Gå til innhold

bli lærer uten å gå lærerhøyskolen

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst til å bli lærer, helst innen noe med formgivning..

Jeg har for dårlige karakterer til å komme inn på lærerhøyskolen (allmennlærer er det man blir da? øh, er litt forvirra men.. jeg mener den vanligste lærer-utdanninga) man må ha ehm 3,5 i snitt eller noe, pluss 3 i både norsk og matte! jeg hadde kommet inn, hadde det bare ikke vært for mattekarakteren min som er 2!

Jeg snakka med mattelærern min her om dagen og spurte hva slags utdanning han hadde tatt.

Han sa han hadde studert 3 år med noe matte-fag, og deretter tatt ett år med pedagogikk, og da kunne han bli lærer fra 5 klasse til 3 videregående!

Dette virker litt bedre for meg, og er det noen som kan bekrefte dette?

Har pratet med fler folk om det, men de rynker bare på nesa og sier at skal jeg bli lærer, så må jeg nok ta sånn vanlig lærerutdanning...

har også sett på en sånn skole der du kan bli lærer for steinerskolen, og den linja trenger man ikke 3 i matte for å komme inn på :p Men jeg vet ikke helt om jeg vil ta den....

ellers, andre måter å bli lærer på annet enn den vanlige lærerutdanninga?

Har helt lyst til å bli lærer innen noe med formgivning.. men vurderer også engelsk... spørs bare hvor mange år med engelsk jeg trenger da :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt kan du undervise på vgs med bare ett grunnfag/årsstudium pr fag. Dvs 20 vekttall, eller 60 studiepoeng.

F. eks. med 20 sp. i historie kan der undervises i historie. Har man ikke PPU (pedagogikk) jobber man som ufaglært. For å få fast lærer jobb må man ha ett år PPU i tillegg.

Sjølsagt er det flere som underviser uten lærerutdanning (på vgs) , men de har ofte en bachelor eller master grad i ett eller annet. HAr en PPU i tillegg - blir man hhv adjunkt med opprykk eller lektor med opprykk.

Lenke til kommentar

På hvilket nivå er det du ønsker å være lærer?

Det er vel bare for å være vanlig allmennlærer (opp til grunnskole) at de krever 3 i matte, og ja, det går heeelt fint an å utdanne seg til lærer ved andre måter, men da blir du ikke allmennlærer (og det gjør jo ærlig talt ingenting).

Spørsmålet er hvilke fag du ønsker å undervise i, og på hvilket nivå (grunnskole eller vgs?) og så tar du utgangspunkt i det. Er forøvrig mange tråder her om samme emne hvis du søker litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...