Bonselo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Tja, kjem an på kva du likar å lese til vanleg. Eg er sjølv vant til fantasy, og likte desse bøkene fordi det var så annleis enn t.d. Harry Potter og Den Mørke Materien. Bøkene inneheldt veldig mykje refleksjonar over liv og død, kva som er verd å leve for og slikt. For min del, så er desse bøkene litt "pausebøker" når eg nett har lese noko utfordrande. Men ja, eg ville tatt sjansen på dei Lenke til kommentar
unwill Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg likte filmen, men da jeg så filmen ante jeg absolutt ingenting. Ante at det var en vampyrfilm, men ikke om det skulle være high-school-love story, eller action eller hva. De greide å underholde meg under store deler av filmen (men som sagt, hadde null forvetninger til den). Hadde kanskje vært annerledes om jeg hadde lest boka først. Lenke til kommentar
Deathshadow Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg likte filmen, men da jeg så filmen ante jeg absolutt ingenting. Ante at det var en vampyrfilm, men ikke om det skulle være high-school-love story, eller action eller hva. De greide å underholde meg under store deler av filmen (men som sagt, hadde null forvetninger til den). Hadde kanskje vært annerledes om jeg hadde lest boka først. Jeg leste boka etter filmen og jeg likte serien så jeg skaffa resten av bøkene^^ Lenke til kommentar
Deathshadow Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Men hva liker dere best? Boka eller filmen? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Boka garrantert. Fra mine opplevelser vinner alltid boka over filmen. Mye av det som står i bøkene, blir ikke tatt med i filmen. Ellers ville jo filmen blitt altfor lang. Lenke til kommentar
Osecia Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Tja, kjem an på kva du likar å lese til vanleg. Eg er sjølv vant til fantasy, og likte desse bøkene fordi det var så annleis enn t.d. Harry Potter og Den Mørke Materien. Bøkene inneheldt veldig mykje refleksjonar over liv og død, kva som er verd å leve for og slikt. For min del, så er desse bøkene litt "pausebøker" når eg nett har lese noko utfordrande. Men ja, eg ville tatt sjansen på dei Woops, glemte å tilføye hva slags bøker jeg leser. Okay, får vel lese de etterhvert. Men må nok vente litt. Har 4 bokserier som ligger hjemme å venter på meg først Lenke til kommentar
Deathshadow Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Boka garrantert. Fra mine opplevelser vinner alltid boka over filmen. Mye av det som står i bøkene, blir ikke tatt med i filmen. Ellers ville jo filmen blitt altfor lang. Jeg foretrekker også bøkene Lenke til kommentar
Caroline91 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg elsker bøkene! Det er bare så utrolig godt skrevet, og man får virkelig et innblikk i hvordan karakterene har det både innvendig og utvendig Filmen hadde jeg egentlig ekstremt høye forventninger til, og ble dessverre litt skuffet.. men bra nok til at jeg sikkert har sett den 10-15 ganger haha Redd for at dette skal høres ekstremt fjortiss ut, men, jeg digger Lautner og Pattison<3 Lenke til kommentar
iqlizer Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg så Twilight på ny for noen dager siden, å jeg mener den er heilt grei. Filmen holdt nok ikke å se to ganger, og at filmen tapte kvaliteten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-V5wtB5rV Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg så Twilight på ny for noen dager siden, å jeg mener den er heilt grei. Filmen holdt nok ikke å se to ganger, og at filmen tapte kvaliteten. Jeg kan si meg 100% enig der. Lenke til kommentar
trudel Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg liker også bøkene best, selv om det riktignok var filmen som gjorde meg sulten på mer. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Synes den var drittdårlig. Typisk amerikansk å gjøre et vampyrdrama om til nok en High School film. Lenke til kommentar
