Gå til innhold

Noen som har E-620? (Vurderingshjelp: Olympus E-620, er det et bra valg?)

Anbefalte innlegg

Med mindre du er veldig opptatt av bildekvalitet i veldig dårlig belyste situasjoner, kommer du ikke til å bli skuffet.

Det kommer jo gjerne an på objektiver her da. Med et 2,8-3,5-objektiv vil det alltid være bedre enn et D300 med et 4-5,6.

Angående sensorer, så er det de døde pixlene som fører til at store sensorer er så dyre. Ikke bare koster en fullformatsensor i utgangspunktet 4 ganger så mye fordi den er 4 ganger så stor, men det er også mye høyere sannsynlighet for at det er feil på den, slik at mange flere sensorer må forkastes. Hvorvidt det er feil på sensoren som du får handler vel bare om kvalitetsstandarden hos produsenten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til prisen av olympus, er det noen kokurrenter verdt å vudere?
Pentax K20D og Sony A700 er verdt å vurdere, men optikken som følger E-620 er litt bedre. Ellers ville jeg også kikket på E-520, den kan du få veldig rimelig nå, og heller putte pengene i enda bedre optikk. E-520 med 14-54 koster ikke så veldig langt unna en E-620, men gir deg bedre optikk som kan være med i fremtiden. Du får i stor grad det samme som i E-620, men et litt større kamerahus, mister vridbar skjerm og litt dårligere søker.

Selv har jeg Samsung GX-10, ekvivalenten til Pentax K10D, og er meget godt fornøyd med det. Pentax sin store styrke ligger i brukervennlighet og ergonomi, i tillegg til konkurransedyktig bildekvalitet. Kit-optikken er god, men jeg merker også stor forskjell til dyrere optikk. Jeg vet ikke hva jeg ville valgt i dag, men da jeg kjøpte var det egentlig bare Pentax og Nikon som var aktuelle (og jeg solgte en Nikon for å kjøpe Samsung/Pentax). I dag ville helt klart Olympus vært med i kampen.

K20D er et mer profesjonelt hus en E-620 og E-520, med værtetting og flere funksjoner på utsiden av kamerahuset. Om dét er en fordel eller ulempe for deg, må du selv avgjøre.

Lenke til kommentar

Det som gir deg mest valutta for pengene om du får tak i det lenger tror jeg er Nikon D40 i et kit. Jeg har sett dette solgt til under 2K.

Alternativt kan også Olympus E-420 eller E-510 med 14-42 og 40-150 kit gi deg svært god valutta.

Men jeg tror nok E-620 med enten ZD 14-54mkII eller ZD 12-60swd er det mest spennende alternativet. Ikke glem ekstra blits!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...