Gå til innhold

Fjerning av dritt med blå isopropanol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, i alle diskusjonene som har vært vedrørende rensemiddel, er det isopropanol som har vunnet. Bruker personlig bare tørkepapir som oftest jeg da, ser ihvertfall rent nok ut med det blotte øye etterpå.. :roll: hehe

Er ikke så nøye på det jeg.. :D

Lenke til kommentar
Ja, i alle diskusjonene som har vært vedrørende rensemiddel, er det isopropanol som har vunnet. Bruker personlig bare tørkepapir som oftest jeg da, ser ihvertfall rent nok ut med det blotte øye etterpå..  :roll:  hehe

Er ikke så nøye på det jeg..  :D

Er nok en fordel å være nøye, det er mye det blotte øye ikke ser. Du vil nok kunne klare å gå ned et par grader om duy gjør jobben ordentlig

Takker for alle svar.

Endte opp med at jeg brukte blå isopropanol og q tips, det funket kjempefint!

Mvh

Andreas Hagmann

Lenke til kommentar

Mange her snakker om å være veldig nøye både med lapping og rengjøring. Hvor er det da slik at alle tester jeg har sett med lapping ("grov" og fin) og rengjøring/påføring (skalpel/finger) viser forskjeller som ligger godt innenfor måleprobens toleranseområdet (altså ingen forskjell)

På meg virker det som om det viktigste er å ha en visuellt plan flate og en visuellt ren core og et _tynt_ lag med goop. Det gir meget godt resultat uansett 600 eller 2000 papir og isopropanol eller tørt tørkepapir.

Utover det er rett montering selvsagt alfa omega.

Tar jeg feil eller har andre seriøse forsøk som viser noe annet?

Lenke til kommentar

På meg virker det som om det viktigste er å ha en visuellt plan flate og en visuellt ren core og et _tynt_ lag med goop. Det gir meget godt resultat uansett 600 eller 2000 papir og isopropanol eller tørt tørkepapir.

Her tar du litt feil. Plansliping er ikke bare for å få en mest mulig plan overflate, men også for å gjøre overflata jevnest mulig. Jo grovere slipepapir en bruker, jo grovere "riper" vil det bli på overflaten, og da vil det lettere samle seg små luftlommer, og luft fungerer som kjent som en isolator (i stillestående stand verdt å merke!). Hvis det ikke samler seg luft i disse "ripene", så vil det samle seg kjølepasta, og jo tykkere lag med kjølepasta, jo dårligere ledes varmen.

Lenke til kommentar

Her tar du litt feil. Plansliping er ikke bare for å få en mest mulig plan overflate, men også for å gjøre overflata jevnest mulig. Jo grovere slipepapir en bruker, jo grovere "riper" vil det bli på overflaten, og da vil det lettere samle seg små luftlommer, og luft fungerer som kjent som en isolator (i stillestående stand verdt å merke!). Hvis det ikke samler seg luft i disse "ripene", så vil det samle seg kjølepasta, og jo tykkere lag med kjølepasta, jo dårligere ledes varmen.

Nja, feil og feil. En test jeg så der det var pusset først og så polert fikk fyren best kjøleresultat før polering (Selvsagt regjort igjen etter polering også) selv om forskjellen var så liten at det ikke kunne defineres som en bedere måling.

Poenget mitt, eller rettere sagt, det jeg har observert, er at så lenge man har en god kjølepasta og rett montering, fungerer også flater man ikke kan speile seg i meget godt. Det er jo derfor vi har kjølepasta. To helt plane flater (noe som ikke finnes) ville jo ikke trenge pasta.

Lenke til kommentar

Husker ikke hvem side det ver men jeg leste (tror det var australsk) en test av forskjellig slipegrad på sinken, og jeg fikk inntrykk av at det var en godt gjennomført test, av seriøse folk, de brukte en kraftig overklokket pc for å produsere mye varme, logget idle og load temp, viste kurver, hadde plenty med bilder, og monterte sinken flere ganger for å utelukke feilmontering, husker at upreppa lå på ca 60'c 700 slipepapir ca 53'c (beste resultat), og helt polert på ca 61'c ( JUMBO plassen). ASII hele veien

Du får vurdere selv, eller lete etter testen, jeg har selv valgt å bruke 800 fordi jeg ikke fikk tak i 700 og det var liten forskjell i testen, det ble brukt 7-8 slipegrader og det var noenlunde jevn stigning/fall i temp fra de to ytterpunktene. ;)

Den som prøver får svar.....

Lenke til kommentar
Husker ikke hvem side det ver men jeg leste (tror det var australsk) en test av forskjellig slipegrad på sinken, og jeg fikk inntrykk av at det var en godt gjennomført test, av seriøse folk, de brukte en kraftig overklokket pc for å produsere mye varme, logget idle og load temp, viste kurver, hadde plenty med bilder, og monterte sinken flere ganger for å utelukke feilmontering, husker at upreppa lå på ca 60'c 700 slipepapir ca 53'c (beste resultat), og helt polert på ca 61'c ( JUMBO plassen). ASII hele veien

Se det ja :)

Villt tippet vil jeg tro det dårlige resultatet med polerte flater er fordi de har et tynnt lag med goop på. Det er ok når man har litt ujevnheter. Ujevnheter både drenerer overflødig goop og mye av goopen trenger opp i rillene. På en polert flate derimot er et tynt lag alt for tykt og der må IMHO man tørke av så mye goop man bare klarer. Det som skal være der trenger raskt inn i ujevnhetene og blir liggende igjen intil man bruker løsemidler. Goop er bedre enn luft men mye dårligere enn metall mot metall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...