mortenandre Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Hei, vi har Lyse Altibox familie 10 mbit/s. Til vanligt måler jeg dette på Itavisens speedometer: Nedlastingshastighet: 774 kbit/s (1 000 000 bytes på 10,336 sek) Opplastingshastighet: 2 238 kbit/s (2 000 000 bytes på 7,148 sek) Dette er jo ekstremt dårlig, det skal jo være 10 mbit/s opp og ned... Men hvis noen på nettverket laster ned noe, ser på web-tv eller lignende, synker måleresultatet helt ned til 70 kbit/s. Dette er helt på trynet og jeg blir irritert av å sitte med Lyse bredband, som går tregere enn modem... Hva kan dette skyldes? Har ikke ringt til Lyse enda. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Enkelte speedometre er dårlige på å måle nøyaktig, f.eks tptest er en av de bedre: http://www.bredbandskollen.se/ Er du tilkoblet via trådløs eller kabel? Hvor mange maskiner er det på nettverket? Husk at det er 10/10mbit på deling over hele nettverket, og da kan hastigheten fort synke om noen f.eks laster ned. Lenke til kommentar
mortenandre Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Enkelte speedometre er dårlige på å måle nøyaktig, f.eks tptest er en av de bedre:http://www.bredbandskollen.se/ Er du tilkoblet via trådløs eller kabel? Hvor mange maskiner er det på nettverket? Husk at det er 10/10mbit på deling over hele nettverket, og da kan hastigheten fort synke om noen f.eks laster ned. Vi er 4 pc'er på nettverket. Alle har trådløst. Dette er på en hybel i Sandnes. Hjemme hos meg har vi også Lyse, men der er det ingen problem. Har hastigheter opp til 1 mbit/s på nedlastning. Og det er ikke noen problem med tregt nett hvis f.eks. µtorrent står på. Men tror jeg vet hva som kan være feil, det er nok noe med noen porter i ruteren/hjemmesentralen til lyse. Det er en type, som sender trådløst signal rett ut fra hjemmesentralen. Jeg kommer ikke inn på på ruteren, siden jeg ikke vet passordet og brukernavnet. Jeg skal ringe til Lyse imorgen og hørre med dem. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Er nok noen andre på linjen som laster ned eller lignende, 4aktive brukere, da er ikke 10mbit så særlig mye. Så da er det nok en oppgradering av linjen som anbefales. Edit: Treg linje når dere er flere PC`er kan ha med antall connections ut mot nettet å gjøre. Endret 17. mai 2009 av Samcki Lenke til kommentar
mortenandre Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Er nok noen andre på linjen som laster ned eller lignende, 4aktive brukere, da er ikke 10mbit så særlig mye.Så da er det nok en oppgradering av linjen som anbefales. Edit: Treg linje når dere er flere PC`er kan ha med antall connections ut mot nettet å gjøre. Det går like tregt uansett om det er en eller flærne pcer på nettverket... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4134532 Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Samme hastighet etter omstart av hjemmesentralen(routeren)? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Direktekoble en datamaskin til port 4 på hjemmesentralen ( den markert PC). skru av alle andre maskiner som bruker wifi(just in case) steng alle bakgrunnsprogrammer på maskinen du har direktekoblet Kjør tptest.se og se hva resultat du får. Jeg får ca 11Mbits ned og opp. Lenke til kommentar
M00ds Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Nedlastingshastighet: 9 593 kbit/s (10 000 000 bytes på 8,339 sek) Opplastingshastighet: 1 443 kbit/s (2 000 000 bytes på 11,088 sek) Det får jeg Lenke til kommentar
mortenandre Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Nå fikk jeg plutselig: Nedlastingshastighet: 11 299 kbit/s (10 000 000 bytes på 7,080 sek) Opplastingshastighet: 10 101 kbit/s (2 000 000 bytes på 1,584 sek) Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Anbefaler og bruke www.speedtest.net istedet for tptest.se. Hos speedtest.net kan du velge hvilken server den skal sjekke opp imot, hos tptest.se er det kunn Stockholm. Speedtest.net viser også bedre resultat en tptest.se hos meg. Endret 24. mai 2009 av Merkoen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå