Gå til innhold

Virker dette som et bra kosthold?


Anbefalte innlegg

Frokost

 

1 egg

1 Møllers Total (Et komplett kosttilskudd)

200g Havregryn med Skummet melk

Drikke et glass skummet melk

1 rå gulerot

 

 

Lunch

 

200g Havregryn med Skummet melk eller vann

 

 

Middag

 

200g Havregryn med Skummet melk eller vann

1 rå gulrot (Til kvelds hvis ikke tilgjengelig)

 

 

Kvelds

 

1 rå brokkoli

200g Havregryn med Skummet melk

Drikke et glass skummet melk

 

 

Vil jeg få i meg de proteinene jeg trenger, og det jeg ellers trenger? Jeg får det jeg trenger i følge referanseverdien til Mat på Data fra Mattilsynet (Mann 18-30 Svært Aktiv)

 

 

 

MANN 18-30 ÅR. Svært aktiv

 

NÆRINGSSTOFF REFERANSE

 

Energi,kcal 3301

Protein,g 121,8

Fett,g 111,9

Mettet+transfetts.*,g 34,5

*Trans fettsyrer,g 3,5

Cis-enum. fetts.,g 43,1

Cis-flerum. fetts.,g 25,8

Kolesterol,mg -

Karbohydrat,g 446,5

Stivelse,g -

Mono+disakkarid,g -

Kostfiber,g 41,4

Tilsatt sukker,g 81,2

Alkohol,g -

Kalsium,mg 800

Jern,mg 9,0

Natrium,mg 2800

Kalium,mg 3500

Magnesium,mg 350

Sink,mg 9,0

Selen,µg 50

Fosfor,mg 600

Vitamin A,RAE 900

Vitamin D,µg 7,5

Vitamin E, alfa-TE 10,0

Tiamin (Vit B1),mg 1,50

Riboflavin (Vit B2),mg 1,70

Niacin-ekv., NE 20,0

Vitamin B6,mg 1,60

Folat,µg 300

Vitamin C,mg 75

Vann,g -

 

 

 

Noe av tanken var å helle 200g i en shakebeholder og ha med meg 2 slike når jeg stikker hjemme i fra, slik at jeg alltid har havregryn tilgjenglig. Noen andre forslag til tørt innehold jeg kan ha med havregrynen i shaker'n? Smak er ikke så viktig.

 

Noen innspill? Trenger jeg å spise kjøtt? Noen måte jeg kunne ha levd sunnere på? Skal brukes i kombinasjon med mye kondisjonstrening, og noe styrketrening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fins det altså et program (mat på data) som regner ut alt dette for deg, når du skriver inn hva du spiser? Så ellers bra ut forresten, men kanskje litt lite variert? Følte det var bare havregryn og melk med noen innslag av grønnsaker her og der. Det er vel kanskje mer enn nok, men kanskje få inn noe mer frukt for vitaminer og slikt? Eventuelt mer fett?

Lenke til kommentar

Du ser sunn ut iallefall. havregryn er sunt, skummet melk er godt redusert på fettet i forhold til hel melk. gulrot og brokkoli er bra saker. Bare ikke spis rå poteter, de er giftige hvis du ikke koker de. Du får godt med energi gjennom havregryna, det er nesten et kilo om dagen du inntar der.

 

hvis du bruker 5 dl melk for hver porsjon havregryn og du bruker 200 gram havregryn, så vil det måltidet gi 42,5 gram proteiner. alle de 4 porsjoner med havregryn + 2 glass melk gir 183,2 gram proteiner. da har jeg ikke regnet med egg og andre ting i kosten din. så du ligger høyt på proteininntak i måltidet ditt. ser ikke ut som du behøver noe tilskudd iallefall. alt etter hvor mye proteiner du trenger, det må du beregne ut fra vekten din, hvis du tar 2,5 gram protein per kilo kroppsmasse. 200 gram protein daglig er fint for en på 80 kg og som er på bulk.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Første som slo meg var at det er ett utrolig ensporet kosthold! Greit nok at det er en del sunt der, og at proteininntak vil være ok... men hvor lenge holder man ut noe sånt? Forøvrig er jo havregryn tradisjonelt "byggemat" for de som trener mye styrke. Du sier du trener mye kondisjon og noe styrke - hadde det vært omvendt hadde kanskje så mye havregryn vært noe...

Fisk og kjøtt bør også inngå i ett kosthold. Ville uansett vurdert og blandet selolje og/eller MCT olje i en av havregrynblandingene daglig.

Mer frukt og bær for litt karbohydrater også - 5 om dagen bør være både grønnsaker og frukt/bær.

 

Anbefaler at du i det minste tar en titt på kostholdsplanen i Health & Fitness konseptet hos http://www.myrevolution.no - selv om det ikke nødvendigvis er fasit for alle, så står det en del klokt der!

Lenke til kommentar
Lykke til. Holder du ut med det der i meir enn nokon veker skal du få ei flaske fun light.

 

Men, alvorlig talt må du ha meir variasjon og få i deg meir fett og protein og mindre karbo.

Mangelsjukdommar ftw.

 

Som hva da? Noen idéer?

 

Og hva slags mangelsykdommer tenker du på? Jeg får dekket alle vitamin behovene mine og Omega Fettsyrene, samt Protein behovet mitt. Ingenting spesifikt jeg mangler her. Får i meg nok Kalsium og Jern også

Lenke til kommentar
Ja, jeg også savner kjøtt/fisk. Dette er gode kilder til godt protein, selv om du kanskje dekker behovet for antall g protein gjennom gryn/melk.

 

Jeg er ingen vegeterianer, men syntes det blir unødvendig å spise kjøtt, dersom jeg kan unngå det, uten å mangle noe.

Fisk derimot er en annen sak :)

 

 

 

 

Hva med dette:

 

Frokost

 

1 egg

1 Møllers Total (

200g Havregryn med Skummet melk

Drikke et glass skummet melk

Drikke et glass med 100% Appelsin Juice

 

 

Lunch

 

200g Havregryn med Skummet melk eller vann

 

Middag

 

Alternativ 1:

 

200g Havregryn med Skummet melk eller vann

2 rå gulrøtter (Til kvelds hvis ikke tilgjengelig)'

 

 

Alternativ 2:

- Gryte med garbanzobønner, linser, grovhakkede tomater og andre blandinger (Forslag til sunt innehold til gryte? Helst hermetisk)

- Laks, Erter og Gulerøtter

- Annet?

 

Kvelds

1 rå brokkoli

200g Havregryn med Skummet melk

Drikke et glass skummet melk

Lenke til kommentar
alle ting jeg har prøvd var vemmelig

 

Hva har du prøvd, og hva er vemmelig i dine øyne (eller rettere sagt munn...)?

 

Eneste jeg har prøvd på i blender, er følgende;

 

-havregryn

-skumma melk

-sjoko proteinpulver/jordbær proteinpulver (ikke sammen, men i 2 forskjellige blandinger)

-1/2-1 banan

-Sans vaniljeyoghurt

 

Begge blandingene (sjokolade og jordbær) ble nå ganske gode synes jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...