Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt skjermkort vs. 9.04 og drivere

Anbefalte innlegg

Ja da har skjermkortet mitt sagt takk for seg. Mitt Geforce 8600 har plutselig begynt å vise grønne artifakter osv. på alt som har med hardware-rendering å gjøre. Så da er det vel bare å investere i nytt.

Jeg har nylig oppgradert til Ubuntu 9.04, så da lurer jeg på hva som er best å satse på av ATI HD4870 eller Geforce 9800GT, eller lignende. Har hørt at AMD/ATI-driverne ikke helt klarte å følge med i svingene til 9.04, betyr det at jeg bør holde meg unna ATI-kortet, og heller satse på Nvidia?

Bruker også å spille litt COD4 i XP, men det funker da greit med begge kort vil jeg tro. Er vel ikke særlig ytelsesforskjell på disse? Tenker meg et kort for rundt 1000 kr altså.

Takker for eventuelle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD har vel hatt litt ytelsesproblemer, men de kommer jo med oppdatering av Catalyst-driveren hver mnd, så det skal vel gå greit å bruke dem. De begynner også å få rimelig kurante åpne drivere, men de er vel ikke i land med 3D-akselerering der enda.

Nvidia har knallgode *nix-drivere, så det er uansett et trygt valg. Du driter deg vel uansett ikke ut, samme hva du gjør ;) Bare hold deg unna Intel :D

Lenke til kommentar

Nvidiadriverne er mye bedre, og vil gjøre det enklere for deg å f.eks kjøre spill i WINE etc. ATI har vært "up and coming" i lange tider nå, men aldri helt innfridd. Nvidia har hatt god støtte så og si hele veien.

Da gjenstår bare ideologi. Om du uansett ikke har noen betenkeligheter med å benytte deg av ATIs lukkede drivere, gå for Nvidia. Om det er viktig for deg å bruke en fri og åpen driver (som har langt å gå før den er på nivået til de lukkede), gå for ATI eller Intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...