trudel Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Personlig mener jeg bøkene er ganske så high school de også. En kombinasjon av begge deler, og det er det jeg liker ved bøkene. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg lurer på hva jeg kommer til å synes om den neste Twilight-filmen. Jeg likte den første på grunn av mysteriet og den veldig gode, grå og regntunge stemningen de fikk fram av staten Washington på USAs nordvestkyst. Nå som terningen er kastet og premisset er avslørt, blir det spennende å se hvordan neste film eventuelt kan skape en god opplevelse for meg. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg lurer på hva jeg kommer til å synes om den neste Twilight-filmen. Jeg likte den første på grunn av mysteriet og den veldig gode, grå og regntunge stemningen de fikk fram av staten Washington på USAs nordvestkyst. Nå som terningen er kastet og premisset er avslørt, blir det spennende å se hvordan neste film eventuelt kan skape en god opplevelse for meg. WTF? Regntunge stemningen? Mysterie? Var det skikkelig mystisk hvem som var vampyrene i filmen? Det var åpenbart allerede etter første scene hvor du ser dem, og de bare er vanlige High School-elever. Jeg kan ikke skjønne at dette er en film som folk henger seg opp i. Det er en møkkafilm som burde vært glemt for lengst. Det finnes bokstavelig talt hundrevis, kanskje tusen slike filmer som er produsert opp igjennom årene. Endret 28. mai 2009 av Ramius Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 WTF? Slike infantile bemerkninger gjør deg en bjørnetjeneste. Regntunge stemningen? Jepp, fin, grå stemning som ble portrettert på en utmerket måte. God miljøskildring. Mysterie? Var det skikkelig mystisk hvem som var vampyrene i filmen? Det var åpenbart allerede etter første scene hvor du ser dem, og de bare er vanlige High School-elever. Jeg hadde ingen anelse om hva denne filmen dreide seg om, og mysteriet i starten var derfor fengslende. Jeg syns det ikke var åpenbart i det hele tatt. Hvilket argument forsøker du å fremme her? Det er ikke aksiomatisk å forstå at de er vampyrer første gang man ser dem, og hva mener du med "og de er bare vanlige High School-elever"? Hva skal dette ha å si for om jeg burde ha skjønt tegninga eller ikke? Jeg kan ikke skjønne at dette er en film som folk henger seg opp i. Det er en møkkafilm som burde vært glemt for lengst. Det finnes bokstavelig talt hundrevis, kanskje tusen slike filmer som er produsert opp igjennom årene. De som eventuelt "henger seg opp i" denne filmen er jo de som tydeligvis hater den over alt på jord Selv om den grunnleggende handlingen har blitt fortalt tusenvis av ganger før, har ikke dette noe å si da fremstillingen i denne filmen er rimelig god. Atmosfære, mysterie og stemning sørger for det. Poenget mitt var om neste film vil bidra like positivt, siden en vesentlig del, mysteriet, er borte. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Porselenshuden, stillheten og de markerte øynene fortalte meg med en gang at de var vampyrer. Dette er nå klassiske vampyrtrekk, og det er svært skjeldent at jeg ser på en film jeg ikke aner noe om. Det tror jeg faktisk aldri skjer lenger. Jeg kan ikke helt se for meg at andre over 20 gjør det sånn. At de bare går å kjøper en bilett til et eller annet som de aldri har hørt om og setter seg ned å ser på filmen. Da må du hverken ha lest en anmeldelse, sett en trailer, lest nyheter om skuespillerne eller regissørene eller noe som helst. Og hvis du er engasjert i film uten å gjøre noen av de delene, så høres du ganske tilbakestående ut - bokstavelig talt, fra samfunnet altså. Var det noe mer enn den grunnleggende handlingen? Liten drittunge jente forelsker seg i en drittunge vampyr, det er ikke bare lett, og plutselig blir hun offer for en vampyr, og da må hun reddes. Det argumentet med god miljøskildring kjøper jeg ikke. Det var ikke noe enestående ved miljøskildringen, og da dette bare er en High School film så er det stort sett oppbrukte teknikker som selv den uten filmutdannelse kan mestre med håndholdt kamera og stativ. Nok en gang, det er ikke noe mysterie i filmen. Den legger jo heller ikke opp til det. Det er ingen store avsløringer i filmen. At du ikke kan noe om den på forhånd, gjør det jo bare til et mysterie å finne ut hva slags film det er. Men det er ikke et godt nok kriterie til å si at filmen er mystisk. Jeg kan late som jeg aldri har sett Toy Story, og kalle den mystisk, fordi jeg må finne ut hva slags film det er, siden jeg ikke har hørt noe om den på forhånd. