RMBB Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Har en gitar med floyd rose på som jeg prøver å stemme. Det verste er 3 strengen(g) Når jeg stemmer den helt ren og trykker inn f.eks andre band. så er det nesten en kvart tone forskjell. Den er en helt ren g men en sur a.. Dette fører da til at hvis jeg tar grepet d å stemmer den slik at det høres bra ut, men etter på tar c hvor 3 streng er åpen høres det surt ut:S Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Velkommen i gjengen. Jeg hater G strengen, den høres alltid drit ut. Men i og med at du har en floydrose så antar jeg at du vet hvodan du stemmer den gitaren. Altså at du finstemmer den nede. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Tja, ikke lett å si hva det kan være uten å ha sett gitaren. Men hvis du svarer på noen spørsmål, så kan jeg kanskje hjelpe deg en bit på vei: 1- Er strengene gamle? Av en eller annen grunn blir gamle gitarstrenger umulig å stemme. Det er mange teorier rundt dette, og noen sier det er en myte, men det er noe jeg har opplevd selv, så derfor spør jeg. 2- Er gitaren korrekt intonert? Dette er egentlig et ja/nei- spørsmål. Gitarer og gitarstemming er bestandig et kompromiss, og det gjelder "å stemme gitaren så lite surt som mulig" På grunn av konstruksjon og hvordan vi har delt inn skala og toner, kan faktisk en gitar aldri bli helt perfekt stemt. 3- Tar du høyde for at med FR så vil alle de andre strengene forandre seg litt når du stemmer en streng? Det kan være en tålmodighetsprøve å stemme en gitar med FR. Hvis FR ikke er riktig justert, slik at kniv-eggene balanserer perfekt med draget av fjærbelastningen, er det en umulighet. Plent håpløst. Så derfor- er FR justert helt rikig? Korrekt justert er en FR- gitar en drøm å vedlikeholde. Man trenger nesten aldri å stemme den. Jeg har en her, fått den tilsendt i posten fra en annen del av landet, og den er fortsatt ren og fin etter et par måneder. Maks av det jeg har trengt å gjøre med stemmejobb er en halv omdreining med med microskruene. Det er altså ikke umulig å stemme en FR- gitar, men det forutsetter at den er riktig justert. 4- Har du akkurat skiftet strenger? Nye strenger trenger litt tid på å "sette seg". Hvis "ja", og du har skiftet strengetype eller tykkelse- se punkt 3. 5- Driver du og tester ut forskjellige stemminger av gitaren? Drop D, stemme ned og så videre? Da er rådet enkelt. Kjøp deg en annen gitar uten FR. De gitarene egner seg ikke til forandringer. Sett den opp, med en type strenger, og hold deg til det. Da er det en knall gitar. Endret 20. mai 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) 1 - Strengene er ikke gamle. Var etter jeg byttet de ble sånn. De er nå ferdig strukket, slik at de holder stemmingen. Jeg gikk ned en dimensjon å måtte justere en del for å få det riktig. 2 - Hva er intonert? :S 3 - Tror ikke jeg har justert den riktig.. Men justerte den så godt jeg kunne, den ligger fint i forhold til kroppen. Noen guide på hvordan den skal settes opp korrekt? 4 - Se svar 1 5 - Nei, har en annen gitar som jeg stemmer ned. Denne er kun stemt i vanelig E Endret 28. mai 2009 av Jyztrik Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Å sørge for at en streng er riktig intonert, er rett og slett å sørge for at det er akkurat like langt fra 1. bånd til 12. bånd som det er fra 12. bånd til stolen. Strengefestet på stolen kan justeres fram og tilbake. Hvis du får en "riktig" oktav på 12. bånd, er det korrekt intonert. Er oktaven for lav, er avstanden for lang, og må kortes inn, og omvednt hvis den er for høy. Bruk gjerne stemmemaskin, og vær på forhånd sikker på at den flytende stolen er riktig justert. Den skal ligge vannrett fra knivpunktene og bakover. Er den ikke frest ned i kroppen, og forsiden på gitarkroppen er flat, vil det si at den skal være paralell med kroppen på gitaren. Om den ligger "fint" eller ikke forteller meg lite. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Ok, det har jeg ikke sjekket. Kan jeg bruke målebånd da eller må det "stemmes" riktig? Stolen ligger vanrett med kroppen fra knivpunktene, brukte en god stund på å justere det riktig. Så det skal være iorden. Takk for informativt svar Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Det er sikkert mulig å måle, men det er bedre å stemme. Bruk en stemmemaskin hvis du ikke har absolutt gehør, eller er utdannet pianostemmer Endret 28. mai 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Har ikkke det så blir nok stemmeren. Noen tips for å eventulet flytte strengfestet med stram streng? Eller må det løsnes hver gang? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvis du vil la være å skru i stykker justeringsskruene, må du nok slakke strengen mellom hver gang. Det er som regel ikke mange gangene som trengs. En strengesveiv er god hjelp. I utgangspunktet skal ikke dette være nødvendig ved strengeskift, men du har jo byttet tykkelse, så noe kan jo ha forandret seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå