/hovedkort.

 

Men sånn siden jeg kjøpte en orginal cd men Windows XP så må no jeg ha rettigheter til å instalere den på så mange pc-er jeg vil. Eller?

Lenke til kommentar
Nei. Lisensen gjelder en PC.

OEM-versjonen er i tillegg ikke overførbar til ny PC (se lisensreglene. NB, enkelte unntak ved ødelagt hardware). Standard MS-utgav kan flyttes til ny maskin men avinstalleres på den gamle maskinen.

 

Så hvis jeg avinstalerer Xp på den gamle pc-en så kan jeg "automatisk" bruke den på den nye?

Lenke til kommentar

Det kommer an på.

Dersom XPen fra den gamle Pcen fulgte med da du kjøpte Pcen, er dette en såkalt OEM-versjon og kan IKKE flyttes til en annen PC. Dersom du kjøpte XP selv for full pris (ca 3k) er dette en retail versjon du kan flytte over til hvilkensomhelst PC (men max 1 om gangen).

Lenke til kommentar
Hva mener du med "automatisk" ?

 

Uten at jeg må kontakte Microsoft og si at jeg skal bruke den på en annen pc.

 

Du må kontakte Microsoft , dette grunnet at lisens keyen din allerede ar aktivert på en annen hardware . Som igjen gjør at du ikke får den aktivert når du installerer den på nr.2 PCn da den har en helt annen hw hash id. Derfor du ringe.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det kommer an på.

Dersom XPen fra den gamle Pcen fulgte med da du kjøpte Pcen, er dette en såkalt OEM-versjon og kan IKKE flyttes til en annen PC. Dersom du kjøpte XP selv for full pris (ca 3k) er dette en retail versjon du kan flytte over til hvilkensomhelst PC (men max 1 om gangen).

 

Hei.

 

Jeg kjøpte xp seperat for 1.5k.

Er det OEM-versjon da?

Lenke til kommentar

Dersom det var noe likt denne, låses lisensen til den første maskinen du installerer det på. Klart du kan installere denne på en annen maskin, og til og med lure folka som jobber på MS til å gi deg en ny aktiveringskode, men du bryter da lisensreglene, og har da noe som kan sammenlignes med en piratkopi.

Lenke til kommentar
Det kommer an på.

Dersom XPen fra den gamle Pcen fulgte med da du kjøpte Pcen, er dette en såkalt OEM-versjon og kan IKKE flyttes til en annen PC. Dersom du kjøpte XP selv for full pris (ca 3k) er dette en retail versjon du kan flytte over til hvilkensomhelst PC (men max 1 om gangen).

 

Hei.

 

Jeg kjøpte xp seperat for 1.5k.

Er det OEM-versjon da?

 

Høyreklikk på min datamaskin på desktoppen og velg egenskaper - slik at du får frem product ID.

ID med XXXXX-OEM-YYYYY-ZZZZZ er et OEM system/lisens.

 

 

Da vil du se OS type.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Dersom det var noe likt denne, låses lisensen til den første maskinen du installerer det på. Klart du kan installere denne på en annen maskin, og til og med lure folka som jobber på MS til å gi deg en ny aktiveringskode, men du bryter da lisensreglene, og har da noe som kan sammenlignes med en piratkopi.

 

Ok.

 

Men var OEM som låste seg til den første maskinen?

Lenke til kommentar

OEM er ifølge lisensierings betingelsene KUN til en bestemt maskin og følger denne maskinen til den dør og kan ikke vidreføres/flyttes til en *annen* maskin.

Det vil si den er *oppbrukt* på den første maskinen man installerte med *den* produktkeyen og aktiverte windows.

 

Eks på min Vista 64bits (man ser det på produkt id at det er OEM , er samme på XP.)

post-35394-1243109384_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
OEM er ifølge lisensierings betingelsene KUN til en bestemt maskin og følger denne maskinen til den dør og kan ikke vidreføres/flyttes til en *annen* maskin.

Det vil si den er *oppbrukt* på den første maskinen man installerte med *den* produktkeyen og aktiverte windows.

 

Eks på min Vista 64bits (man ser det på produkt id at det er OEM , er samme på XP.)

 

OK.

 

Da må jeg nok bla ut litt mer peng da.

 

Eller hvordan funker Linux?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...