Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piaggio Scooter Teknisk Problem!

Anbefalte innlegg

Har ett par spm. angående scooter batteri. Har kjøpt en brukt Piaggio Nrg Power 06 mod, men batteriet er flatt. Skal ikke batteriet lade seg etterhvert som scooteren blir kjørt?

Hvordan finner jeg ut hvor mange volt batteriet er pÅ? Har hørt at man skal telle "cellene" på batteriet og gange med 2, men er cellene disse "vri-knappene" som sitter på toppen?

Takk For Svar

Endret av olsen16
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge dynamoen din virker, og batteriet ditt funker så skal det lade seg ja.

Men om batteriet ditt er ødelagt lader det seg ikke, eller veldig veldig lite. Selv etter lading med skikkelig lader.

Jeg er rimelig sikker på at det er 12v batteri du har. Det står jo som regel på batteriet..

Ah er ikke så farlig om du tar et med mer, mer ah så "virker" batteriet lenger. Bare pass på at det passer der batteriet skal, da de varierer i størrelse alt etter hvor mange Ah de har.

Lenke til kommentar
Har ett par spm. angående scooter batteri. Har kjøpt en brukt Piaggio Nrg Power 06 mod, men batteriet er flatt. Skal ikke batteriet lade seg etterhvert som scooteren blir kjørt?

Hvordan finner jeg ut hvor mange volt batteriet er pÅ? Har hørt at man skal telle "cellene" på batteriet og gange med 2, men er cellene disse "vri-knappene" som sitter på toppen?

Takk For Svar

Alle batterier har ca 2,1 volt pr celle i toppstand. Det finnes idag ingen mopeder med 6 volt batteri og el.start.

Ladesystemet på en moderne scooter er ikke laget for annet en vedlikeholdslading, dvs toppe det opp mellom hver start. Du får ikke ladet det til topp uten en god lader.

På mange batterier så finnes ingen "vri-knapper", men gjør det det, sørg for at veskenivået holder riktig høyde og at syrevekten på alle cellene er 1.28 toppladet.

Må du skifte det ut så styr gjerne unna biltema batteriene...

Lenke til kommentar
Fordi?

Biltema batteriene er veldig gode. Har sett noen tester også mener jeg, men husker ikke hvor.

Så selv om de ikke koster like mye som andre så er de fortsatt gode.

Jeg hatt flere tilfeller av defekt regulator/likeretter som har dukket opp rett etter montering av nytt biltema-batteri.

De testene, var de av "bilbatterier". Har du en link?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

okei, dette kan kanskje være et idiotisk spørsmål, men kan jeg starte scooteren selv om batteriet er flatt? (har vivacity 2003)

Selv om batteriet er flatt - vil lysene, display osv fortsatt fungere?

Lenke til kommentar
BIltemavarer er generelt av veldig dårlig kvalitet..

Åja?

Som hva?

Har mye fra biltema jeg, og kan ikke akkurat klage på noe særlig av det enda.

Batteriene er jo blitt kåra til best i test, men kommer ikke helt på hvor det var..

Har selv brukt biltema batteri, og det funker minst like bra som de orginale som var i.

Samme hører jeg fra brødrene mine ang bilbatteri.

Det skal gå ann å starte den selv om du ikke har batteri ja.

Det er sykkler med innsprøytning som sliter uten batteri :p

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...