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Porselenshuden, stillheten og de markerte øynene fortalte meg med en gang at de var vampyrer. Dette er nå klassiske vampyrtrekk, og det er svært skjeldent at jeg ser på en film jeg ikke aner noe om. Det tror jeg faktisk aldri skjer lenger. Jeg kan ikke helt se for meg at andre over 20 gjør det sånn. Det eneste klassiske vampyrtrekket jeg vet om er huggtenner. Ellers er det vel fritt fram for hvilke egenskaper ulike universer gir dem. Jeg trodde folkene i Twilightvar med i et genetisk eksperiment eller noe. Å se filmer jeg ikke vet noe om er en sjelden gave som jeg verdsetter høyt. At du har problemer med å se at andre kan være annerledes enn deg er strengt talt ditt problem alene. At de bare går å kjøper en bilett til et eller annet som de aldri har hørt om og setter seg ned å ser på filmen. Da må du hverken ha lest en anmeldelse, sett en trailer, lest nyheter om skuespillerne eller regissørene eller noe som helst. Og hvis du er engasjert i film uten å gjøre noen av de delene, så høres du ganske tilbakestående ut - bokstavelig talt, fra samfunnet altså. Her begynner du å gå tom for argumenter ved å kalle motdebattant for tilbakestående. Det er egentlig et personangrep, men det går ikke inn på meg. Dine urimeligheter får stå for din egen regning. Var det noe mer enn den grunnleggende handlingen? Liten drittunge jente forelsker seg i en drittunge vampyr, det er ikke bare lett, og plutselig blir hun offer for en vampyr, og da må hun reddes. Slik latterliggjøring kan man foreta seg for enhver film. For eksempel: Transformers: Liten, stygg drittunge (Shia LaBeouf) forelsker seg i ei bertedrittunge, det er ikke bare lett, det er noen roboter involvert og sånn, og så må verden reddes. Med andre ord: Å gjøre narr av grunnhistorier er poengløst, da de er å finne i nesten samtlige aristoteliske verker. Det argumentet med god miljøskildring kjøper jeg ikke. Det var ikke noe enestående ved miljøskildringen, og da dette bare er en High School film så er det stort sett oppbrukte teknikker som selv den uten filmutdannelse kan mestre med håndholdt kamera og stativ. Hva er "bare" en "High School-film"? Musikken, naturbildene, de grå omgivelsene, alt var en herlig stilmiks. Det er sikkert ikke så originalt, men jeg likte det for dét. Lær av Rema 1000; det enkle er ofte det beste. Det er slettes ikke noe behov for vanvittige spesialeffekter og avanserte teknikker for å fremme et slikt miljø. Nok en gang, det er ikke noe mysterie i filmen. Den legger jo heller ikke opp til det. Det er ingen store avsløringer i filmen. At du ikke kan noe om den på forhånd, gjør det jo bare til et mysterie å finne ut hva slags film det er. Men det er ikke et godt nok kriterie til å si at filmen er mystisk. Det er mange filmer jeg ikke vet noe om på forhånd, og flere av disse igjen er ganske åpenbare hva kommer til å handle om. Dette var ikke tilfellet med Twilight for min del, og den ble derfor en god mysteriefilm i første akt. Jeg kan late som jeg aldri har sett Toy Story, og kalle den mystisk, fordi jeg må finne ut hva slags film det er, siden jeg ikke har hørt noe om den på forhånd. Toy Story er en animasjonsfilm med stilistiske markører som leker og barnlig humor. Dessuten er vel Disney-logoen smørt på i starten, så dette er et dårlig eksempel. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Men hvis jeg aldri har hørt om Disney da? Eller aldri sett en animasjonsfilm? Det var ingen miks av stiler i Twilight, og du kan ikke kalle deg interessert i film hvis du ikke vet hva som er typisk for en High School film. Jeg kan nevne et par ting som er typiske. -Det foregår stort sett på High School, og om kvelden, hjemme hos studentene, eller i en bil. -Det er stort sett 17-20 åringer det handler om. -Forelskelse er alt som betyr noe, og alt som skaper problemer -Du har alltid noen som er unaturlig umodne for sin alder, som en klisjéfyllt komikklettelse Og så har du listen med klisjeer som har vært brukt i High School filmer så altfor mange ganger. Som hvor skal den nye eleven i klassen sitte? Ung jente med dagbok og voice over. Ung jente som ikke er som alle andre. Ung jente som får oppmerksomheten til skolens "kjekkeste gutt". Jeg kunne fortsatt i hundretalls med disse klisjeene, de var nok til at jeg kunne forutse handlingen i hele filmen, nesten rett etter at den hadde begynt. Sånn totalt sett er jeg ganske lei av at amerikanerne har ødelagt blant annet vampyren, som egentlig er et monster. For meg føles det ut som det er rett på grensen til de lager et High School drama ut av andre verdenskrig. Det er det eneste som mangler. Nesten alle andre temaer og sjangre er voldtatt av High School i Hollywood. Som historier om drager, riddere, kampsportutøvere, vampyrer, trollmenn og hekser. Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor de synes det er så spennende med High School, da det i virkeligheten er det kjedeligste stedet en kan tenke seg. Virker som hele opplegget er en slags reklamekampanje, ikke bare i Twilight sitt tilfelle, om at hvis du begynner på High School så får du oppleve spennende ting. Endret 28. mai 2009 av Ramius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå