Gå til innhold

SilentNET spillmaskin for 2009 - Budsjett under 20 000,-

Anbefalte innlegg

Oversikt over komponenter til ny datamaskin

SilentNET spillmaskin 2009

I tilfelle andre har nytte av mitt oppsett så har jeg satt sammen en post med informasjon. Dette kan være aktuelt for de som er ute etter en relativt kraftig maskin, men som samtidig stiller krav til støy, uten at det skal koste svimlende mye. ** se kommentar på slutten angående pris! **

Kabinett: Antec Performance One P182 - [ bilde ] [ Pris: 1 187,- ]

Strømforsyning: Seasonic M12D 850 W - [ bilde ] [ Pris: 1 993,-] [ Multicom ]

Prosessor: Intel Xeon W3520 - [ bilde ] [ Pris: 2 490,- ]

Prosessorkjøler: Thermalright ULTRA120 Extreme - [ bilde ] [ Pris: 495,- ] [ Netshop ]

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 285 - [ bilde ] [ Pris: 2 772,- ]

Hovedkort: EVGA X58 3X SLI - [ bilde ] [ Pris: 2 294,- ]

Minne: Corsair Dominator DDR3 (3x2GB) - [ bilde ] [ Pris: 1 369,- ]

Optisk enhet: Plextor PX-860SA - [ bilde ] [ Pris: 399,- ]

Lagringsenhet: Intel X25-M 80 GB SSD - [ bilde ] [ Pris: 2 806,- ] x2

Total kostnad: 18 511,- pluss frakt.

Maskinen er satt sammen med tanke på spill, men den skal også kunne brukes til de fleste applikasjoner, og by på jevnt god ytelse uansett oppgave. I tillegg kommer ekstra kostnader til skjerm, tastatur, mus, høyttalere og annet tilbehør. Maskinen ovenfor er beregnet for meg, og har derfor ingen harddisk for lagring av store mengder data f.eks. Målet er å få en stabil og god plattform, med muligheter for videre oppgraderinger på et senere tidspunkt. Flere av disse komponentene har jeg fra før, fra min nåværende maskin, og prisen sånn totalt sett vil derfor være noe lavere. Andre vil kanskje bytte ut noen av disse med andre og nyere produkter som er tilgjengelig nå, men som ikke var det den gangen.

Den opprinnelige maskinen har kabinett, lagringsenhet og prosessorkjøler fra listen over. I tillegg til en del kabler, og vifter, som vil bli brukt opp igjen.

Det meste er ganske rett fram og selvforklarende. De to diskene skal settes opp i raid 0 for økt ytelse, og skal brukes som systemdisk. Installasjon av operativsystem, programvare og spill. All form for lagring ut over dette blir gjort på NAS, som har mer enn nok plass, i motsetning til denne maskinen. Andre vil nok kanskje legge til en stor harddisk for lagring i tillegg.

Maskinen skal ha et relativt lavt støynivå, samtidig som den gir nok ytelse til å ikke begrense mulighetene for spilling.

** Dette er ikke på noen måte spesielt mye bang for bucks, og man vil kunne få tilnærmet lik ytelse for betydelig mindre penger! **

PS: Prisene er hentet den 17. mai 2009, fra Amentio, med mindre annet er spesifisert.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det ikke mye bang for the buck sammenlignet med mye annet nei...

Jeg ser for meg et problem med dette oppsettet, det ene er varme, og det andre er støy pga. varmen.

Ville valgt et P183 istedetfor P182, eller lagt til en kama bay på P182 for å unngå dette.

Jeg ser også at du ikke har valgt noen spesielle vifter, som igjen blir endel av varme + støy-problematikken om du har tenkt å bruke antec tricool-viftene. Her ville jeg brukt Scythe S-FLEX 120mm 1200rpm vifter og justert viftehastighet fra hovedkort vha. speedfan o.l.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg et problem med dette oppsettet, det ene er varme, og det andre er støy pga. varmen.

Ville valgt et P183 istedetfor P182, eller lagt til en kama bay på P182 for å unngå dette.

Jeg ser også at du ikke har valgt noen spesielle vifter, som igjen blir endel av varme + støy-problematikken om du har tenkt å bruke antec tricool-viftene. Her ville jeg brukt Scythe S-FLEX 120mm 1200rpm vifter og justert viftehastighet fra hovedkort vha. speedfan o.l.

litt off-topic men du hørtes ut som du viste hva du pratet om, noen kommentarer til mitt oppsett (i signaturen min)?

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan quote meg selv her "Den opprinnelige maskinen har kabinett, lagringsenhet og prosessorkjøler fra listen over. I tillegg til en del kabler, og vifter, som vil bli brukt opp igjen."

Jeg har mao tenkt å bruke opp igjen en del Noctua vifter som jeg har. Varme er ikke et problem i mitt nåværende oppsett, i samme kabinett, og med delvis de samme viftene. Skal kjøpe et par nye Noctua i tillegg til de jeg har. Støy er veldig individuelt, men personlig opplever jeg det som veldig stille. Noctua vifter på skjermkort, prosessor, og i kabinettet. Pluss ssd disk og en meget stille psu.

Lenke til kommentar
Det finnes også en 750W utgave av M12D. Så langt har jeg bare sett den hos Komplett.

Hva slags kjøler skal du bruke på skjermkortet? Jeg går ut i fra at det er viftene der som bråker mest.

Tenker jeg kjøper en Thermalright kjøler til skjermkort. Slik som jeg har i dag på mitt 8800 GTX. Det lager i alle fall ikke lyd overhodet per i dag. Selv under full load. HR-03 GTX f.eks. Pluss en VRM heatsink. Per i dag bruker jeg HR-03 Plus med en 92mm Noctua.

Men uansett, bråk under load er irrelevant, da man uansett bruker lyd på spill etc. Så vi får se. Kan aldri tenke meg at 285 GTX støyer noe særlig idle, eller ved skrivebordsarbeid.

Lenke til kommentar
kjører ike gtx 285 40% vifte uansett idle eller load? må endre med programvare har jeg hørt..... muuuuulig dette gjaldt gtx 295 ikke sikker

Ser at en del tester nevner at GTX 285 er et relativt stille kort under idle, men at det bråker en smule under full load. Dette er med standardkjøleren selvfølgelig. Men dette vil jeg tro varierer kraftig alt etter hvilken profil hver enkelt produsent har valgt å bruke. Noen kan kanskje kjøre viften på 20% og godta høyere temperaturer, mens andre bruker 50% eller mer, for å få lavere temperaturer. Er uansett noe man kan justere selv etter ønske/behov :)

Lenke til kommentar

Har oppdatert førsteposten med ny prosessor, og er nå mer eller mindre klar til å kjøre på :)

Avventer bare til jeg får bekreftet at minnebrikkene får plass ved siden av TRUE, siden brikkene har relativt høye kjølere. Alle de "gamle" delene som byttes ut med nye er allerede solgt, så prisen for nytt blir ikke så veldig stiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...