Gå til innhold

Ny gaming pc AMD/ATI og Intel/Nvidia

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kommet til det stadium at jeg skal ha komplett ny pc samt kjøpe ny pc til en kompis.

Det er en stund siden jeg gjorde noe med pc sist sitter med Nvidia 7800 samt amd xp 3000+ prossesor så kan vel si at jeg trenger et komplett nytt system. :p

Det ene oppsettet er AMD/ATI det jeg vil ha

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=89105

er usikker om jeg skal gå for 2x4770 eller 4890/4870 skjermkort etter kvart så skal jeg oppgradere cpu samt kjøpe nyt skjerm kort. slik at det blir 2X eller 3X skjerm oppsett i pc. har skjerm og tastatur. blir sikkert nytt tastatur om en stund.

nåværende budsjet ca 10k

Det andre er en Intel/nvidia det kompisen min vil ha siden han har mere å rutte med en meg.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=98254

lurer på om dette systemet er brukbart samt om jeg bør kjøpe ny vifte til cpu eventuelt anna skjermkort. etter et år eller to så blir sikkert cpu byttet ut samt et nyt skjerm kort. eventuelt anna skjerm mend ca pris 2000-2500.

et budsjet på ca 15k+

jeg tror alle komponentene er kompatible med kvarandre.

noen forslag om forbedringer?

Endret av Destro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå står det 3 skjermkort i handlevognen din. Men så lurer jeg litt på endel valg der, særskilt hviss du er på jakt etter mestmulig ytelse for penga. Men det er alle gode komponenter. 2x4770 vil yte 15-20% bedre enn 1 stk 4890 i de fleste spill out off the box, faktisk så kan dee knkurere med gtx280 i mange spill. Derimot så er ikke så vidt jeg vet ytelesøkning så enorm fra 2 til 3 grafikkrt, regner med at det er derfor du bruker så mye på psu.

Men dersom du ønsker mest mulig for penga, Her er et oppsett som kjører fra kompisen din sin rigg i spill out off the box. Grunnen til 8 gb ram er at du da dersom du har vista 64 bit kan sette swap fila til 0, noe som forbedrer min framraters. Selvsagt kan du også her gå for 720be og spare litt.

Skal vi opp i AM3 oppsett er det ikke så mye dyrerer, det er i hovedsak 790fx cipsettet som drar opp her. Men her hadde jeg heller gådd for en bedre cpu kjøler, klokker bedre og med dragon oppsettet du velger klokker du jo enkelt.

Når det gjelder 3x4890 f.eks, her er vi oppe i så kraftig grafikkløsninger at pr i dag trenger vi i7-920 klokket til rundt 4 ghz for å få maks ut av det. Men opp til vel 4870x2 merker du ikke fskjell på i7 og phii. Hehe, dersm du ikke spiller på low, og da kun ser på benchmarks.

Lenke til kommentar

takker for de innspillene

for å svare på eventuele spørsmål someventuelt har kommet opp en liten fordypning i noen av valgene.

Grunnen til så høy psu er at den skal holde en stund, veit ikke helt om det har noe å si

om psu ikke blir kjørt på opp mot max.

kan gå ned i max wat på PSU men er litt usikker siden jeg ikke er helt sikker på eventuele framtidige utfordringer den vil få. derfor for å væra på den sikre siden. slik at det ikke blir et ustabil system på grunn av litt for lite PSU.

En anna ting er at den skal eventuel klare nyere prossesorer/ grafik kort ved evebtuel oppgraderinger. Fra 1 til 2 og eventuelt 3 det gjelder for så vitt begge oppsetene.

På Amd oppsettet så skal jeg ha AM3 sokket siden det er mest framtids rettet og går for den prossesoren for å være sikker at hk støtter den fra starten av siden jeg skal oppgradere den om et års tid.

skal ha begge oppsetene vis det er lit uklart.

Det som gjorde at jeg hadde 3 gfx kort i amd oppsetet var eventuelt for å høre om viftebråk

men siden det ikke er så mye å tjene på 3 gfx kort enda så blir det sikkert 1x4870 eller 1x4890 med en oppgradering om et års tid til 2 eller til det nye gfx kortet til ATI.

samt will kjøre xp 32 bit eventuelt til win7 kommer. er ikke helt en fan av vistan :p

og ja jeg vet at xp ikke klarer å utnytte mere en 3GB ram, kommer til å kjøpe mere ram vis det blir kjøpt win7 og da 4xGB til samt 6GB til på Intel oppsetet.

skal høre med forskjelige webshoper om hva de kan tilby på de forskjelige delene siden det blir en ordre på bort i mot +25k

Og som sakt så er delene litt flytende og kan tillpasses de eventuele webshop men tar sikkert de webshopene som har mest mulig deler av oppsetet så vi får en ca samenlignbar pris på oppsetet eventuelt kjøper den delen fra en anna plass.

Får håpe dette løste opp i noen spørsmål.

og igjen takker for inspill. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...